Centaur

Trådstartare
Är det vanlig att överben dyker upp över natten, inte är varma, inte är ömma och inte orsakar hälta?

Hästen hade plötsligt ett stort överben, två dagar tidigare fanns ingenting. 3-4 dagar tidigare hade han varit sjövild i hagen. Hade skydd på sig men de är rätt tunna. Han har inte varit halt, inte varm, överbenet är stenhårt och öht inte ömt. Kan trycka så hårt jag orkar utan att han reagerar. Det är en vuxen häst.

Någon som upplevt liknande atypiska överben?

Ja, jag har en sån häst som plötsligt kan stå med ett extra överben utan att det syns tillstymmelse till någon spark, skada eller annan yttre påverkan. Hon har aldrig haft ont av dessa, men de är ju inte så vackra.

Jag har också en häst som lyckas med sina överben. Hade två när jag köpte honom, nu har han fyra. Bara ett av de blev han varm av.

Förra pållen fick helt enorma överben på båda fram över en natt, aldrig reagerat på dom överhuvudtaget.

Jag har fått precis tvärtom. Min hade kompensatoriska, hårda överben på insidan i minst ett år som sedan har försvunnit.
Jag trodde inte heller det var möjligt.

"Skönt" att det är fler som får mystiska överben.
Detta är min hästs första överben, klarat sig utan i 18 år. Gissar att han sparkat till sig själv rejält när han röjde runt!

Gammalt inlägg @Centaur men hur gjorde du när du upptäckte det? Kollade du hos veterinären att det verkligen var ett över ben?
Hittade ett på min häst nu i helgen, som ditt helt oömt, svalt och ingen synlig påverkan. Ska man be nån kolla på det ändå?

Gammalt inlägg Centaur men hur gjorde du när du upptäckte det? Kollade du hos veterinären att det verkligen var ett över ben?
Hittade ett på min häst nu i helgen, som ditt helt oömt, svalt och ingen synlig påverkan. Ska man be nån kolla på det ändå?
När jag hittade ett överben på min förra häst (oömt och kallt) passade jag på att röntga det när jag ändå var och kollade upp hästen för annat. Jag ville vara säker på exakt var det satt och att det inte var någon skada under överbenet. :)

Min tioåring har också fått ett överben huxflux. Hon hade ju fång i höstas så jag känner sen dess som besatt på hennes ben och hovar, och det där överbenet dök verkligen upp från ingenstans i början av vintern.

Sparkar liv i denna gamla tråd för att få lite info om överben.
Jag upptäckte idag på morgonen att vår gamla ponny (24 år) fått ett överben. Jag såg det inte igår när jag borstade honom. Tycker det skulle vara svårt att missa trots att det var lite skumt inne i stallet. Kan ett överben komma över en natt? Han lösgalopperade på ridbanan igår, något som han får göra då och då för att hålla igång i lite högre gångart än vad hans ryttare klarar av. Några bocksprång blev det, men inte så att han verkade slå sig.
Jag kände ingen speciell värme i morse, men letade inte heller efter det. Brukar skillnaden vara markant? Jag vågade inte heller trycka för hårt på det, men att känna och borsta reagerade han inte alls på. När jag upptäckte det skulle han precis sederas för tandvård, så jag har inte haft tillfälle att longera och titta efter hälta än.

Sparkar liv i denna gamla tråd för att få lite info om överben.
Jag upptäckte idag på morgonen att vår gamla ponny (24 år) fått ett överben. Jag såg det inte igår när jag borstade honom. Tycker det skulle vara svårt att missa trots att det var lite skumt inne i stallet. Kan ett överben komma över en natt? Han lösgalopperade på ridbanan igår, något som han får göra då och då för att hålla igång i lite högre gångart än vad hans ryttare klarar av. Några bocksprång blev det, men inte så att han verkade slå sig.
Jag kände ingen speciell värme i morse, men letade inte heller efter det. Brukar skillnaden vara markant? Jag vågade inte heller trycka för hårt på det, men att känna och borsta reagerade han inte alls på. När jag upptäckte det skulle han precis sederas för tandvård, så jag har inte haft tillfälle att longera och titta efter hälta än.
Det är ju en svullnad i benhinnan från början och den kan komma snabbt. Sen tar det flera veckor innan det bildas brosk och ben, om det ens sker.

Liknande trådar

Hästvård Känns som att jag har startat tusen trådar om den häst skadan sen i höstas, men nu kör vi igen. Kort bakgrund: Hästen har ett aktivt...
Svar
17
· Visningar
4 538
Senast: MiniLi
·
Hästvård Nelly har ett överben en bit under framknäet fram, troligen orsakat att att hon slagit sig. Jag upptäckte det för ca 5 veckor sedan, det...
Svar
0
· Visningar
817
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 768
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 427
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama