Österlia-familjen utdöd?

moiran

Trådstartare
Finns det hästar som tillhör Österlia-familjen (stofamilj 7) idag, eller är det en stofamilj som är 'utdöd'? När dog den i så fall ut?

Sv: Österlia-familjen utdöd?

Finns det hästar som tillhör Österlia-familjen (stofamilj 7) idag, eller är det en stofamilj som är 'utdöd'? När dog den i så fall ut?

Det sista stoet ur denna familj var nog Taxia 4673 hos Bröderna Abrahamssom, Västerstad, Kastlösa. Hon dog 1966 enligt Huvudband XXX.
Det var väl alltid en liten familj med som främsta medlem Onkel 182.
När remont inköpen kraftigt skars ned på 50-60 talet försvann väldigt mycket ston just på Öland och Gotland. Ridsporten låg ju än så länge i vaggen och det fanns inte så mycket spekulanter på varmblodiga ridhästar.

För några år sedan frågade jag Gunnar Henriksson ifall någon stofamilj var utdöd. Han sa att när man tror att en familj har dött ut så dyker det upp nya medlemmar, och så vitt han visste hade ingen dött ut.

För några år sedan frågade jag Gunnar Henriksson ifall någon stofamilj var utdöd. Han sa att när man tror att en familj har dött ut så dyker det upp nya medlemmar, och så vitt han visste hade ingen dött ut.

Mycket är möjligt, men när det gäller familj (7) tycker jag det verkar osannolikt att den skulle dyka upp igen efter så lång tid i det fördolda.
Ibland kan dock stammar finnas kvar i en annan ras. Kände t.ex en avkomma i rakt nedstigande led från Birgitta 1748 e.Birger Jarl, där man använt travhingstar i flera generationer och fått fram hyfsade travare.
Birgitta var ju mormorsmor till Parnass 468, en läcker men numera ganska okänd hingst. På bilden på http://www.allbreedpedigree.com/parnass2 tycker jag han ser högst modern ut i typ. Har själv sett honom visad a la Celle i par med Optimist vid en Kvalitetstävlansfinal på Strömsholm någon gång vid mitten av 70 talet. Båda ägdes då av Christer Pålsson som också visade dem. Har aldrig sett någon annan göra om detta konststycke.
Vad skriver Facht om Familj 7, finns det någon annan kändis utom Onkel från denna stam.

I min version av "våra stofamiljer" utgiven 1976 (tror jag ;)

Så står iaf detta:
Familj 7 - Österlia-familjen - hör liksom familj 4 till de minsta familjerna och är dessutom tyvärr utgången

Men som du säger det kanske lever någon nånstanns ändå ?

Jag kan bara hänvisa till vad Gunnar Henriksson sa. Har också läst i "Våra stofamiljer" att den är utdöd, men det kan ju vara precis som du skrev om Parnass stolinje. Jag började igår kväll gå igenom senaste huvudbandet för att se om det fanns några medlemmar i familjen i det, men har bara hunnit till G ännu;)

Såg också Parnass på sin tid och tycker att det är synd att hans blod knappt finns kvar idag i och med att Passepartout är död och Le Mistral exporterad och Brigadör inte är i avel. Finns han i stammen på någon annan hingst?

Ok. Har tyvärr inte de böckerna. Är så glad att det finns en eldsjäl som lagt ner jobbet att få det online:bow::bow:

*kl*

Jag har också 'hört' att ingen av stofamiljerna är helt utdöd. Men det kan mycket väl ha varit att jag läst Görels citat av Gunnar Henriksson här på buke i någon tidigare tråd! Däremot har jag inte råkat på någon livs levande Österlia-häst än, vilket gjorde mig väldigt nyfiken på om det fanns några hästar kvar ur den stofamiljen som någon sett/hört om!

Jag kan bara hänvisa till vad Gunnar Henriksson sa. Har också läst i "Våra stofamiljer" att den är utdöd, men det kan ju vara precis som du skrev om Parnass stolinje. Jag började igår kväll gå igenom senaste huvudbandet för att se om det fanns några medlemmar i familjen i det, men har bara hunnit till G ännu;)

Såg också Parnass på sin tid och tycker att det är synd att hans blod knappt finns kvar idag i och med att Passepartout är död och Le Mistral exporterad och Brigadör inte är i avel. Finns han i stammen på någon annan hingst?

Parnass hade ju också sonen Paroll, främst känd som far till RS Isac.
Jag hoppas Brigadör kan komma tillbaka i avel, han har ju ett jättefint möderne. På hingst sidan både Leuthen, som jag tycker avelsmässigt är den Ladykiller xx ättling som lyckats bäst med att föra generna vidare i svensk avel, samt även Irco Marco och Maximus.

Tävlades inte Parnass ett tag av Jana Wannius eller blandar jag ihop det?

Jag kollade igenom senaste huvudbandet igår och där fanns inget sto från familj (7).

Är väldigt förtjust i Brigadör, både som individ och stam, och hoppas att han hinner återvända till aveln innan mitt sto född 1990 är för gammal!

Så vitt jag har koll fick Parnass en placering i svår hoppning tillsammans med Jana.

Jag kollade igenom senaste huvudbandet igår och där fanns inget sto från familj (7).

Är väldigt förtjust i Brigadör, både som individ och stam, och hoppas att han hinner återvända till aveln innan mitt sto född 1990 är för gammal!

Så vitt jag har koll fick Parnass en placering i svår hoppning tillsammans med Jana.

Brigadör är såld till utlandet så troligen lär han väl inte komma tillbaka till svensk avel.

När såldes han?
Han tävlades ju av Alexander Zetterman för bara två månader sedan.

Han var till salu redan då - och jag har också hört att han är såld utomlands.
Så tyvärr har hans nog gått avels-Sverige ur händerna:mad:

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 426
Senast: Freazer
·
Avel Flera av er är kunniga inom på avel på en särskilt nördig nivå, så jag tror jag kan få svar! Varför har vissa ston parentes med...
Svar
11
· Visningar
919
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 026
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka