Otillgängliga veterinärer?

lillamy73

Trådstartare
Det har inte vi men jag tycker att man läser det mycket här på Buke.

Funderar på hur det fungerar ute i vårat land?

Våran veterinär station har telefon tid varje morgon mellan 7,30-9.00
På vardagarnas för middag är det två eller tre veterinärer ute på vägarna och en tror jag inne på veterinärstaionen som har hand om smådjur. Flera djurskötare.

På kvällar och helger är det en ensam veterinär som har jour men jag har uppfattningen om att det finns någon till i yttersta nödfall som den jourhavande veterinären har möjlighet att kontakta.
Den jourhavande veterinären har ett mobil nummer som man kan kontakta vid akut sjukdomstillstånd.

Hur är det där du bor?
Vart någonstanns i sverige bor du?

Har aldrig råkat ut för att veterinären inte kan komma.

Sv: Otillgängliga veterinärer?

Där jag bor finns det både distriktsveterinärer och en vanlig veterinärstation + en del frilansande veterinärer. Vi har heller aldrig varit med om att veterinären inte kan komma. Dessutom finns det flera smådjurskliniker i stan. Ingen jour för dem dock, utan då får man åka 8 mil till Strömsholm, men det tar 45 min. Samma med akuta grejer för häst.

Den gång vi ringde akut (foderstrupsförstoppning) tog det dryga 1,5 h innan vi hade en vet på gården. Men det brukar funka bra, och det gick bra denna gång också.

Vi har inga problem med detta heller. Akuta fall går såklart före (om man inte är akutfall själv) och det är ju helt förståligt. Kör det ihop sig med flera akutfall brukar ex distriktet ringa in veterinärer från andra kommuner eller så får man helt enkelt bege sig till kliniken själv!

Här så har vi inte så stor tillgång till veterinärer på kvällar/helger iallafall..

Vi har ATG-kliniken med telefontid mellan 08-09.00. Om det blir något efter det så kan man testa att ringa,och i fall man har tur så kan nån faktist svara. Men dom stänger kliniken runt 17.00 tror jag,så efter det är det kört..

Sen har vi en veterinär som har en klinik hemma,vet inte riktigt hur hans tele tider är,men tror att han bara har öppet om det är 2-3 dagar i veckan.. Är dock inte säker eftersom jag aldrig varit dit..

Sen har vi distriktsveterinären,som oftast är lååångt härifrån när man väl behöver dom...Dom har ingen klinik,utan åker enbart ut.

Sist så vart en häst jättedålig i stallet på kvällen,och vi fick inte tag på nån veterinär alls..

Den ena var i göteborg på studentfest (han med hemmakliniken) Veterinären på atg kunde inte komma,för han var barnvakt.
Distriktarn var på väg till fagersta (ca 1 timmes bilresa) Och skulle förlösa en ko som hade det svårt med kalvningen,så runt 2-3 timmar skulle vi få vänta.

På strömsholm vägreade dom ta emot oss pga att hästen hade hög feber...

Så det fanns INGET vi kunde göra,och tur i oturen så gick det bra endå,var en reaktion på vaccinet,så hästen vart bättre efter 1-2 timmar.

Håller med, det funger väldigt bra med veterinärer här. De jag stött på har varit väldigt trevliga och hjälpsamma.
Skulle det vara väldig kris så är det Helsingborgs djursjukhus som gäller om Hallands djursjukhus inte har resurser.

Här finns det en bra vetrinär som ja tycker om ,Och när en annan häst jag kände fick tarmvred så fick dom vänta 14 timmar på vetrinär då alla andra satt i konferanss och inte kunde komma och de kunde nte rädda hästen då det var försent så det tyckte jag själv var lite dåligt

Fungerar ungefär så här också. Telefontid på morgonen och sedan kan man nå dom på mobilen resten av dagen. Man kollar av deras telefonsvarare och får då veta ungefär hur vetrinärerna åker den dagen. Då har man möjlighet att ringa den vetrinären som kommer att hålla till närmast där man bor.

På helgerna är det en vetrinär som har jour på den kliniken jag anlitar. Finns även distriktsvetrinärer också om man inte får tag i "sin" klinik.

Har heller inte haft problem att få tag i vetrinärer men ibland har man fått vänta länge men eftersom det inte har varit akuta saker har man förståelse för det. Skulle ju inte vilja att de kommer och tittar på min häst med t ex svullet bakben före en komplicerad kalvning eller något annat akut.

Min veterinärstation är tillgänglig på mobiltelefon dygnet runt för sina kunder. De är tre veterinärer och på helger och nätter har en jourtelefonen.

MEN det är alltså för fasta kunder. Alla vi som vaccinerar osv och inte bara ringer om det är kris en söndagsnatt.

De har röntgen mm i bilen och kommer på stuts om något akut hänt.

Jag upplever att vi har både gott om veterinärer och bra veterinärer här. :laugh:

Dock så bor vi ju bara (i sammanhanget "bara"...) några mil från stationen, men länet är ju ganska långsträckt så jag förstår att det finns de som får vänta länge under jourtid.

Har aldrig haft problem att få ut jourvet, men då har jag bara haft allvarligare skador på jourtid, som fång, fraktur och ögoninflammation...
Ögoninflammationen var jag själv inte så orolig över, men veterinären menade att det kan vara allvarliga skador, så hon ville titta omedelbart. Det känns som att de verkligen bryr sig, våra distriktare! :bow:

Jag tycker att det är bra där vi bor.
Vi har en privatpraktiserande veterinär som har lång erfarenhet av hästar. Han bor ett par km hemifrån oss.
Om vi inte får tag i honom så har vi veterinärstationen som har telefontid på morgonen och sedan jourhavande som man alltid (tror jag) kan ringa till. Det har inte hänt att vi inte har fått tag i någon även om det tex har varit på natten en helg. Det är klart att man kan få vänta ett tag men aldrig så länge. De flesta av stationens veterinärer är också bra.

Alla distriktsveterinärstationer arbetar i princip likadant. Man kan titta på SJV´s hemsida för att se vilka områden de täcker upp, men det är i stort sett hela Sverige. Distriktsveterinärerna är statligt anställda och har dygnetruntjour. Veterinären svarar i telefon såvida de inte ligger i någon gödselränna och förlöser en kalv eller så. Är de upptagna med något akut ringer de tillbaka, förutsatt att du lämnar ett meddelande på telefonsvararen förstås.

Det kan, om det vill sig illa, ta tid innan distriktarn är på plats eftersom det kan finnas fler akutfall. Det mest akuta prioriteras. Livmoderframfall går före kolik, kolik går före fång. Fölning går före det mesta. Osv. I glesbygden kan det också handla om stora avstånd.

Privata veterinärer är inte skyldiga att ha jour, men många har ändå valt att ha det. Man får väl ha överseende med att en privat vet med egen praktik faktiskt inte kan jobba dygnet runt.

Liknande trådar

M
Avel Hej! Skriver som en ny användare för jag vill inte trampa någon offentligt på tårna, men behöver er hjälp att se på den här...
Svar
13
· Visningar
1 468
Senast: clownen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka