ovanlig lösdriftsproblem??

katarina_dacke

Trådstartare
I sommras byggde vi en stor fin lösdrift till mina 2 hästar. Ett varmblodssto och en korsning halvblod/Nordsvensk.
Hade först maten ute men nu när vintern kom så blev det att sätta in maten då vi inte hann bygga tak över foderhäcken..
Har en termobar i lösdriften, mineraler och saltsten. De har en stor fin hage med träd och ett rejält gärde att gå på.

Nu till de lilla "problemet"
Nu går hästarna inte ur sin lösdrift, de går bara till grinden mot stallet när jag komer å ska släppa in dem för lite omvårdnad... De är ju bra att de trivs i lösdriften, men tycker att de är lite märkligt att de inte är i hagen alls, då man nu ser att de inte är ute för det är inga hovspår i snön.. samt min pappa bor på gården och säger att de är där inne jättemycket..

Hur hade ni gjort? Låtit dem vara eller stängt lösdriften under några timmar på dagen?
Jag mockar lösdriften dagligen och båda 2 är sams och står bra tillsammans, båda får äta å så de är ju inga problem så, förutom att de bara står inne i lösdriften å hänger..
Jag har ju hört å läst lite om lösdrift å de verkar vara tvärtom, att folk menar att deras hästar inte använder lösdriften mer än som typ toalett... Tycker de är lite konstigt att mina är där så mycket... Men iof är de ju bra att de gillar den..
 
Sv: ovanlig lösdriftsproblem??

Med undantag för de tider på året då det stundtals är djup lera hade jag aldrig fodrat mina hästar inne i lösdriften utan de hade vacker få gå uti hagen i jakt på mat. :D
 
Sv: ovanlig lösdriftsproblem??

Är hagen ok i övrigt med underlag och allt så kan det vara så att hästarna kommit på "varför lämna vindskyddet när allt finns där".

Jag hade nog tagit bort mat och vattentillgång därifrån och satt det en bra bit bort så att de måste röra sig.

Det bästa är eg att ha mat, toa, liggplats och vatten på utspridda ställen. Dels för att locka till rörelse men också för att det är naturligt för hästarna samt hygieniskt.

Ifall maten äts upp relativt fort så brukar inte alltid skärmtak krävas utan maten kan hålla sig hygienisk i alla fall
 
Sv: ovanlig lösdriftsproblem??

Vi fodrar en bra bit från vindskyddet och vattnet är i en annan del av hagen. Lite får de allt röra på sig!
 
Sv: ovanlig lösdriftsproblem??

Sedan snön kom så lämnar våra hästar knappt lösdriften, de är de enbart ute så länge det ligger hö kvar. Vi har bra mark, inte lerigt så vi fodrar alltid ute med hela småbalar hö (3-4 ggr/dag. Fri tillgång fungerar inte för våra, de blir som spärrballonger).

I gengäld sätter de knappt sin fot på lösdriften mellan april och november. Finns det gräs att pilla med så är de ute.

Vi har en inre (ca 35 kvm) och en yttre (ca 45 kvm) lösdrift och vi stänger faktiskt stänga till inre lösdriften just nu - annars hade vi inte gjort annat än att mocka! Den yttre lösdriften är uppgrusad, men alltså inte strödd. Vi mockar ju givetvis där också, men det går ju snabbare än att peta runt i halmen.
 
Sv: ovanlig lösdriftsproblem??

Mina är också inne mycket, å andra sidan har det snöat på tvärs i tre dagar så då får de väl vara inne då. Några repor har de dock dragit i hagen men många timmar tillbringas nog inne. Om det bara blir lite uppehåll så ska jag lägga en del av maten ute en bit bort för snön är ju ren och fin.
 
Sv: ovanlig lösdriftsproblem??

Jag har mat, vatten och lösdrift som en stor triangel.
Det är ungefär lika långt till allt. Ser det som att de får "gratis" motion då och inte stannar på samma station.
Mina gillar sin lösdrift starkt, använder den väl, men cirkulerar kontinuerligt pga att maten eller vattnet inte finns där.

Dina blir nog väldigt bekväma och därmed stannar där inne där allt gott finns :D
Har du fri tillgång på mat? Isåfall kanske du kan lösa det med en mindre presenning/plast som i alla fall täcker balen upptill :)
 
Sv: ovanlig lösdriftsproblem??

knapplån

Tänk, mina pållar går knappt in i lösdriften på vintern. Ju mer det snöar och blåser, desto bättre och mysigare tycker de att det är att vara ute...:crazy:
 
Sv: ovanlig lösdriftsproblem??

Varför har du mat och vatten i lösdriften? Hö/hösilage blir ju inte dåligt av att stå ute, så jag hade hellre satt det en bra bit därifrån. Vi har vatten, ligghall, saltsten och hö på olika ställen vilket gör att de rör sig en del under dagarna.
 
Sv: ovanlig lösdriftsproblem??

kl

De har helt enkelt kommit på att allt bra finns där och att det är energibesparande ;)
Jag fodrar också inne i min ligghall,men de har inte fri tillgång så maten är slut sisådär nån timme eller två itaget då är de ute och äter fjolårsgräs osv.
Har även vattnet ute en bit i från ligghallen.
 
Sv: ovanlig lösdriftsproblem??

det lär inte handla om lösdriften i sig.
de håller sig där det är bekvämt denna tid på året i många fall.....

vi har jättefina hagar, utan lera, stora osv, dock inte kuperade.
när det blir mycket snö så trots torra hagar med rent utav gräs att gräva fram osv, blir hästarna lata, står och hänger, rör sig väldigt lite, vi har grovfoder till dem i höhäckar så de har att göra större delen av dagen (om än begränsad fri tillgång i sig), vatten placerat långt därifrån osv. De gör inga andra rundor än stig till vattnet i snön, sen matstatiionen, och sen lite grind häng utöver det. nyttjar definitivt inte hagytorna som de gör övriga delar av året.
 
Sv: ovanlig lösdriftsproblem??

svarar alla.
Till 2 hästar går det inte åt en hel ensilage/hösilagebal innan den hinner bli dålig, (Pappa har kor i ena änden av stallet/ladugården och i andra delen Typ utbyggnad så finns mitt kallstall och lösdriften.) så vi delar på balarna typ, eftersom det blir frächare foder för dem då.

att maten och vattnet hamnat i lösdriften är av smidighetssjäl.. Över lösdriften är ju en del av logen så silaget slänger vi ner i en lucka till foderhäcken som står inne. och vattnet fyller vi ju på dagligen å vattenslagen finns i ladugården, men man kommer innevägen till lösdriften från ladugården (hm, luddigt förklart men hoppas ni fattar)

Som någon skrev att maten inte blir dålig av att stå ute, de håller jag inte med om, när det regnade mycket så blev silaget dåligt mycket fortare och jag fick slänga stora delar av balen. eller när det kom massa snö å sen blev kallt.
Tanken är till våren att vi ska bygga tak över höhäcken ute och då är det en annan sak. Men jag vill inte ställa ut en bal i hagen som det är nu, utan tak..
 
Sv: ovanlig lösdriftsproblem??

Jag hade varit glad! Om det nu inte är så att hästarna inte använder hagen för att de ogillar den/är dåligt täckade o bara vill stå i lä pga det eller liknande.

Skitbra att inte få bajs i hela hagen och mitt töntiga mattehjärta älskar att se hästen i vindskyddet vi har ätandes med elbaljan bara några kliv bort.

Rörelse i all ära men min normalhullade häst får faktiskt gärna stå och käka o dricka inne hela dagen när det är ruskigt väder. Han täckas dock i överkant för att inte det ska vara anledningen till att han inte går ut.
 
Sv: ovanlig lösdriftsproblem??

ja det är ju bra att de gillar sin lösdrift, men lite tycker man ju att de kunde vara ute med.. Nä hagen är rejäl samt torr och fin, inte alls bara lera som många hagar förvandlats till innan kylan kom..

Ingen av mina hästar är klippta då jag just nu inte rider någon eftersom jag ska ha bebis i vilken av dagarna som helst.. dock har jag en medryttare som rider ena hästen någon/några gånger i veckan, men just nu är det bara skritt då hästen varit skadad från oktober och sen haft vintervila (unghäst 4 år i år). så nu rid hon bara i skritt och blir inte svett.
så de går utan täcke när det är torrt, när det regnade som mest var båda damerna täckade..

Vet väl inte riktigt vad jag vill med tråden, mest funderingar kring hur andra gör eller skulle ha gjort... :)
 
Sv: ovanlig lösdriftsproblem??

Vet väl inte riktigt vad jag vill med tråden, mest funderingar kring hur andra gör eller skulle ha gjort... :)

Om jag velat ha hästarna mer ute hade jag nog lassat upp dygnets portion av hösilage i en balja som jag sen ställt på lämplig plats i hagen :)
Typ en sån där halv kubiktank.

Då förstör man inte hela balen om det skulle bli nederbörd
 
Sv: ovanlig lösdriftsproblem??

att maten och vattnet hamnat i lösdriften är av smidighetssjäl..

Tittar man på mertiden för mockning kanske det inte är så smidigt? Tycker DarkInNights förslag ovan är värt att fundera på!

Men just nu måste väl även hela balen gå att ställa ute i hagen? Ni har väl snö och minusgrader ni också?
 
Sv: ovanlig lösdriftsproblem??

Hästar är precis som människor av naturen lata och rör sig inte mer än vad som är nödvändigt. Så om avsikten med en lösdrift är att hästarna ska röra sig mer än när de står på stall, vilket man ofta är anledningen till att man har lösdrift. Är rekommendationen att man har skydd/ligghall, utfodring och vatten på skilda ställen i hagen så att hästarna måste gå mellan "stationerna".
Har man allt samlat på ett ställe så rör sig hästarna mindre på lösdrift än vad hade gjort om dom stod i box på natten och bara gick i hage på dagen.
 
Sv: ovanlig lösdriftsproblem??

Får testa att lägga ut en balja med hösilaget i hagen..
Fast ingen av hästarna är feta utan har normalhull..
Antar att de använder hagen mer sen när det är trevligare väder.

Ja vi har snö och minusrader, men eftersom balarna ibland är blöta typ ensilage så kan jag inte ha dem ute då de fryser, inne i lösdriften kommer de iaf inte väta uppifrån.
Funderar på att köpa minibalar med hösilge och ställa ut i hagen..
Någon som har erfarenhet av minibalar? Hur snabbt går de åt till ex 2 stora hästar?
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 680
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 947
Senast: Twirro
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 056
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 846
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Lösa benbitar
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp