Öva upp känsligheten i munnen

F

Fjunet

Kan man "öva upp" känsligheten i munnen på en häst? "Min" häst är f.d turridningshäst från Island och är väldigt hård i munnen. Hon har nu ett tjockt tredelat bett. Jag borde kanske byta bett?

Sv: Öva upp känsligheten i munnen

japp, det går. men det är inte känsligheten du ska öva upp, utan hennes förtroende för bettet och din hand. hon har inte blivit okänslig rent fysiskt (det är omöjligt så vida hon inte skadat nerver i munnen), hon har bara lärt sig bita ihop och strunta i tygelhjälperna för att de ryttare som ridit henne troligen gett motsägelsefulla och konstiga sådana som ändå inte går att förstå.

skaffa ett bett hon verkar trivas med (behåll det hon har nu om det verkar bra) och var konsekvent och bestämd i dina hjälper, och var noggrann med eftergiften när du blivit åtlydd. du får börja lite "från början" så att säga, som om hon var unghäst och inte fattade vad bettet i munnen var till. öva enkla okomplicerade tygelhjälper tills de sitter och hon svarar på dem med en gång. när det funkar kan du börja med sammansatta hjälper.

var noga med att du inte har för tjockt bett, det kan skada. Jag har ett tredelat ganska smalt och tredelat ligger ganska bra i islandshästmunnar! ;)

Hästar som går med för tjocka bett i munnen blir ofta så. Om jag vore du hade jag ridit med hackamore eller i repgrimma ett tag och sedan tränat in hästen på ett bett som passade hästen bättre.

Du kan ju alltid byta bett till antingen pessoa eller något med starkare inverkan om hästen inte lyssnar, det grymma hemska djurplågar-bettet. Jag anser att det är bättre med ett bett med kraftigare inverkan än att man hänger och klänger i tygeln vilket inte leder någonstans. Annars brukar jag ta i med sitsen och verkligen "sätta" hästen för att få den att lätta i handen. Men det har stor betydelse på vilket humör jag är på, är jag pigg och känner att jag orkar det så gör jag det, det är ju tyvärr inte alltid så enkelt som det låter vilket man önskar ibland. Lycka till!

Ja, visst!! Släng på ett pessoabett så kommer hästen att bli känsligare i munnen!

*ironisk*

Pessoabett i all ära :crazy: men de är lika tjocka de med så det är helt ointressant ;)

Fjunet skrev:
Kan man "öva upp" känsligheten i munnen på en häst? "Min" häst är f.d turridningshäst från Island och är väldigt hård i munnen. Hon har nu ett tjockt tredelat bett. Jag borde kanske byta bett?
Hade en sån häst, nu efter jag ridit bettlöst i 2 år ca är han mycket känslig (på rätt sätt) för andra hjälper också. Man bara nuddar tygeln så får man svar. Det är inte munnen man rider mest med har jag kommit på. Det är det som är bakom. :D

Så varför skulle det inte fungera? Jag väntar med spänning på en vettig och mogen förklaring, då menar jag en förklaring. Nog har jag hellre ett bett med stark inverkan på en häst som biter sig fast än att försöka rida med något enklare då hästen biter sig fast och bara går emot bettet, vilket är bäst för hästen? (väntade mig dock ett sånt där svar då man hörde mycket sånt i sina yngre dagar som tex. varför står hästen i en spilta, GUD vad synd om den! varför står den inte i box istället? som om det skulle vara bättre, det är inviduellt)

Okej, här kommer en förklaring.
När en häst ska stanna, behöver den höja sin nacke, för att lägga bak vikten. Ju högre tempo du har innan, och ju snabbare inbromsning du kräver, desto mer behöver hästen höja nacken.
Om du någon gång har sett en häst som gör en rusning i hagen, och sedan tvärnitar precis innan man tror att den ska springa igenom staketet, så har du sett hur hästen sänker bakdelen, och höjer nacken, sätter sig. Det är alltså så hästkroppen naturligt hanterar situationer där den vill flytta bak vikten, och det är ju av den anledningen vi vill att hästen ska gå med sänkt bakdel, och nacken högst. Då har den nämligen kontroll på sin vikt, vilket gör den lättriden och hållbar.
När du sätter på tex pessoabett (finns andra fantastiska uppfinningar med liknande funktion) så får det genom sin konstruktion hästen att sänka nacken så att den inte längre är högst, samt får den att tippa in näsan bakom lod. Det innebär att muskelkedjan från nacken till hasen, med vilken hästen lyfter sin framdel, (som ryttaren sitter på ) inte längre fungerar. Det gör att hästen får svårare att stanna, och svårare att hantera ryttarens vikt. Inte så smart, om det var att stanna man ville. ;)

"funktionen" via pratar om är att när man drar i tyglarna hissas bettet upp i munnen (studera vad som händer med bettet när du drar ringarna bakåt) och nackstycket trycker nedåt på hästens nacke och hästen vill därmed sänka nacken. med de följder via pratar om som resultat. däremot gör det ju ondare på hästen så att den får svårare att ignorera hjälperna man ger om det är bara det man vill åt. samma gäller för alla bett med hävstångseffekt (fundera på stången i kandarets effekt på hästens nacke, exempelvis). däremot har hävstångsbett med kedja lite annorlunda inverkan också. så fundera alltid noggrannt på vilken effekt ni vill ha när ni byter bett på era hästar...

Senast ändrad:

Om man får denna verkan ska man nog sätta fast tyglarna högre upp. En häst som går emot handen och blir för stark för mig sätter jag på ett stångbett med så korta skänklar som det är möjligt. Om hävstången får hästen att ga bakom hand är gags ändå ett bättre alternativ än tränsbett.

För att man ska kunna lära hästen betydelsen av bettet måste man kunna ge eftergift och vägen dit ska vara så kort och så lite fylld av konflikt som möjligt. Att sitta och dra i ett bett som hästen inte respekterar tycker inte jag är en tillräckligt bra lösning. Sedan måste man ju som ryttare vara tillräckligt duktig för att kunna prata samma språk med hela kroppen samt direkt känna när det är dags att ge eftergiften, och dessutom helt kunna släppa tanken på form, men detsamma gäller här oavsett vilket bett man använder.

Visst ska man vara medveten om vad man vill åstadkomma, men jag tycker överlag att debatten om hjälpmedel är alldeles för ensidig. Istället för att säga "usch, usch, fy, fy" borde man tala om vad man kan ha för nytta av dem och även vilka fällor man riskerar att ramla i. Jag tycker inte att ett bett som hästen inte respekterar är ett enda steg bättre än att rida på ett skarpare bett. Det är arbetet man gör under tiden man använder bettet som avgör om det är en bra eller dålig lösning.

Dessutom är det så att om man ger eftergiften direkt hästen svarar för förhållningen så kommer hästen att sänka baken och höja huvudet korrekt och göra avsaktningen för eftergift. Det är när ryttaren hänger kvar i förhållningen som man får den effekt som talats om här, och det bör man inte göra med tränsbett heller.

jag håller med dig i ditt resonemang - hellre ett skarpare bett än att bli hängande.däremot kan jag fortfarande inte tycka att pessoa är ett bra alternativ, utan hellre en stång med kindkedja.

och jag tycker att man ska tänka ordentligt varje gång innan man sätter på ett skarpare bett - vad har man tänkt att uppnå och hur? för blir man själv lika hängande i varje tygeltag med det skarpare bettet som med det förra av gammal vana har man helt plötsligt fått en häst som är ännu mindre benägen att lyssna på tygelhjälper. på en häst som inte svarar (tillräckligt) på tygeltag krävs det ju en handlingsplan i första hand och skarpare bett i andra hand.

Senast ändrad:

Du har rätt i att problemet kommer när ryttaren hänger kvar i förhållningen. Det är bara det att ur hästens perspektiv, hänger vi alltid kvar i förhållningen, om vi väntar med att ge eftergift tills hästen har svarat. Det beror på att hästens tidsuppfattning är 6-7 gånger snabbare än vår, så när vi tycker att det har tagit ett ögonblick, har det i hästens verklighet tagit 6-7 ögonblick, och den undrar varför den aldrig får någon eftergift.
Lösningen på det problemet blir att aldrig ta handen bakåt, utan bara uppåt, eller från hästen (ledande tygeltag), eller mot hästen. (Indirekt tygeltag, motsatsen till ett ledande. Dock aldrig över mankammen.) Det är fullt möjligt, och inte ens speciellt svårt, att på detta sätt få full kontroll på den mest förhärdade skenkula. Det enda som krävs är teknik och känsla, eller med ett annat ord, utbildning.
Att beskriva exakt hur det går till har jag tyvärr inte tid till, för det blir en smärre ridinstruktion. ;) Dessutom behöver man ändå någon som VISAR hur man ska göra.
Mitt förslag är att man lägger pengarna på en riktigt duktig tränare (även om det är sorgligt tunnsått med sådana) istället för på tekniska hjälpmedel.

Vad gäller debatten om "hjälpmedel", så är jag rädd att mina inlägg aldrig kommer att bli speciellt nyanserade, då det är min fulla övertygelseatt det är långt ifrån den bästa lösningen.
Jag kan sträcka mig så långt som att säga att en korrekt anpassad martingal kan göra nytta på en häst som på grund av huvudkastande är till fara för sin ryttare. Även här tror jag dock inte att det är en lösning på något problem, men ställer inte heller till med någon skada.
Lycka till med er ridning! :)

Hur tror ni att ett rakt bett hade fungerat?

Hursomhelst så behöver jag ett smalare bett än det hon har nu.

De "nyaste rönen" säger att det bästa är ett kort, smalt, tredelat eller oledat bett. Det är dessa bett som orsakar minst tryckskador i hästens mun... :cry: Nu är ju jag en sån där konstig människa som inte tycker att man ska hålla så hårt i tyglarna att hästen får skador i munnen. Så när jag rider tycker jag att ett tunt, och inte för kort tränsbett är det bästa. Jag vill nämligen ha den fördelen som ett rörligt bett ger i kommunikationen med hästen. De korta betten upplever jag som för stumma.
Så det beror på hur du tänker rida!
Vill du rida med "stöd":Betsla enligt förskningsrönen.
Vill du rida med en lätt "kontakt": Lite längre, ledat bett.
Om du väljer ett oledat bett, vilket många hästar trivs med om de ska gå med stöd, så kan du få stora problem om hästen har någon vargtand, för då kan den inte skydda det onda stället lika lätt som med ett ledat bett. Skulle det å andra sidan vara så, ska ju vargtanden ändå tas bort.
Hästar som har för vana att plocka upp bettet mellan tänderna, och låsa det där, kan bli väldigt irriterade när det plötsligt inte går på det oledade bettet.
Om du rider på ett oledat bett, tänk på att det beter sig annorlunda i hästens mun än ett ledat. Om du tar i ena sidan, måste du ge motsvarande på den andra. Ska du i och för sig alltid göra, men, på ett oledat bett blir det tydligare.

Vad räknas som ett tunt bett?

En kort fråga till Via:Hur gör hästen med ett delat betsel för att skydda tex en vargtand?

Ett ledat bett är lättare för hästen att trixa med, och flytta omkring lite grann. Den kan då lägga bettet på ett ställe som gör mindre ont. Det är ju nu inga stora saker hästen kan göra med bettet, men man kan ändå på en häst med vargtänder få rätt stora reaktioner när man lägger på ett oledat bett. Detta innebär ju självklart inte att man ska lägga på ledat bett istället för att ta bort vargtänderna, men om man väntar på tandläkartid, och inte har möjlighet att rida bettlöst under tiden, är ett ledat bett ett bättre alternativ än oledat. ;)

Risken med pessoabettet är ju oxå att hästen blir hårdare än förut..ju längre man rider med styrka,desstu längre väg är det tillbax till mjuk kommunikation..iomed att det är så pass skarp hävkraft i detta bett så upplever jag det ibland så att man inte riktigt "känner" hur pass mycket man kan ta..Min häst har gått på ridskola o var både "skänkeldöd" och hård i munnen..Visst tar det tid att få hästen att få förtroende för bett o hjälper..men det går!Hur som helst så testade jag pessoa på honom io med att han blev så stum o stark, men det slutade bara med att han böjde nacken o fastnade där..även om jag inte höll så hårt... o tappade all bakbensaktivitet o sänkte ryggen, så istället byte jag till ett smalare delat tränsbett, o var väldigt noga med eftergifterna så fort ajg kände att han bar upp sig själv o inte hängde, eller när han svarade mjukt på mina tygeltag.Så på en häst som redan är hård o okänslig tycker jag personligen inte att detta bett är enen lösnng.(har sett MÅNGA skräckexempel) En häst kan hänga sig i ett sånt här bett med,bara det att man upplever det inte lika starkt som på ett tränsbett..efetrsom hävkraften dämpar känslan på nåt vis*så upplever jag det*

samma gällde med skänkeldödheten..i början kunde jag tagit den "lätta" vägen o jämt ridit med sporrar, men istället fick jag ha tålamod,trycka hårt med skänklarna,inte banka,utan ett jämt tryck..o så fort ahn tänkte framåt så släppte jag trycket..Ibland behövde jag använda spöet som en liten väckarklocka..men det behövde jag inte länge..(sen lekte jag ju oxå fram det, emd mycket bus osv..mend et är en anna historia)idag är han en gladare,piggare, alertare och mjukare häst..visst..han kan vara lite lat, men det ligger i hans natur..men jag slipper ha ont i armar o ben när vi rider ut iallafall.. :smirk:

visst det tog tid..men det var värt det..
behöver jag säjja att jag varken har skarpa bett eller sporrar idag..? :smirk:

Lycka till!

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 008
Senast: Sesca
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 546
Senast: villhöver
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
703
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
1 149
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar