Ovanliga hästsporter/tävlingsformer

Lager

Trådstartare
Sitter och slögooglar, och tittar på hästar på tuben. Här är ett ex på dragtävlingar, tyckte det var lite fräsigt. Särskilt när kusken går bakom och pratar med sin häst och svänger runt den åt olika håll.

Bra? Inte bra? Har vi liknande i Sverige?


Erbjuder här en tråd med exempel på andra sätt att visa/tävla häst än dressyr/hopp/fälttävlan/fyrspann. För den som har för mycket fritid och behöver roa sig med hästar inomhus från sin bekväma soffa. :D


Damsadelhöjdhoppning:
 
Har varit på tävlingar där man visat upp lite udda sporter. Tex rider ryttaren på hästen och hoppar bana och bakom tolkar en person med skidor och åker över ramper
 
Sitter och slögooglar, och tittar på hästar på tuben. Här är ett ex på dragtävlingar, tyckte det var lite fräsigt. Särskilt när kusken går bakom och pratar med sin häst och svänger runt den åt olika håll.

Bra? Inte bra? Har vi liknande i Sverige?
Traktorpulling är väl det mest liknande jag sett:D
 
Det är väl inte direkt udda men inte helt vanligt - jag blir lika fascinerad varje gång jag kollar på skogskörning med häst. Det är så fantastiskt att se samarbetet mellan häst och kusk, när kusken med rösten kan be hästen gå ett eller två små steg till höger, blir det för mycket tar hästen ett steg tillbaka, och kusken är ofta på behörigt avstånd från hästen. När man ser detta inser man att väldigt många andra grenar ligger i lä när det gäller kommunikationen mellan häst och ryttare/kusk.
 
Sitter och slögooglar, och tittar på hästar på tuben. Här är ett ex på dragtävlingar, tyckte det var lite fräsigt. Särskilt när kusken går bakom och pratar med sin häst och svänger runt den åt olika håll.

Bra? Inte bra? Har vi liknande i Sverige?


Erbjuder här en tråd med exempel på andra sätt att visa/tävla häst än dressyr/hopp/fälttävlan/fyrspann. För den som har för mycket fritid och behöver roa sig med hästar inomhus från sin bekväma soffa. :D


Damsadelhöjdhoppning:
Dragtävlingar finns åtminstone här i Finland, för finnhästar. Ingår också dragprov i stamboksföringsprovet om hästen ska ingå i delen för arbetshästar. På samma sätt som körprov ingår för de som ska in i travardelen och ridprov för ridhästdelen :)

Här i Finland har vi också shettisagility som blivit väldigt populärt de senaste åren. Ingår i brukstävlingar för shettisar. Avslutas i slutet på sommaren med ett nationellt shetlandsmästerskap med dressyr, hoppning, tömkörning och körning. Ett bra sätt att visa att shettisen inte bara behöver vara en ridhäst för barn. Det tror jag inte att ni har i Sverige heller?
 
inte så vanligt men heller ingen helt ovanlig sport är ju team chasing, full fart, flera hästar och fasta hinder :). brukar vara som uppvisning ibland.
laget om en 3 ryttare ska hoppa samtidigt över alla hinder och så blir det tidspådrag om de inte gör det typ :) dvs krävs mycket kontroll för att en inte ska dra iväg eller sacka.
efter inte så insatt i reglerna men ser roligt ut och det går riktigt fort :p
 
Såg en härlig video på tolkningstävling med häst, som en körtävling men istället för att sitta i vagn stod dom på skidor. Väldigt bra gjort. :) Ingen satt alltså på hästen utan han på skidorna var föraren.
 
inte så vanligt men heller ingen helt ovanlig sport är ju team chasing, full fart, flera hästar och fasta hinder :). brukar vara som uppvisning ibland.
laget om en 3 ryttare ska hoppa samtidigt över alla hinder och så blir det tidspådrag om de inte gör det typ :) dvs krävs mycket kontroll för att en inte ska dra iväg eller sacka.
efter inte så insatt i reglerna men ser roligt ut och det går riktigt fort :p


Inte så samspelt just detta, med det ser ju skoj ut! Fullt ös... :D

 
13119825_10156878605340181_4406163156856037630_o.jpg

Jag har testat skjuta nångång, stillastående, men de verkar inte vara min grej så fattar inte hur dom kan träffa nånting i full galopp :eek:
 
Inte så samspelt just detta, med det ser ju skoj ut! Fullt ös... :D

Ja det var lite mer som fälttävlans terräng i grupp. De jag sett har varit mer som steeplechase med långa hinder och att man hoppar i bredd :).

Den den du visar verkar som en trevlig variant ^_^ härligt att kunna ha lite draghjälp av lagkamraterna :p
 
Sitter och slögooglar, och tittar på hästar på tuben. Här är ett ex på dragtävlingar, tyckte det var lite fräsigt. Särskilt när kusken går bakom och pratar med sin häst och svänger runt den åt olika håll.

Bra? Inte bra? Har vi liknande i Sverige?


Erbjuder här en tråd med exempel på andra sätt att visa/tävla häst än dressyr/hopp/fälttävlan/fyrspann. För den som har för mycket fritid och behöver roa sig med hästar inomhus från sin bekväma soffa. :D


Damsadelhöjdhoppning:
Draghästen var fantastisk!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp