Ovanligt att sto "adopterar" ett föl till?

Fenestra

Trådstartare
Jag satt och funderade på om det är ovanligt att ston adopterar ett "extra" föl vid sidan av sitt egna?
Man hör ju om ston som låter andra föl i flocken dia också, då börjar man ju givetvis fundera på om ett sto med föl vid sidan skulle kunna ta hand om ett moderlöst föl också eller om de brukar stöta bort dessa föl?

Sv: Ovanligt att sto "adopterar" ett föl till?

Det är inte så ovanligt.
Min Mimmi, som adopterade lilla Isessa, lät även fullblodsstoets föl dia på henne när hon hade sitt enda egna föl. Och fullblodsstoet i sin tur lät Mimmis föl dia på henne när hans egen mamma tagits bort från hagen efter avvänjningen (hon åkte iväg till fodervärd ett tag)

Man kan kanske inte iskallt räkna med det, men det är absolut ett alternativ att prova.

Sv: Ovanligt att sto "adopterar" ett föl till?

Jag har två ston som är riktiga supermammor och har låtit andra stons föl dia dem. Det ena stoet släppte bl a till en tvåårig unghäst och det andra stoet tog sig an ett föl som nyss blivit avvant från sin mamma och lät det dia och var mamma fullt ut åt det. Så vi fick avvänja igen!
Tror det är ganska vanligt. Här har vi märkt att stona blir mer mammiga med stigande ålder.

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 744
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 957
Senast: mars
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 904
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka