Överben av hoppning?

Lotus

Trådstartare
Kan hoppning göra att hästen bygger överben på frambenen om den landar för tungt? Var isåfall?

Sv: Överben av hoppning?

Är inte helt klar över aktuellt forskningsläge, men förr pratade man om "kompensatoriska överben" på främst unghästar, och då i anslutning till tillväxtzonerna på skenbenen fram. Eftersom benen inte helt har stabiliserats (växt färdigt) förrän i 5-6 års åldern, kan man få förtjockning av benet precis nedanför carpus (framknä) om hästen överansträngs. Har man otur blir överbenet så kraftigt att det inverkar på ledens funktion, och gör hästen obrukbar... Det behöver alltså inte vara hoppniing, utan kan gälla annan hård träning. Överben brukar ju annars uppkomma som reaktion på någon form av yttre våld, ett slag eller dyl, vilket naturligtvis även hopphästen kan få om den slår i hårt i ett hinder. Överben kan lindras om de behandlas med kyla i tidigt skede, och jag har även hört om hästar som fått antibiotika för att lindra inflammationen. När överbenet stabiliserats går det tyvärr inte att göra mycket åt vad jag vet.

Anledningen till at jag undrar är att min häst har likadana överben på båda frambenen, fast de sitter långt ner nästan mot kotorna. Han har alltid haft dem (jag har ägt honom i fyra år) och inte verkat besvärad av dem, så jag antar att det är någon slags kompensatorsikt överben.

Sedan senhösten har han hopptränat en gång i veckan (vilket han alltså inte gjort i min ägo tidigare utan då bara hoppat väldigt sällan) och i torsdags var han varm lokalt över det ena överbenet, så min fundering är om han slagit sig eller om det kan ha med hoppningen att göra. Han är inte trycköm utan har bara varit lokalt varm och lite svullen. Idag var han varken varm eller svullen och då har han bara promenerats sedan i torsdags alltså.

Hästen är 13, dressyrblod och ganska tung i modellen.

överben som sitter under knäna fram kallades iaf förr för remonthälta (behövde dock inte vara någon hälta alls utan uppkommer av för hård el felaktig belastning, antingen av yttre påverkan (tex ridning) eller felaktig inskening, felfodring osv)

han slår inte på sig ?

Han slår sällan på sig, dock har han nyligen lyckats rispa sig med en brodd på vardera överbenet. Detta var ett par veckor innan värmen och svullnaden, och såren är läkta och fina.

Jag tror det handlar om någon slags remonthälta, men dessa överben sitter längre ner än de jag sett på bild tidigare, ner mot kotan och inte mot knät. Antingen är inskeningen inte som den ska, men jag är för dålig på sånt så jag vågar inte säga, eller så har han väl överansträngts på något sätt. Jag klurar dock på hur, därav min fundering om hoppning.

eftersom hästen slagit på sig (rispat sig) så kan han ju slagit på sig även när du hoppat utan att det blivit sår, om överbenet värmer så är det ju aktivt igen. ansträng inte hästen när det värmer och kyl det. värmen kommer ju av att benhinnan är inflammerad, då blir det även svullet där (överbenet känns "större"). om hästen fortsätter att ansträngas så bildas så småningom benpålagring och överbenet växer (men det tar oftast tid). det är ju kroppens eget "försvar" att stärka sig. överben är väl igentligen bara ett problem om det "sitter dumt till" och stör tex en led eller sitter så hästen lätt slår på sig över det igen.

har du skydd på hästen när du hoppar ?

vi hade ett halvblod för snart 30 år sedan som hade rejäla överben på båda fram när vi köpte honom (ungefär på mitten/lite lägre)som han i mellanåt slog på sig över, dom "brändes" för att bli mindre (blev små hårlösa prickar på överbena) va oxå noga med att ha riktiga strykkappor. då va de inga problem alls. det va en hopphäst som tävlade msv.

är hästen felaktigt inskenad borde du se det, fråga din hovslagare annars :)

Liknande trådar

Utrustning Jag har tänkt på att kanske använda sadelpadd, det är ingen måste för hästen. Han har inte ont i ryggen eller nått, men jag tänkte att...
Svar
9
· Visningar
494
Senast: Freazer
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
857
Senast: Roxy
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Med en knapp månad kvar tills Longines Global Champions Tour landar i Stockholm 28-30 juni har nedräkningen börjat på allvar...
Svar
0
· Visningar
172
Senast: Gunnar
·
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
503
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama