Över viktig Ponny

diddl

Trådstartare
Ponnyn är Överviktig inte bara rund om magen utom har har valkar på ryggen och nacken ska vi inte tala om .
Vad ska man ge en sådan kille på 120 cm han är lika hög som han är bred.:angel:
Jag har magert bete och han får stå inne på nätterna på spån. och får 1 kg hö på kvälle och lite havre i krubban .
Han är pigg och tycker det är kul att komma ut och ridas men har dålig ork .
 
Sv: Över viktig Ponny

Mitt råd är träna, träna, träna och träna. Träna i rimliga proportioner. Med träning kommer mer ork och tränas han mer så lär han rimligtvis gå ner i vikt.
 
Sv: Över viktig Ponny

Men vad jag funderar på är när han tränas behöver han äta räker 1 kg hö ???????
 
Sv: Över viktig Ponny

Vissa hästar blir aldrig smala, var med om en ponny som var smal, men folk som inte kände honom tyckte han var på tok för tjock. då var han ändå så smal som han kunde bli utan att må dåligt. Men inget bete alls nästan, fjolårs hö och motion. Eftersom han är ponny behövs inte så mycket hö, och vill han ha något att pilla i kan du ge honom lite halm. /ellinor
 
Sv: Över viktig Ponny

Jag har ingen efarenhet av tjocka ponnisar. Har bara haft tunna hästar och ponnisar som man få ge mycke att äta. Så jag tycker det är så grymnt att ge honom så lite han få gå i egen hage på 1h ner betad
 
Sv: Över viktig Ponny

Ta bort havren till att börja med. har han tillräckligt bete i hagen för att kunna klara sig på det,(typ riktig beteshage) eller är det en mindre hage? Finns det gott om bete behöver hästen ingenting mer. Annars tycker jag du ska ge mera hö med bra balans mellan energi och protein. Låt hellre ponnyn gå ute om nätterna än att stå inne.
Rid försiktigt med tanke på att övervikten frestar på skelett, leder och senor mycket. Skritt i skogen, klättring osv. Arbeta gärna på lina eller tömkör ett par gånger i veckan så du kan träna utan att den behöver ryttarens vikt på ryggen.
Jag har fått hem en ponny på 130 som väger drygt 500 kg, så jag är inne på ponnybantning själv för tillfället.
Mät omfånget ett par gånger i veckan så du har koll på att vikten går ner och i vilken takt. (mät vid samma tillfälle varje gång, före ridning tex)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
534
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 997
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 832
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp