Ja det är klart, det vinklas ju och inspelningen stressas ju på. Men min undran var ju om det är så att jänkarna är otrevligare över lag eller om det bara är produktionen som klippt ihop allt eller om de verkligen är sånna. Tro fullt ut på det som visas på tv, kommer jag nog aldrig göra.
Inga reality shower ar "reality". De klipps och formas och i manga fall fojs ett skript som ser helt annorlunda ut an vad vi som tittar pa programmet tror. Ett exempel ar en "fixa hemma" show har i USA. Pa TV framstalls att familjen valjer mellan att en designer gor om deras befintliga hus och en maklare hittar ett nytt hus och det ar en tavling mellan de bada. Det ar redan bestamt innan filmningen borjar ... men den "reality showen" skulle inte bli lika interessant.
Som svar på ursrungsfrågan så upplever jag amerikaner som ytligt trevliga, men när det gäller så står de på sig på ett helt annat sätt än vi gör. De hävdar sin rätt på ett hel annat sätt och är ganska fördömmande vad jag upplevt. <snip>
Jag som bor har tycker att det ar ett vanligare och mindre fordommande samhalle an i Sverige. Nu ar landet stort och sjalvklart finns manga skillnader aven innom det har landet. Den storsta skilnaden mot Sverige tycker jag nog ar att pa landet har (i syd ostra och mellanvastern av USA har jag bott pa landet) ar folk forvisso valdigt (som nagon sa) ytligt vanliga, men det ar svart att komma dem inpa livet. (Fast det kanske ar sa i Sverige ocksa?)
Jag ska flytta till Vastkusten, Portland, Oregon arean. Det bor over 2 millioner manniskor i Portland, Oregon, som har i stort sett vaxt ihop med Seattle, Washington dar det bor narmare 3.5 millioner manniskor. Min familj och jag kommer fran Stockholm och har saknat mycket av "kanslan" i Stockholm. Vi tycker alla att Portland (eller Seattle, eller Denver i Colorado, eller manga andra stora stader har i USA) ar som ett mycket vanligare Stockholm. Mycket av storstadens liv och rorelse men manniskorna ar inte sa burdusa och tar sig mer tid.
Man vinkar fram andra bilister i trafiken, eller ber om ursakt om man stoter i nagon. For att inte tala om att det ar sjalvklart att hjalpa till om en gammal dam fastnar med rullatorn eller grannen behover en hand.
Rent generellt far man lara sig fran lekskolan att "sta for sin asikt" har, men man far samtidigt lara sig att debatera "for sin sak". Daremot upplever jag inte att manniskor har ar fordommande, tvart om.