ovanlig lösdriftsproblem??

Sv: ovanlig lösdriftsproblem??

Ja, visst blir maten dålig efter ett tag. Jag tänkte mig dock att man inte ger mer mat än vad som håller sig fräscht...
 
Sv: ovanlig lösdriftsproblem??

Får testa att lägga ut en balja med hösilaget i hagen..
Fast ingen av hästarna är feta utan har normalhull..
Antar att de använder hagen mer sen när det är trevligare väder.

Ja vi har snö och minusrader, men eftersom balarna ibland är blöta typ ensilage så kan jag inte ha dem ute då de fryser, inne i lösdriften kommer de iaf inte väta uppifrån.
Funderar på att köpa minibalar med hösilge och ställa ut i hagen..
Någon som har erfarenhet av minibalar? Hur snabbt går de åt till ex 2 stora hästar?

vet faktiskt ingen som har lösdrift som tycker att fodret blir dåligt för att det står ute över natt med nederbörd osv några dygn? finns inga belägg för det öht såvida du inte har blött kosilage som fryser in i balen, då är det inte bra för hästarnas magar, men inte för att det är dåligt i sig utan för att det är fryst?

jag har aldrig erfarit att ens givor av silage i byttor som ligger ute över natten dvs läggs ut kvällen innan för att fodras nästa morgon, fryser? det lägger sig ett snölager på ytan men resten som är hårdpackat är inte fruset, så har du balar som är pressade lär det öht inte vara ngt problem i sig.
 
Senast ändrad:
Sv: ovanlig lösdriftsproblem??

Vi har alltid vatten och hö i olika delar av hagen. Så har det varit i flera stall jag stått i, även när det var uppstallning och hage på dagen. För att motivera hästarna att röra sig.
 
Sv: ovanlig lösdriftsproblem??

problemet med maten är kanske inte i sig att de blir blött å fryser, men ett tak över maten måste ju ändå vara bättre om man ska köra ut en hel hösilage bal till dem?? jag upplevde iaf att en hel bal blev dålig när den blev blöt efter flera dagars ihållande ren.. sen att ta sig ut till hagen med så pass mycket mat så att det räcker i 2-3 dagar nu i snö, det har blivit av bekvämlighetssjäl för min del då det är smidigast att slänga ner varje dag från logen till lösdriften.
Jag är gravid i vecka 39, med så bebis kommer när som helst så just nu orkar jag inte bära en massa å släpa på tungt foder..

därför tänkte jag om man skulle stänga av lösdriften ja, säg 2-3 timmar mitt på dagen så de tvingas vara ute i hagen och aktivera sig. om de inte är alltför hemskt väder.. då får de gärna vara inne för mig.
tänke mest höra lite hur andra hade gjort i mitt val, då jag just nu inte vill/kan ändra så smidigt på utfodringsplatsen...
 
Sv: ovanlig lösdriftsproblem??

kl
Ur rörelsesynpunkt är det nog bra att ha ligghall, vatten och mat på åtskilda ställen, men det är stor skillnad på hur mycket de dricker om man separerar mat och vatten. Såhär års ökar ju ofta antalet koliker pga att de dricker dåligt, så har man bekymmer med det är det värt att ha i åtanke. Under en period hade jag mat och vatten åtskilt, och det halverade nästan vattenkonsumtionen jämfört med att ha vattnet bredvid foderhäcken.
 
Sv: ovanlig lösdriftsproblem??

Med tanke på att du är gravid förstår jag verkligen att du vill göra det smidigt. Vi har fyra hästar till en storbal hösilage, men färre hästar hade inte kunnat käka upp maten innan den blv ofräsch. I ditt fall hade jag till nästa säsong satsat på småbalar istället. Vi lagrar all mat i hagen, i en liten inhägnad. På så sätt slipper vi släpa, och det går lätt att få fram mer mat när det behövs.
 
Sv: ovanlig lösdriftsproblem??

Ställ ut balen i hagen, gör ett litet staket runt så hästarna inte kommer åt, eller ställ balen i ett hörn så kanske du bara kan stängsla in hörnet?. Ställ baljan bredvid och så kan du lassa över dagliga mängden hösilage och sen lägga en presenning över hösilagebalen.

Annars tycker jag att kubiktankbaljor är lätta att fylla med foder och sen dra med grimskaft när det är snö ute och baljan glider lätt.
 
Sv: ovanlig lösdriftsproblem??

Vad har det varit för väder då? Mina hästar kliver knappt ut så länge det snöar och blåser men nu har både vinden och snöandet lugnat sig och genast är de ute mycket mer. De hade träd i hagen skrev du gnager de på träden? Mina hästar älskar gran så jag brukar slänga in en gran eller två längst bort i hagen vilket brukar få dom att genast undersöka den. Om du är gravid kanske din pappa kunde vara snäll och fixa en gran eller två och lägga längst bort för att se om det kan vara intressant
 
Sv: ovanlig lösdriftsproblem??

Får testa att lägga ut en balja med hösilaget i hagen..
Fast ingen av hästarna är feta utan har normalhull..
Antar att de använder hagen mer sen när det är trevligare väder.

Ja vi har snö och minusrader, men eftersom balarna ibland är blöta typ ensilage så kan jag inte ha dem ute då de fryser, inne i lösdriften kommer de iaf inte väta uppifrån.
Funderar på att köpa minibalar med hösilge och ställa ut i hagen..
Någon som har erfarenhet av minibalar? Hur snabbt går de åt till ex 2 stora hästar?
jag köper 70 kg balar, räcker för två hästar i lite mer än tre dagar, nu när det är kallt lite mindre, dom har inte fri tillgång .jättebra att hantera, bra värden.inte så blött.
 
Sv: ovanlig lösdriftsproblem??

Inför nästa vinter lär de bli småbalar i stället. Å sen ska vi bygga tak över höhäcken. :-). Bra tips jag har fått i tråden, saker som tål att tänkas på. :-).
Fast idag när jag kom till stallet var de faktiskt ute i hagen! Haha ovanlig syn, men idag var det ju bättre väder, uppehåll och runt någon minus grad. :-). Så är vädret bättre sen kanske de inte använder lösdriften 24/7.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 680
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 947
Senast: Twirro
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 056
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 845
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Lösa benbitar
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp