Sv: Öva upp känsligheten i munnen
Du har rätt i att problemet kommer när ryttaren hänger kvar i förhållningen. Det är bara det att ur hästens perspektiv, hänger vi alltid kvar i förhållningen, om vi väntar med att ge eftergift tills hästen har svarat. Det beror på att hästens tidsuppfattning är 6-7 gånger snabbare än vår, så när vi tycker att det har tagit ett ögonblick, har det i hästens verklighet tagit 6-7 ögonblick, och den undrar varför den aldrig får någon eftergift.
Lösningen på det problemet blir att aldrig ta handen bakåt, utan bara uppåt, eller från hästen (ledande tygeltag), eller mot hästen. (Indirekt tygeltag, motsatsen till ett ledande. Dock aldrig över mankammen.) Det är fullt möjligt, och inte ens speciellt svårt, att på detta sätt få full kontroll på den mest förhärdade skenkula. Det enda som krävs är teknik och känsla, eller med ett annat ord, utbildning.
Att beskriva exakt hur det går till har jag tyvärr inte tid till, för det blir en smärre ridinstruktion.
Dessutom behöver man ändå någon som VISAR hur man ska göra.
Mitt förslag är att man lägger pengarna på en riktigt duktig tränare (även om det är sorgligt tunnsått med sådana) istället för på tekniska hjälpmedel.
Vad gäller debatten om "hjälpmedel", så är jag rädd att mina inlägg aldrig kommer att bli speciellt nyanserade, då det är min fulla övertygelseatt det är långt ifrån den bästa lösningen.
Jag kan sträcka mig så långt som att säga att en korrekt anpassad martingal kan göra nytta på en häst som på grund av huvudkastande är till fara för sin ryttare. Även här tror jag dock inte att det är en lösning på något problem, men ställer inte heller till med någon skada.
Lycka till med er ridning!