Överaskning

Filuran

Trådstartare
Jag har ett tag misstänkt att min ganska nyinköpta häst (aug-08) kan vara dräktig. I början slog jag ifrån mig tanken och tänkte att hon nog hade mask, så jag avmaskade henne efter att ha konstaterat mycket mask.
Dock började magen att röra sig onaturligt mycket för någon månad sedan, och idag ÄNTLIGEN, petade sig veterinären hit och konstaterade dräktighet på henne.
Nu är jag glad att min pålle har fått ta det väldigt lugnt i vinter. Hon är född i november -05, så hon är ju en väldans ung 4-åring nu.

Men nu till min fråga: jag köpte henne från en hästhandlare och det står ingenting om något föl i kontraktet. Då är väl fölungen min?
Tror inte det blir något tjafs, men vill veta vad jag har för rättigheter OM frågan skulle komma upp ;)

Sv: Överaskning

Det fanns 2 alternativ: antingen betäckt hos uppfödaren eller hos försäljningsstallet.
Jag tror dock att hon kommer att föla om ca 1 månad, och då var det bara uppfödaren som var aktuell :)
Försäljaren har lovat att höra med uppfödaren så vi borde kunna få fram pappan till den :-)

Det är en trevlig häst med bra stam (Bl a Acorado, Dobel´s Cento, Joost), så jag hoppas att hingsten har hyfsad stam och bra storlek också.
Hade små funderingar på att betäcka henne i år eftersom hon är så sen ändå, men då går ju hela nästa års säsong bort, så detta blev ju rätt bra (under förutsättning att det är en trevlig hingst förstås) ;)

vad roligt, hoppas det är en fin hingst och att du får reda på vilken!
Chansen finns väl dock att det är en tjuvbetäckning av vilken hingst som helst... Med tanke på att de inte sa något om att hon var dräktig menar jag.

Men jag håller tummarna för det bästa! :bump:

Ja, den risken finns ju, så jag kan bara hoppas på det bästa.
Fölet får inte gröna papper i vilket fall, men det är ju kul att veta stammen ändå :laugh:

VAD KUL! :D

Hoppas det är ngn bra stam på pappan också så får du nog en jättefint föl, kan du inte lägga ut några bilder på stoet?

Jättespännande är det :laugh:
Idag har hon fyllt ut juvret lite till. Tippar på att fölet kommer i början av mars nånting.
Lite läskigt när man har en ny häst som man inte känner till riktigt och dessutom första-gångare och utan en aning om när hon är betäckt :o
Tur jag har haft några föl förut så man har lite hum om det hela iallafall :D

Har bara några dåliga bilder från löshoppning innan jul (tagna från videofilm). Måste knäppa lite fler idag :idea:

n599422730_1232788_9905.jpg

n599422730_1232789_159.jpg

Jag ska skrämma igång kameran och åka upp till henne nu på eftermiddagen :D

Återkommer med nya kort om ett par timmar ;)

Kliar lite i mig att nämna ett försäljningsstall där sånt här kan hända lite då och då..om det var samma ställe så skulle jag kunna luska på vilken hingst det var..men jag kan ju inte säga namn här.Var bor du och i vilken kommun är hästen köpt? (om du vill säga det alltså..annars behöver du ju inte såklart:o)
Kan ju mycket väl vara ett helt annat ställe försåss..

Hästen är importerad i maj förra året, så hon var med all sannolikhet dräktig redan när hon kom till Sverige.
Hade hon inte varit så långt gången hade det däremot kunnat vara någon av försäljningsstallets hingstar. Bra koll de verkar ha på sina hingstar :eek:
Dom sa att det inte var första gången de hade sålt hästar som plötsligt fölade och knappast sista heller :crazy::grin:

vilket land kommer hästen från?

Jag tror ju inte att det är någon fin avelshingst de inte har koll på utan snarare någon könsmogen unghäst...

Här kommer helt färska bilder. Inte av allra bästa kvalitet då jag fick försöka fota en något motvillig häst ute i hagen :p:D

n599422730_1297972_2563.jpg

n599422730_1297973_2862.jpg

n599422730_1297983_45.jpg

n599422730_1297975_3411.jpg

Problemet med att just importera är att man i vissa länder har en annan syn på dräktiga ston.
Jag vet en som importerar från ungern där de tycker vi är rent ut sagt konstiga som inte vill köpa dräktiga ston. Så kanske visste de inte om det när de importerade hästen.

De visste nog inte om det eftersom de ett tag trodde att det var någon av deras egna hingstar som hade varit i farten ;)

För min del är det bara kul med ett föl, då jag har sagt hela hösten att det var synd jag köpte henne så sent (augusti), för annars hade jag betäckt henne förra året :)
Men jag vill gärna få fram vilken pappa det är så man har lite koll på vad man har fått för något :D

Oj, en sån mage! Ingen tvekan om dräktighet där inte... kul för dig att du så gärna vill ha fölet, och att den inte får gröna papper är ju inte hela världen.
Finns gott om trevliga hästar utan stam.

Vem är ditt sto efter då och varifrån kommer hon? Hon ser inte så stor ut, men jättesöt :) Hoppas du får tag i uppfödaren och kan luska lite i vilket blod som finns i hingsten.

Tjockismage, hon är dräcktig helt klart. Gillar färgen.

Som ovanstående sa, vart kommer hon ifrån och stam?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Snabbmat?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka