Överben här?

western_wannabe

Trådstartare
Kan det ha någon påverkan? Något man behöver vara orolig för?

cubensvullnad.jpg

Pålle fick ju en svullnad här för ett par veckor sedan (denna bild är tagen innan - ingen svullnad alltså), utan hälta, feber eller något tecken på obehag, rör sig lika problemfritt som innan. Nu har svullnaden minskat, men området just där det är inringat har hårdnat och liknar mest vad jag tror är ett överben. Antagligen har han helt enkelt bara slagit sig ordentligt på något sätt. Men hur mycket kan det påverka? Är inte helt hundra på hur hasleden fungerar:o Dags att läsa på lite kanske...

Sv: Överben här?

Verkar ganska långsökt att hästen skulle få ett överben mitt i leden. Visserligen finns det ju skelett där, men ändå. Jag skulle tro att det är en svullnad av annan genes. Är hästen helt ren nu så är det sannolikt ingen fara.

Sv: Överben här?

Svullnader/gallor i hasleden är aldrig bra och indikerar någon forma av retning. Om det inte kommer av yttre våld så skulle jag bli orolig, speciellt om det bara är på den ena hasen.

Du har ingen bild på "överbenet"?

Det jag annars tänker på i hasregionen är en spattknöl, vilket kommer när blir inflammationer och sedan utvecklas artroser (pålagringar) i hasens glidleder (i en eller flera). Vid spatt brukar dock hästen påvisa en tydlig hälta som har en tendens att "värma ur" vid ridning.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 933
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 772
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 364
Senast: mackan
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 542

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat