oupfostrad..

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare rabbe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 087
R

rabbe

jag har fått hem en ny pålle som är väldigt ouppfostrad i stallet när man ska sadla å såna saker å när hon ska få mat va ska man göra för att hon ska uppfostard???

Re: oupfostrad ägare?

Även om man har haft en häst som tidigare stod i givakt och åt utan problem så innebär det inte att nästa häst är likadan. Dom är individer som vi bör lära oss att förstå på bästa sätt.

Man bör kanske först ta reda på hur hästen mår, sedan kolla ifall hästen får obehag av sadeln, inte trivs i stallet, samt får den mat den verkligen behöver.
Vet man att dessa saker är helt OK så underlättar det ifall man tar sig tid att lära känna hästen, och låter hästen få lära känna den nya miljön och viktigast av allt, skapa ett ömsesidigt förtroende. För att hästen ska kunna känna sig trygg och harmonisk behöver den en värdig och trygg ledare.

Jag tror att alla hästrelationer är som att bygga ett legoslott, i den mening att man måste börja från början i varje relation. Bygga bit för bit tillsammans för att vara säker på att båda två vet vad människan vill ha och kräver.

Efter Rikkans svar har jag inget mer att tillägga annat än Lycka till med din nya häst!

Liknande trådar

Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 050
Senast: TinyWiny
·
Träning Häromdagen så var jag inne hos veterinären med min 8 åriga valack. Han har en knäledsinflammation hb (stackaren)☹️ Vi röntgade 3 av 4...
Svar
2
· Visningar
502
Senast: Blyger
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 121
Senast: Claraclara
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
601
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kastrering av tik - erfarenheter?
  • Uppdateringstråd 31