Ovanliga hästsporter/tävlingsformer

Dragtävlingar finns åtminstone här i Finland, för finnhästar. Ingår också dragprov i stamboksföringsprovet om hästen ska ingå i delen för arbetshästar. På samma sätt som körprov ingår för de som ska in i travardelen och ridprov för ridhästdelen :)

Här i Finland har vi också shettisagility som blivit väldigt populärt de senaste åren. Ingår i brukstävlingar för shettisar. Avslutas i slutet på sommaren med ett nationellt shetlandsmästerskap med dressyr, hoppning, tömkörning och körning. Ett bra sätt att visa att shettisen inte bara behöver vara en ridhäst för barn. Det tror jag inte att ni har i Sverige heller?
En i stallet har rosetter efter tävlat agility med sina shettisar :) har ingen aning om var och när det var dock.
 
Just ja, den där enmansvoltigen som jag skrev om tidigare går på tid, så det är snabbast fram som gäller bland annat. Hästarna är ofta fullblod.
 
En i stallet har rosetter efter tävlat agility med sina shettisar :) har ingen aning om var och när det var dock.
Så vitt jag vet är det vanligt i England, och därifrån har finska shetlandsponnyföreningen hämtat sina upplägg till tävlingarna. :) Det blir allt vanligare kan jag tänka mej!
 
Jag kan inte låta bli att fascineras av ett klipp från argentinsk TV. Normalt brukar Doma innebära allmänt slagsmål med liten häst, men det finns ett klipp som heter
Festival de Jesús María 14-01-11 Doma
Det är 17:44 långt och första 1:30 är helt ointressant. Därefter kräver det lite envishet att förstå vad de håller på med, men jag skulle vilja se någon i Sverige att ens få sina hästar att följa "sin flock" på detta sättet. Häftiga hästar är det också. Resten av klippen från samma tillställning är bara ren hästmisshandel. Jag kan däremot inte riktigt bestämma mig om stressnivån på hästarna i detta klipp!
 
Jag kan inte låta bli att fascineras av ett klipp från argentinsk TV. Normalt brukar Doma innebära allmänt slagsmål med liten häst, men det finns ett klipp som heter
Festival de Jesús María 14-01-11 Doma
Det är 17:44 långt och första 1:30 är helt ointressant. Därefter kräver det lite envishet att förstå vad de håller på med, men jag skulle vilja se någon i Sverige att ens få sina hästar att följa "sin flock" på detta sättet. Häftiga hästar är det också. Resten av klippen från samma tillställning är bara ren hästmisshandel. Jag kan däremot inte riktigt bestämma mig om stressnivån på hästarna i detta klipp!
Kan du länka?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp