Otydlig brunst

Bedott

Trådstartare
Hur gör man med ett sto som inte visar någon tydlig brunst? Kanske att hästen är lite seg och loj emellanåt men det är ju inte något som behöver ha ett samband.. Finns det tester? Eller är det veterinär som kan avgöra?
 
Jag var osäker på mitt sto och åkte in och lät seminvet avgöra. Var inga problem alls. Nu har jag nära till seminvet så det inte är så besvärligt för mig att åka in dit extra.
 
Jag har haft fler sådana ston och enklast är att man åker iväg till en seminstation och får undersökt stoet. Veterinären där kan lätt säga när det är dags för betäckning/brunst genom UL-undersökning.
 
Jag såg aldrig brunst på mitt sto förra året.
Gjorde då UL - stod med gulkropp
Nytt UL efter 5 dagar - fortfarande gulkropp
Då sprutades hon för att komma i brunst. Man väntar med att spruta eftersom det inte ska fungerar om hon precis varit i brunst (som jag missat) och gulkroppen är nybildad. Eftersom den var kvar och det inte såg ut som hon var på väg in i en ny brunst sprutades hon.

UL igen när hon visade brunst för att se att det finns ett betäckningsbart ägg. Allt var ok så hon betäcktes och blev dräktig på första försöket.
 
Min måste också köras till seminstation och ultraljudas för att man ska se hur hon ligger till i cykeln. Hon visar brunst för hingst (men det har vi inte tillgång till hemma) men annars syns i princip ingenting, ingen temperaturförändring, "pipighet", ändrad färg på slemhinnor eller annat.
Har dock hittat en CD med "hingstljud" som jag ska testa i år och se om man kan lura henne lite.
 
Att låta en veterinär göra ett UL är nog det säkraste sättet. Min visade tydlig brunst runt den 23 april. Borde visa nu med men icke..:mad:. Gjorde UL i måndags och ska dit imorgon.
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 346
Hästvård Det här är tredje sommaren som hästen får ont i ländryggsslutet, på vänster sida. Vi har inte rett ut det tidigare men nu är det...
2
Svar
34
· Visningar
1 746
Senast: Corax
·
  • Artikel
Hästnyheter Att ston kan vara oridbara och bökiga, en del till och med farliga, i samband med brunst vet vi. Men att det finns hjälp att få är...
Svar
0
· Visningar
339
Senast: Gunnar
·
Avel Hej alla :) Jag har ett sto som för första gången fick föl för 8 dagar sedan och hon har varit jättesnäll mot sin fölunge, slickat...
Svar
1
· Visningar
850

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp