Överben GÅr Det Att Ta Bort??

A

angelhorse

min lille har smällt sig i hagen i slutet av juni och fått två överben
på insidan av frambenet helt oöm och ohalt ,har ringt vet som säger
att det går bra att rida om han är ohalt och oöm men kan dom gå ner
jag har inte ens kylt med gel eftersom jag har hört att det redan är försent när det inte värmer längre .Finns det laser eller nåt??:crazy:

Sv: Överben GÅr Det Att Ta Bort??

Min pålles överben försvann helt och hållet. Var hos veterinär och fysioterapeut och fick rådet att kyla överbenet varje dag 20min 2 ggr per dag i ca en månads tid, ingen motion mer än hage alls de första veckorna och lindor på dygnet runt.

Nästan alla hästar har någon typ av överben. Det är inget farligt, så länge det inte sitter vid någon sena. Är den ohalt, rid som vanligt.
Lycka till

Min pålles överben försvann helt och hållet. Var hos veterinär och fysioterapeut och fick rådet att kyla överbenet varje dag 20min 2 ggr per dag i ca en månads tid, ingen motion mer än hage alls de första veckorna och lindor på dygnet runt.

Hur stora var dom? ett på min är säker som en halv golf boll:crazy:

Nä inte riktigt så stort men det var inte långt ifrån. Pållen kändes inte riktigt fräsch när jag red så jag frågade vet. i stallet. Hon sa att överbenet fortfarande var aktivt och att kyla och linda diagonalt borde hjälpa.

Hej på min nordis så är den 3 cm i omkrets så den är rätt stor men han fich den asom fölis och är nu 12 år och har aldrig haft problem med den

MMitt sto fick ett överben efter ett sår på betet som 1-åring. Idag är hon 5 och allt som är kvar är ett ärr efter såret. Så har man tur växer det bort eller iaf. krymper! Inget att oroa sig hur som helst!

När överbenet inte är varmt säger man attd et inte är aktivt längre=växer inte mer:)

han har vilat i ca 4 veckor på bete men där drog han runt med polarna istället men jag vill att han ska få vara häst,han är 4 år
och växt en del och han har bara haft skor i 3 månader jag fick för mig att han kunder varit felverkad har ny hovis nu som kortade tårna rejält.ska köpa kylgel imorgon:crazy::crazy:

min pålle har ett överben på insidan av ena frambenet, precis under knät, och de e ganska stort. de hade han när ja köpte honom för tre år sen, han är nu 17.
ja visste inte ens att de kan försvinna när de väl har uppkommit... har hört att de aldrig försvinner..

En av mina hästar fick oxå ett över ben sommar tid, en varm sommar dessutom. det största problemet var att pga av att det var så varmt blev där ingen värme skillnad,som jag kände.
han var aldrig halt under riding. Men jag körde honom till vet för att undersöka överbenet. denna vet. chock vågs behandlade överbenet- vilket lede till ökad aktivitet!!!

Jag blev mycket besviken och tappade förtroendet för denna vet.:mad:
Åkte till annan klinik, där dom frös överben i vanliga fall.
Min hästs överben var dock så pas stort att dom rekomenderade att operera bort, Sakt och gjort operation blev det.
Å vilket resultat:idea: det blev jätte fint ingenting varken kändes eller syntes.

Sitter inte överbenet i vägen på något vis är det väl bara att låta det vara? Överben är normalt sett inget mer än ett skönhetsfel. Ska man ta bort ett inaktivt överben är det nog operation som gäller. Då har det blivit ben och det går inte att få ner på annat vis. Ett aktivt överben går däremot att påverka.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 919
Senast: cewe
·
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 665
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 776
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 424
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka