Överben, är det något att köpa?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Saara
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 2 233
S

Saara

Har kollat in en jätte fin valack på fyra år med bra stam, upptäckte dock att han har tvålverben på vardera sida på h.fram. Enligt ägaren är de ponnysparkar som vet har kollat upp. De sitter tydligen på benet, inga senor och dylikt är inblandade. Ska jag avstå eller vågar jag satsa på denna häst då jag vill börja att tävla.

Sv: Överben, är det något att köpa?

Veterinärbesiktiga hästen och se vad de säger. Många hästar har överben som de aldrig lider av.

Sv: Överben, är det något att köpa?

Som skrivet innan gör en ordentlig besiktning. För det går inte att säga något utan att ha sett överbenen. Vissa är helt farliga och har ofta uppkommit av yttre trauma, dessa kan också om man har tur minska eller försvinna med tiden. Andra som är allvarligare har kommit p g a övebelastning och om det är fallet ska du inte köpa hästen om du har ambitioner att tävla och träna hårt. Dessa kommer för att hästen inte "håller" för det den blivit utsatt för. Kan var saker som fel benställning och/eller fel träning som gjort det, men det är ett tecken på dålig hållbarhet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 744
Senast: Edla
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 710
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 845
Hundhälsa Okej, lång diskussion i uppfödargrupp på fb ligger som bakgrund. Det är alltså inte min hund, men jag känner till uppfödaren, som enligt...
Svar
11
· Visningar
1 319
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka