Överben på framknä?

Royal

Trådstartare
Skulle beöhva lite hjälp, för nån dag sedan såg jag att min unghäst ( 4år) hade en bula på ena frambenet, sitter mitt på framkäet, ser ut som ett överben, är inte mjukt utan hårt. Är det nån som har varit med om detta tidigare? Han är inte halt men vågar inte rida honom då man inte riktigt vet vad det är för något. Skulle vara jätte tacksam om någon varit med om detta och om någon har nått tips vad man kan göra eller vad det kan vara. Tacksam på förhand.

Sv: Överben på framknä?

spark? går det över hela knät eller hur stor yta är bulan på? Finns det taggbuskar i hagen? ;)

Ja det är över hela knäet kan man säga. Ja det finns taggbuskar i hagen men som är omringat men han är ju där och pilar på dom, kan det ha att göra med det tro?

Jag skulle kollat igenom knät mycket noga ifall jag kunde hitta en tagg (finkamma med pincett eller liknande), just för att jag själv råkat ut för detta flera ggr ;) (slånbuskar) Oftast har det inte påverkat något, men 1 gång fick hon en hård svullnad och jag såg inte taggen förrän 3 dagar senare då svullnaden började gå ner igen eftersom jag var övertygad om att det var en spark... Nu senast var taggen hur synlig som helst så bara att dra ut, men då var hon istället halt och sen blev hon mjukt svullen över hela knät och det slutade med att vi åkte in till klinik och opererade bort lite taggrester som stannat kvar inne i knät... Många taggar jag hittat har också varit rätt jobbiga att hitta eftersom de brytits av precis i jämnhöjd med huden så man kunde lika gärna ta det för en liten sårskorpa... Så taggar är inte mina största favoriter kan man säga, och det första som dyker upp i huvudet vid oförklarliga svullnader ;)

Okej så bra då ska jag ta och göra det direkt imorgon och hoppas på att jag hittar några taggar, tack så hemskt mycket för ditt tips :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 807
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 073
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hejsan! Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag. Jag importerade honom i december och eftersom...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
28 101
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30