Överårig dressyr-ryttare, tävla ponny

B

Bodil

Fråga: Existerar det avd B där överårig ryttare kan rida inom eller utom tävlan bland ponnyryttare?
Vad är det egentligen som gäller.
Jag har fattat det som att från TR 05 så får överårig ryttare endast starta utom tävlan i ponnyklass, avd B upp till ponnyn är sex år.
Vad säger ni?

Sv: Överårig dressyr-ryttare, tävla ponny

Överårig ryttare rider utom tävlan. Tyvärr står det i TR att dessa ska lottas bort i första hand vid lottning. Hur fasen ska de som är överåriga men tränar ungponnyer få ut ponnyn för att få resultat att kvala på t ex?

Som vuxen ryttare får man tävla vuxen ponny mot stora hästar på storhästtävling!

Överårig ryttare rider utom tävlan. Tyvärr står det i TR att dessa ska lottas bort i första hand vid lottning. Hur fasen ska de som är överåriga men tränar ungponnyer få ut ponnyn för att få resultat att kvala på t ex?
Ja, jag undrar detsamma :confused:
Då är det ju mer meriterande för ponnyn att gå storhästklasser, det blir ju på riktigt, inom tävlan med chans till placering/vinst.

Tyvärr är det väl så att en lite mindre ponny som kanske inte har så stora gångarter har svårare att få poäng bland stora hästar. Dessutom gäller väl detta bara D-ponnyer, har aldrig sett en C-ponny på storhästtävling. Kanske man ska lobba bland arrangörerna att anordna kvalklasser?

Ja, skulle Favorite Love tävla mot stora hästar kanske de skulle sopa banan med flera stycken, men kanske inte ändå om vi pratar om att ställa upp på samma nivå. Vet inte, tycker ändå det är synd att man lottar bort ungponnyer, även om det är överåriga som rider. Borde ju vara positivt att äldre utbildar de unga ponnyerna.

Du har möjligen inte TR och kan citera hur det står ordagrannt?

Kan leta upp det imorgon! Känns lite sent nu, kollar bara buke en sista gång innan läggdags, har spelat en omgång TP med maken, dottern och en "vinkompis".

God morgon. Här kommer det:
"Om ekipage är proportionerligt får ponny, som under kalenderåret uppnår högst 6 års ålder, startas av överårig ryttare i klasser utskrivna för ponny.
Ekipaget ska delta utom tävlan och starta sist i resp. kategori.
Om det vid stora startfält måste ske bortlottning, skall överårig ryttare lottas bort först."

"Ponny, med ryttare som under året fyller minst 19 år, äger rätt att tävla bland ridhästar i dressyr t o m Msv B-klass på reg tävling. Detta kräver licens för häst resp. senior."

TR II Mom 220.

Detta är nog vad som är relevant för överårig ryttare på ponny i dressyr.

Tusen tack Tajger!
Det var precis som jag trodde.
Bodil

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
929
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 310
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 419
Senast: hhere
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 506
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka