Ovanligt med stall där man kan välja typ av bete?

annan1

Trådstartare
(Observera att jag inte efterlyser tips på specifika stall - jag har redan ett stall jag trivs med. Frågan är generell.)

Sedan jag i höstas skaffade häst av ras som brukar vara lättfödd har jag funderat rätt mycket på det här: Varför är det så ovanligt med stall som antingen erbjuder enbart magrare bete, eller stall som erbjuder två alternativ, ett för lättfödda och ett för mer svårfödda hästar? Det måste ju finnas hur många ponnyer som helst som behöver gå på magert bete - ändå tycker jag att det är ovanligt att detta skrivs ut i annonser om stallplatser. Men det måste ju finnas ett jättebehov?

En stor anledning till att jag flyttade till stallet där jag står är stallägarens flexibilitet. Om min häst inte fixar att gå i stora beteshagen med större delen av flocken, går det att lösa. I första stallet där jag stod fanns ingen sådan möjlighet.

Ofta läser jag inlägg av folk som tycker att deras hästar är för tjocka, men som har svårt att göra något åt det för att det inte finns några alternativ där de har hästen, utöver kraftigt bete som passar svår- eller normalfödda hästar.

Jag tycker att det är konstigt att "magert bete" är en så ovanlig grej att framhålla bland stallägare. Eller är det bara jag som råkat läsa fel annonser?

Sv: Ovanligt med stall där man kan välja typ av bete?

Kan väl vara för att betena ofta lika över hela gården d v s inte så stora skillnader i näring.
Om jag utgår från min gård så trots att vi har 30 -40 ha med bete så är det inte någon större skillnad i näring på dom. Det som kan variera är år från år beroende på väderleken men då gäller det ju alla hagarna.

Nu har jag hästarna hemma men svarar ändå:).

Har själv inte så mycket att välja på man har ju den marken man har och va dom 2 betes hagarna jag har är båda kraftiga (åker) och 1 skogs hage med inget gräs.

Så vill jag ha magrare blir det att fråga dom markägarna runt om ifall jag får hyra/låna vilket jag har fått 2 år i rad men slut med det nästa sommar antagligen då dom åter skall böja hyra ut sitt stall.

Så tror inte det handlar så mycket om ovilja utan vad för mark man kan erbjuda.

Jag har haft oturen att hamnar i ett stall där det va tvång att hästen skulle vistas på bete under de varma månaderna. Inte ens när min unghäst började visa fångsympton fick jag ha henne i en vinterhage. Nej, jag fick ha henne inne eller gå med henne varje dag fram och tillbaka flera gånger för att hon inte skulle gå på gräset hela tiden. Behöver jag säga att jag inte stod kvar där länge efter att det uppdagades.. Flyttade faktiskt tillbaka till det stallet en tid senare, men såg till att ha med mej intyg från veterinären om att min häst inte skulle gå på gräs alls. Vilket faktiskt hjälpte, även om det var lite mumlande.

I de flesta stall har jag fått gå kvar i vinterhage med min häst och det har inte varit några problem, sålänge jag mockar om jag avmaskar. Hade jag bara haft den här hästen hade det varit krångligt med att hon hade fått gå ensam, men jag har alltid haft minst 2 hästar, så det har löst sej fint. Men jag håller med dej om att i många stall är det enbart kraftigt bete som erbjuds. Likaså är kunskapen om vad hästar faktiskt äter och vad som kan vara giftigt väldigt låg..:crazy: En hage kan se grön och fin ut, men 80% av det är bara ren skit som de ändå inte äter.

Sen finns det guldstall, där till och med stallägaren går och extrakänner på hästen för att kolla så det inte finns puls/värme. Där de är väldigt duktiga på bete, vilka tider som är bättre/sämre att beta och som överlag är väldigt kunniga. Där gäller det att suga år sej mycket kunskap man bara hinner..:D
Men de är tyvärr få..:meh:

Mvh Domino_s

Vårt stall är ganska stort (som du vet), med en himla massa hagar att tillgå sommartid. Vid annonsering vet jag med säkerhet att inget nämns om typ av bete, men självklart fixas div lösningar efter behov.
Till sommaren bildas tex en "bantningsgrupp" med hästar, som flyttar in i beteshagar först när "smalisgruppen" betat ner där typ.
Så det kan nog vara så att om det finns fler hagar att växla mellan så ordnas det med smalhagar, fast det är kanske inget man skriver i annonsen.

Svarar alla:

Jo, jag förstår att det ofta kanske bara finns ett slags bete på gården, särskilt kanske i storstadsområden där mark är dyrt. Egentligen är det nog kanske snarare det Domino_s och Skuggi skriver om som jag menar (ja, jag är lite rörig i skallen), dvs. att på vissa ställen är det helt omöjligt med flexibilitet och på andra ställen går det fixa "bantningsgrupper" och så vidare. Kanske mest handlar om stallägarnas inställning och blandningen av hästar på gården.

För mig är det nog en av de viktigaste aspekterna på ett bra stall, att det ska finnas flexibilitet efter hästarnas olika behov - inte bara one size fits all. Men då får man ju iofs som hästägare vara beredd att lägga ner lite mer jobb själv, flytta hästar mellan hagar o.s.v.

Fast det är ju så, att som hyresgäst kan man flytta om det inte passar. Jag har själv flyttat från ett stall eftersom de inte erbjöd bete alls, vilket jag själv tycker är en förutsättning sommartid.

Mitt eget stall har det betet det har (vilket råkar passa tjockisar jäkligt bra) och där kan jag inte påverka särskilt mycket förutom genom hästantalet. Vill någon ha ännu mindre bete eller låta hästen gå väldigt begränsat får de antingen sköta det till 100% själva eller flytta. Att ha hästar i vinterhagen sommartid är inget jag stödjer.

Vi har lite olika bete men det finns inte så att alla kan få en hage som passar för det. Ett tjckt sto kan inte gå med valacker tex. Finns olika scenarior. Inte ens den magraste hagen gör stona smala, då får man ta till nåt annat.

Jag tycker inte det är konstigt att hästarna inte får gå kvar i vinterhagarna . Dessa vill man spara på och låta vila för att kunna klippa, gödsla , minimera parasit tryck och Ffa för att hästarna ska ha en bra vinterhage så länge som mögligt under hösten som inte redan är nedbetad i augusti .

Man kollar väl möjligheterna innan man väljer stall ?

Vi har både magert och bättre bete i våra sommarhagar , mestadelen bra bete men vi har en kuperad skogshage som är mager . De flesta vill inte ha den pga att den är för kuperad . Har några inackar som Bejöver magert trots det och då har de möjligheten att avgränsa betet och utöka det successivt allteftersom gräset blir mer övervuxet . Funkar bra . (Vi har hästar som tävlas och tränas och behöver vara i trim samtidigt som man vill ha dem på gräs ).

Senast ändrad:

På tal om annonser så har jag faktiskt sett sådana om just "magra" beten passandes lättfödda hästar och ponnyer. Dock inga stallannonser utan det var rena sommarbeten (eller substitut till dessa..). Min stallägare är dock så bra och framför allt flexibel så hon fixar det mesta. Som mest hade vi fyra hästar i tre hagar beroende på betestillgång (jättebra eller ingen alls)

Jag tycker inte det är konstigt att hästarna inte får gå kvar i vinterhagarna . Dessa vill man spara på och låta vila för att kunna klippa, gödsla , minimera parasit tryck och Ffa för att hästarna ska ha en bra vinterhage så länge som mögligt under hösten som inte redan är nedbetad i augusti .

Man kollar väl möjligheterna innan man väljer stall ?

Vi har både magert och bättre bete i våra sommarhagar , mestadelen bra bete men vi har en kuperad skogshage som är mager . De flesta vill inte ha den pga att den är för kuperad . Har några inackar som Bejöver magert trots det och då har de möjligheten att avgränsa betet och utöka det successivt allteftersom gräset blir mer övervuxet . Funkar bra . (Vi har hästar som tävlas och tränas och behöver vara i trim samtidigt som man vill ha dem på gräs ).

Jag tycker inte det är konstigt heller. Förstår varför man vill spara på vinterhagarna..:) Därför har jag alltid kollat innan jag har flyttat dit. Men det nämnda stallet var mitt första, jag var inte så gammal och visste helt enkelt inte att man skulle fråga om sånt.. I det stallet var det heller inte för att spara på hagarna utan för att stallägaren tyckte att det var djurplågeri att hästar inte fick gå i stora beteshagar och äta MYCKET gräs och ville man inte ha en tjock häst fick man väl helt enkelt rida hårdare.. :meh:

Mvh Domino_s

Aha ;) det framgick inte riktigt men då förstår jag bättre .

Menar du bete som i sommarbete eller som i hagar?

Jag brukar köpa egna plaststolpar, tråd osv och själv ordna så att mina ponnys har en egen sommarhage som jag kan utöka efter behov. Ofta rasthagarna som storhästarna har höst, vinter och vår. Så när storhästarna går på sommarbete så tar mina deras rasthagar. Det har löst det hela för mig. Sedan har jag två hästar och det underlättar för de har alltid sällskap av varandra.

Menar du bete som i sommarbete eller som i hagar?

Jag brukar köpa egna plaststolpar, tråd osv och själv ordna så att mina ponnys har en egen sommarhage som jag kan utöka efter behov. Ofta rasthagarna som storhästarna har höst, vinter och vår. Så när storhästarna går på sommarbete så tar mina deras rasthagar. Det har löst det hela för mig. Sedan har jag två hästar och det underlättar för de har alltid sällskap av varandra.

De flesta är ju dock inte intresserade av att ha hästar i vinterhagarna under sommarhalvåret för det förstör ju helt arbetet mot parasittryck att det går hästar året runt i samma hagar.

Vinterhagarna skall ju lämpligen tömmas/mockas ur helt vid översläpp alla rator klipps ner så att de ev maskäggen går en stekdöd till mötes under sommaren och att de sen växer upp igen så att hästarna har sysselsättning så stor del av vintern som möjligt. Att ha hästar i vinterhagarna under sommaren förstör ju båda dessa saker.

Vi har gräshagar året runt så här finns inga magra hagar alls sommartid för vinterhagarna växer snabbt upp igen så snart hästarna gått över i sommarhagarna och får de stå ifred över sommaren efter nerklippning och rensning så brukar det normal år finnas gräs tillräckligt för sysselsättning hela vintern, hade de däremot varit nerbetade på hösten så hade det blivit lersörja skit av allt ihop på vintern och hästarna hade helt saknat naturlig sysselsättning, så skulle jag aldrig gå med på att hålla hästar så förstår helt och fullt de stallägare som inte tillåter användning av vinterhagarna på sommaren.

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 725
Senast: Karamello30
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 122
Senast: Cilla
·
Hästvård Hej, behöver lite fler tankar kring min stall-situation! Har en 26årig halvblodsvallack som till min vetskap stått på box hela sitt...
Svar
8
· Visningar
1 518
Senast: hoppsann
·
Ekonomi & Juridik Jag har en väninna som efter flera livskriser hamnat i en svår ekonomisk situation. Så pass att hon inte kunnat betala de två senaste...
2
Svar
20
· Visningar
3 367
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka