Otäckade fullblod!

Fullblod89

Trådstartare
Ni med fullblod, hur många av er har slängt av era täcken på dem redan?

Mina 3 fullisar har gått utan täcken i 4 dagar och inte frusit det minsta. Kan tillägga att mina är runda och fina i hullet. Dom har fri tillgång på grovfoder men äter inte mycket (ca 12-14 kg hösilage var), samt kraftfoder.

Jag är en av dem som sätter emot allt prat om att fullblod är så fruktansvärt svårfödda samt känsliga, dåliga hovar etc. Självklart är dom känsligare över lag, men många faktorer spelar in ;)
 
Sv: Otäckade fullblod!

Jag känner inte alls till att de skulle vara särskilt känsliga, sånt handlar mer om individer än ras.

Mitt fullblod har gått otäckad ute i hagen hela veckan som varit, pga sol och +14 grader. ;)
 
Sv: Otäckade fullblod!

Tack, då är jag inte ensam om att tycka som du :)
Fick nämligen ett påhopp häromdagen om varför jag slängt av dom sina täcken. Personen menade på att dom skulle falla ur fortare för att dom skulle frysa :cool:

Löjligt tyckte jag då dom mår alldeles utmärkt, om inte bättre utan att svettas under täckena :)

Tänk att man som fullblodsägare alltid ska behöva få försvara denna ras och folk tror att dom är förbannat känsliga etc
 
Sv: Otäckade fullblod!

byns ridskolas hästar går otäckade och har gjort det i ngn vecka, alla storhästar är fullblod och fd galoppörer sen så finns det några araber också.^_^

mitt kort/ gleshåriga halvblod fick gå naken idag, soligt och knappt ngn vind här och bara trevlig att hon kan rulla av sig lite vinterpäls :D.

varmblodiga hästar med kort vinterpäls klarar kanske inte nederbörd och kall vind otäckade, men en solig vårdag dör dom inte av! speciellt inte när de har fri tillgång till hö.
tycker man att oklippta hästar ska gå med täcke tills det är 20+ ute så är de ngt som är liite fel.
 
Sv: Otäckade fullblod!

Bor i mellan-Sverige o just nu har min bot plus ett tunt fleece inne (behandlad i ryggen o vill inte att hon får drag, vi har haft minus nattetid) , ute fleecefodrat utetäcke på morgonen, är det sol och inte blåser nordligt (oskyddade hagar) går hon utan från 11-18, tycker det är värt så mkt att de får ljus på hela kroppen o kan klia sig etc.
Får passa på med för när flygor o bitand einsekter börjar dyka upp tycker hon inte att dte är så skönt längre att gå naken;(.
Min är delvis klippt men inte på ryggen.
 
Sv: Otäckade fullblod!

Oj, fullblodet i mitt stall går otäckad i stort sett hela vintern, han behöver bara täcke när det blåser hårt, kommer nederbörd eller extremt kallt, typ -25.

Han är oklippt och det syns knappt att han har vinterpäls, men den finns där, tät och tjock som sammet.
 
Sv: Otäckade fullblod!

Min fb-dam har mer eller mindre gått utan täcke hela vintern och liknar mest en förvuxen ponny i dags läget. Men det e väldigt olika från häst till häst. Har en fd granne som har en madame som måste täckas tidigt och få gå länge med täcke. Trots att hon inte klipps. Det e för att hästen e lättfrysen av sig.

Så länge inte hästen fryser tycker jag att den gått kan gå utan.
 
Sv: Otäckade fullblod!

Jag läste "Otäcka fullblod!" :p

Är nog rätt trött i ögonen... kanske dags att sussa... :P
 
Sv: Otäckade fullblod!

Jag har tagit av alla täcken men jag vill ändå tycka att de är känsligare än de andra. Två av fullbloden fryser när det är sämre väder. En av dem är som vilket annat halvblod och den fjärde har gått på lösdrift hela vintern utan täcke.

Jag tror att det beror på om de tävlat mycket eller inte, ser stor skillnad på de som tävlat på bana och de som inte gjort det.

Våra har också fri tillgång men de äter betydligt mer ca 17-19kg. Svårfödda jämfört med halvblod tycker jag garanterat att de är. De kräver betydligt mer mat
 
Sv: Otäckade fullblod!

Haha oj då våra fullblod fick sina täcke avkastade för 3-4 veckor sedan. (Inga helklippta hästar) Endast fullblodspäls... Dom är hur nöjda som helst... Enbart haft täcke vid stark blåst och regn...
 
Sv: Otäckade fullblod!

Jag har fortfarande täcke på mitt fullblod, men hon är lite dålig i hull och dessutom har vädret inte varit oss till lags än så länge...
Men annars åker täcket av så fort vädret tillåter :)
 
Sv: Otäckade fullblod!

*KL*

Mitt fullblod går med tunnaste regntäcket nu. Så fort vädret stabiliserar sig här nere och graderna stiger åker täcket av.
 
Sv: Otäckade fullblod!

Min gick naken för två veckor sen när solen strålade och graderna låg över +10.

Nu har det snöat i fem dagar och är +2-3. Då har hon sitt 200grams på sig igen.

Det finns känsliga fullblod också. Min dam har tunn hud och sätter nada vinterpäls och är snudd på naken på sommaren. Nederbörd är för kallt för henne.

Hon är jättefin i hullet, på 130MJ om dagen.
 
Sv: Otäckade fullblod!

min kompis fullblod har gått otäckad till och från i en månad tror jag :)

Det känns lite olustigt att bestämma ett datum bara att "nu slutar jag med täcken för i år". Gör folk det??

Förra veckan hade vi +15 och soliga dagar. Den här veckan har det varit minusgrader och snöstorm ett par dagar...
 
Sv: Otäckade fullblod!

Vårt fullblod går otäckad i stort sett hela tiden, om det inte är mycket nederbörd eller riktigt, riktigt kallt. Hon är inte alls särskilt känslig av sig och fryser aldrig. De står med fri tillgång till grovfoder.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
853
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 005
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 674
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
4 242
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp