Öva inför provet..

Thelma

Trådstartare
Vi ska då äntligen låta labradoren genomgå det första anlagsprovet i viltspår. Taxklubben kör fram till snön kommer..

Dock funderar jag på om jag ska lägga ett spår åt tiken innan. Hon har inte spårat sedan slutet på augusti, och då lade vi endast ett lätt "motivationsspår" på ett par hundra meter och endast ett par vinklar samt en oblodad racksträcka. Hon var jättemallig för mina föräldrar tittade på och gav henne så mycket beröm att jag trodde hon skulle spricka.
:bump: :bump:

Med tanke på hennes goda arbetsvilja och just pga den positiva upplevelsen sist, så funderar jag på att inte lägga ett spår innan provet.. Vad tror ni? De sista spåren hon gjort har samtliga varit lyckade och även svårare än det sista.

Det är ju trots allt "bara" anlagsprovet, och det är inte hennes anlag jag är direkt orolig för. (snarare mina.. :o )

Sv: Öva inför provet..

Jag känner inte hunden, men hade det varit min som jag litade på så skulle jag nog ta det piano. Ett år trodde jag att jag behövde lägga motivationsspår efter vintervilan :o Neh... Det behövdes inte. Jag bara for som en vante efter, trodde att jag skulle bryta benen av mig :d

Beror på hur snabbt de går... Övertränar du på akl-spåren så får du ett jäkla högt tempo. Bättre att snabbt göra bort det. Hunden kan spåra. Bra. Sen kan man lägga krutet på ökl där tempot sällan blir så vansinnigt.

Nu är jag å andra sidan bortskäm med extremt bra spårhundar. Vet sånna som inte ens tar sig igenom akl...

Mmm.. min hund är kompetent nog att klara anlagsprovet. Det är nog tyvärr snarare matte som velar.. (vilket visar sig tydligt i denna fråga.. :crazy: :D )

Jag tror att jag ser till att hon och jag klara akl innan vi tränar mer. Vi gick ett FÖR svårt spår i våras (jag berättade om ett spår med en oblodad vinkel i kombination med osäker matte).. detta spår gjorde att min hund ledsnade rejält och det har tagit en hel del motivationsspår och uppmuntran för att hon åter ska inse hur kul det faktiskt är.

Tack

Hej

Jag ska försöka klara provet utan att träna. Men sedan ska jag försöka träna lite extra för ökl innan snön kommer.

Visst är det kul. :)

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka