Ovanligt med "kamphund" på SBK?

H

Hot Shot

Har precis börjar kurs med vår lilla amstafftjej på Brukshundsklubben här i stan och fick en hel del blickar vid vårat första besök på klubben. Tyckte tom att instruktören tittade lite extra länge på oss när han frågade om det var någon hund som inte fungerar tillsammans med andra hundar.

Vår lilla vovva gjorde iaf bra reklam för rasen och instruktören sa redan vid första träffen att det var extra roligt att få ha en så trevlig amstaff i gruppen och sist föreslog han att vi skulle gå vidare och satsa på lydnad i framtiden vilket var jätteroligt att höra.

Har fått intrycket av att det inte är speciellt vanligt med sk kamphundsraser inom SBK utan att de söker sig till de privata klubbarna? Verkar iaf vara så på just denna klubb vi är medlem i.

Sv: Ovanligt med "kamphund" på SBK?

Jag tycker det är ovnaligt med Kamphundar på Klubben, har iaf varit..kommer väl mer och mer. Men ovanligt är det!

Vi hade iaf en hel del på klubben när jag var aktiv, vi hade iofs väldigt stor spridning öht.

Sen tycker jag nog att när det gäller ägare till "kampraser" så uppfattar jag det ofta som att de gärna tolkar fel om man nämner att rasen har använts till kamp, vilket kan vara väldigt störande tex när man pratar rashistoria. Dvs, de är så otroligt inställda på att alla är fientliga mot rasen att de försvarar absolut allt.

Det jag vill ha sagt är att instruktören kanske inte dömde er hund efter rasen, utan efter individ:)

Jag tycker också att det är ovanligt!:)

Jag har inte sett några i klubben, varken i träning eller på lydnadstävlingarna.

Däremot tycker jag det är jättekul om ni syns lite extra! Alltid kul att kunna visa upp sin ras på ett positivt sett. Speciellt när ni har en drös fördommar att slåss mot!!

Lycka till!!

Där jag är finns det bara 2, det är min och en till eng.staffe.
Hur det sen ser ut på tävlingsbanorna kan jag inte uttala mig om för jag har bara tävlat 2 ggr och det har bara varit min som varit "kampras" de gångerna.

På min klubb är det inte så himla ovanligt .

Bara i min grupp är vi 3 st som har kamphundar, dvs två staffar och en bulle.

Jag har aldrig känt mig udda för att jag har Staff på klubben, däremot får vi mycket beröm för att hon är så otroligt positiv till lydnad m.m, det är INTE bullen kan jag säga ;)

Jag känner mig inte heller utanför.
Vi får många leende pga att min alltid är så glad på allt och alla.
Och på dom tävlingar vi vart på så har domarna alltid varit positiva till henne.
På hennes första tävling satte sig domaren på knä och tog upp henne i knät och sa "jag kunde inte hålla mig" :rofl:

Sen självklart finns det vissa som tittar lite dumt, men det tar jag faktiskt inte så personligt, jag brukar ist försöka prata med människan om dens hund, tex fråga vilken kennel den kommer ifrån osv och då brukar dom faktiskt se glada ut nästa gång man ser dom haha

Liknande trådar

Hundhälsa Vet inte om ni minns min lilla gula som var på rymmen då vi nyss fått hem honom? Här kommer iaf en liten uppdatering om hur det gått...
Svar
11
· Visningar
1 393
Senast: Emor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10
  • Valp 2024