Överårig ponnyryttare på nationell tävling??

Jate Volim

Trådstartare
Vad händer om man som överårig ryttare utbildar en ponny som inte längre klassas som ungponny och ska starta nationell fei? Hur fungerar det med kval osv då? Är lite dåligt påläst eftersom jag precis nyligen blev för gammal för ponny. Tack på förhand!

Sv: Överårig ponnyryttare på nationell tävling??

TR mom 220 (om inte detta ändrats, men jag tror inte det...)

6-årig ponny får t o m nationell tävling starta alla klasser förutom FEI:s lagtävlansprogram för ponnyryttare och FEI:s individuella mästerskapsprogram för ponnyryttare.

SM är inte öppet för ryttare över 18 år.

Ok, så långt är jag nog med, men när man kvalar fungerar det likadant som när man rider ponny i avd. A? Eller är det annorlunda när ryttaren är över 18?

Kvalar till nationell tävling alltså. Jag kanske var lite otydlig :o

Nej, jag vet men det var det jag undrade. Eftersom jag isåfall rider utom tävlan.

Så för att sammanfatta det.

Om man som 18+ rider ponny utom tävlan i utbildningssyfte, hur skall man då gå till väga om man vill starta nationella klasser? Behöver jag fortfarande kvala till nationell tävling? Hur går det i så fall till när man är 18+ samt rider utom tävlan? :confused:

Jag har svårt att tänka mig att du får tävla utom tävlan på nationell nivå, de flesta nationella tävlingar brukar ha proppfulla startfält och tom bortlottningar. Vill du att din ponny ska få nationella meriter så får du nog försöka hitta en yngre ryttare...

Jo dom har ändrat i TR nu, läste nånstans om det här på buke.

Du måste väl isf tävla på nationell nivå för häst, och då är det ju dom kvalnivåerna som gäller... Då får du vara med tävla även om du är 18 +. Men ponnyn får inte gå några ponnyklasser alls då ens med ryttare under 18.

Okej, ja jag vet inte hur det ligger till men jag får kika lite på det där. Att rida nationellt mot hästar är ju vanligen inte aktuellt eftersom det där handlar om helt andra klasser och en helt annan konkurrans. Hästarna har ju en ganska stor fördel gentemot ponnyerna tyvärr. Men tack iaf för era svar!:)

*delvis kl*

TR ändring 2007 mom 220

”P” För att få starta vissa klasser gäller, förutom erforderlig kvalifikation, följande åldersgränser:
- 4-årig ponny får starta klasser tom Lätt B vid inbjudnings- och lokal tävling
- 5-årig ponny får starta alla klasser tom regional tävling där inte öppna, sluta eller enkla byten
ingår i programmet
- 6-årig ponny får starta alla klasser

Om ekipage är proportionerligt får ponny, som under kalenderåret uppnår högst 6 års ålder, startas av
överårig ryttare i klasser utskrivna för ponnyer. Ekipaget skall starta utom tävlan och starta sist i resp
kategori.
Ponny, som deltagit utom tävlan med överårig ryttare, får därefter ej starta inom tävlan under samma meeting.

TR ändringar 2007 (länk)

Efter att ha läst TR-ändringarna uppfattar jag det som att det bara gäller i hoppningen att alla får starta avd B. Nån som uppfattat det annorlunda?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 193
Senast: Emro
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 419
Senast: hhere
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka