Otroligt kräsen

Sv: Otroligt kräsen

Jag fattar det bara inte... En ung livlig hund. Varför matvägra? Önskar att jag kunde säga att du ska gå the hard way och bara ställa fram hans foder. Men... Tja... Lite misstänksam blir man ju när han äter annat...

Om du ställer fram 1-2 dl torr mat innan du går och lägger dig då? Tror du att han går och knaprar under natten när du sover? Så gjorde min lilla Lotta... Bara lite mat så at han inte storknar och fortfarande är sugen fast det är slut...

Alltså, de som ser honom ser inget sjukt alls. Han är otroligt livlig, som han alltid har varit. Samma sort bus och lekinviter. Ingen feber eller konstiga slemhinnor. Jag förstår inte själv heller. Inte veterinärerna heller. Blodvärdena var helt normala sist, men lär åka in och ta nya om det inte blir bättre i veckan.

tycker att det låter sunt att ringa vet för rådgivning..Matvägrar han i perioder eller är det allt jämt?Det är väl en hanhund?Vissa hanhundar kan bli otroligt kräsna när det är löptikar i närheten..Dricker han som han ska?Huvudsaken först och främst är att de dricker..Hur långa perioder matvägrar han ?Och hur länge står du ut innan du bärjar blanda i annat i fodret?

Även om det tar hårt i början kan också det otrevliga behöva sägas. Förhoppningsvis kan det ge dig en viss hjälp på vägen om tankarna dyker upp igen om några år.

Jag har haft funderingar på att avliva Evita. Om rädslan påverkade hennes liv på så vis att hon mådde dåligt av det hade hon fått gå. Om jag känt att jag inte orkat med en nervös fjant så hade hon fått gå. Kravet för att hon skulle få leva vidare var att hon inte skulle må dåligt av sin rädsla och att den skulle gå att hantera och kontrollera. Jag ville inte ha kvar henne om det inte skedde någon förbättring. Evita testades och man kom fram till att hon är rätt kass mentalt, men att en del går att fixa till så hon kan leva ett relativt normalt liv. Hon kommer aldrig bli helt normal, men tillräckligt hanterbar. Det enda som stör mig med henne i dagsläget är att hon inte är tävlingsmaterial. Jag kan dock ha två hundar och planerar därför en till. Kommer den dagen då jag inte kan ha två längre får Evita somna in. Hon har haft ett bra liv hittills och det finns nog ingen som vill ha en sådan hund som henne. Annars skulle jag kunna tänka mig att omplacera henne om läget vore så.

Skulle hennes rädsla däremot börja påverka basala saker som förmåga att rasta sig ute, matlust, klåda och allmäntillstånd så skulle det bli nanna-sova för hennes del.

Jag är rätt känd hos veterinärerna här omkring och de skakar bara på huvudet. Dom är annars jätteduktigt med tarmproblem osv men här är dom lite fundersamma.

Han matvägrar i perioder. Det kan vara 5 dagar, äta 2 dagar, vägra 2 dagar osv. Han är inte heller direkt känslig för löptikar eller kissfläckar. Inte mer än normalt i varjefall.

Han dricker väldigt bra. Ingen fara med vattnet. Sen är jag noga och har vatten överallt :D

Jag ställer ner skålen, säger varsågod. Jag ser direkt på honom om han inte vill ha. Tar bort och så får han inget förens nästa mål, då med lite gott i. Eller så ställer jag ner skålen redan iblandat gott i, just för att jag vet att han inte äter.

Han har nästan alltid varit lite jobbig med maten. Kanske inte just de perioder han fastade och käkade ris. Då skrek han efter maten.

När jag ställer ner skålen så får jag reta honom. Låta honom sitta några minuter. Då gnyr han och vill mer än gärna äta. Sen kommer han fram, luktar, slickar och går iväg :crazy:

Jag förstår dig helt och hållet. Men han är som sagt inte alls allmänpåverkad. Konstigt nog. Lika glad och lekfull som vanligt. Ska iaf ta till mig en cortizonbehandling om det inte blir bättre i veckan. Någon som vet. har rekommenderat.

Hoppas att det gåtr bättre för din tik och att ni hittar lösningar på jobbiga saker ihop.

Han har nästan alltid varit lite jobbig med maten. Kanske inte just de perioder han fastade och käkade ris. Då skrek han efter maten.

Det låter ju ändå som om din hund är rätt kräsen.. då han faktiskt äter vid fasta..

Jag brukar göra så här..1 dagen endast risavkok 3 ggr..2-3 dl gång.Brukar aldrig vara några problem att få i henne det..Men hon blir så klart väldigt hungrig ..

samma sak dag två.. och på kvällen blandar jag i några kulor av det vanliga fodret..

och så fortsätter jag öka på maten.. blandat med ris tills jag är uppe i normal mängd mat i igen..tar då bort risavkoket helt..

Är det riktigt illa så köper jag hills diet foder hos vetten.för att få en bra balans i det hela..

Den maten du ger vad är det för värden på den? och innehåller den mycket spannmål?

Tro mig, den risdieten har vi kört över 100 ggr :crazy: Blir varken bättre eller sämre med aptiten.

Hans foder han får nu är det höga värden i 32/24 har jag för mig. Har tålt den innan och ätit bra. Har inte alla värden i huvudet tyvärr.

Ringde vet. nu. Snällt att man får en telefontid. Den 12:e.

tror du har samma foder som mig kanske.. En blå sänk eller?för jag har samma värden på fodret till min dam :)
Det man kan ha i åtanke är att pga de höga värderna så be höver de inte äta fullt så mycket som de skulle ha gjort med ett annat foder.tänker då på volymen..Jag förstår att du är orolig..Jag vet hur det känns..:(
Det kan ju vara så som jag skrev förut att diarerna kommer av att det blir obalans när du blandar i andra saker i maten..Många hundar kan ju bli lite knöliga i magen av färskfoder..(min blir det)
Jag har förr daltat alldelens för mycket med min tik då jag tyckt så synd om henne..när hon gått omkring och matvägrat och sett så moloken ut att jag många gånger fallit för frästelsen att blanda i nått gott i maten..Det funkar ju till en viss gräns tills hon börjar matvägra igen..

Jag har slutat med det..Hon får det som bjuds ..vill hon inte ..så slipper hon..hon äter i allafall när hon tillslut blir hungrig..Det kan ta ett par dagar..och under de dagarna går hon och gräver i maten och försöker putta ur maten ur skålen..Men till slut äter hon..Ofta kan hon gå och äta om jag tränar lite med henne inne och hon får lite godis före..sen går hon och äter .Några kulor i oförsig ..men det är i allafall något.
Hoppas det löser sig för dig och det var en förfärlig väntetid på tele tid hos eran vette ??!!

Kan även säga att de dagar när min hund får för sig att börja äta igen.. kan jag faktiskt vara så grym att jag tar maten av henne..låter henne äta några tuggor .. men tar sedan bort den..när hon står och äter ..dels för att inte magsäcken ska bli full och hon kastar upp det igen..Ställer dock ner det igen efter ca en halvtimme..Verkar som om det fungerar relativt bra på min tik..då jag då faktiskt tar bort maten när hon är hungrig.. det triggar henne att hålla i gång ätandet då..Hon aldrig vet när maten kommer att försvinna..blir lite som bäst att äta när det finns..

Om det inte finns några fel på hunden enligt vet. Varför cortisonbehandla ?? Vilken motivering har vet. uppgett ?

Hej Jag kände en hund som bara åt en gång i veckan, och de mådde han bra av. Hundar är ju jaktdjur.

Har ju ingen aning om hur din hund fungerar eller vad det kan vara för fel.

Men jag har själv en hund (en rottistik) som sedan unghundstiden (är nu 5) varit mycket kräsen med maten. Hon har ätit när man köpt en ny sort i kanske ett par, tre dagar, sen har de fått vara. Hon har ätit var tredje dag eller så i perioder och också kräkts en hel del, ibland just för att hon inte ätit. Vi har provat många olika sorters foder men det har inte varit någon skillnad, hon är inte allmänpåverkad utan glad och livlig men har varit i tunnaste laget förstås.

Men så fick vi tips om James Wellbeloved foder, Anka och ris, jag var jätteskeptisk, tänkte att vad ska det göra för skillnad. Men det har gjort totalskillnad på vår hund. Hon kräks inte längre och hon kastar i sig maten. Känner mig som en reklampelare och jag är lite fundersam vad det är i maten som gör den så populär hos vår tik, men det fungerar som sagt och det är det som räknas för oss.

Jag har också köpt fodret James Wellbeloved, men har inte haft det så länge än så jag kan inte riktigt uttala mig än. Men jag skulle köpa lamm & Ris pga hon verkar ha lite känslig mage...och tappar minnet i affären och kommer ut med Kalkon & Ris :crazy: ...märkte det inte förräns efter några måltider..Får se om det funkar ändå. Fast det är säkert ingen enorm skillnad om jag nu råkar ha kalkon istället för lamm..hoppas jag. :confused:

På min hund som innan kunde kräkas varje dag blev det ju skillnad på en gång eftereosm hon inte kräktes alls från dag 1.

Vet inte om det ä rnågon skillnad, men jag har ju anka och ris och den funkar till min hund.

Känner igen detta tyvärr! :( Har också provat allt och det enda som fungerade var att blanda i kattmat på burk i torrfodret. Han var HELT galen i det. Ylade när jag vevade upp konserven och fullkomligt vräkte i sig. Det behövdes inte mycket, bara ett par matskedar. (Ja, ja, nu säger ni "hundar skall inte äta fisk!" Jaha, nähä, varför är han 11 år och aldrig blivit dålig av fisk? Myt, säger jag!)

Liknande trådar

Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 161
Senast: Fetaost
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 391
P
Övr. Hund och framför allt förbannad. Min lilla tax har haft diarre nu i några dagar:( Försökt få i han ris men det ville han inte äta av så mkt...
Svar
15
· Visningar
1 759
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama