Osteoskopi?? Ledproblem...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare klabbarparn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 4 575
K

klabbarparn

Är det nån här som har erfarenhet av osteoskopi(??), tror det heter så... när dom går in i leden med en kamera o kollar.
Isåfall, vad hade er häst för problem? Vad hittade dom? Och kunde dom behandla?

Sv: Osteoskopi?? Ledproblem...

Artroskopi tror jag det är du menar =)

Två av mina hästar har genomgått artroskopi. Den ena en rent diagnostisk, vi visste utav röntgenbilderna att det fanns en defekt i hasleden, men eftersom han inte svarade på behandling så gick de in för att se hur det eg såg ut, om det fanns sekundärskador etc. Det fanns inga sekundärskador, men defekten var större än det såg ut på rtg. Han är triangelmärkt numera.

Den andra så togs det bort ett löst fragment i kotleden vid artroskopin. Hon blev helt återställd.

Största fördelen med artroskopi i diagnostiskt syfte är att man kan se broskskador, som inte syns på rtg.

(Sen har en annan av mina hästar genomgått en tenoskopi, det är samma sak men de gick in i en senskida och inte leden)

Artroskopi tror jag det är du menar =)

Två av mina hästar har genomgått artroskopi. Den ena en rent diagnostisk, vi visste utav röntgenbilderna att det fanns en defekt i hasleden, men eftersom han inte svarade på behandling så gick de in för att se hur det eg såg ut, om det fanns sekundärskador etc. Det fanns inga sekundärskador, men defekten var större än det såg ut på rtg. Han är triangelmärkt numera.

Den andra så togs det bort ett löst fragment i kotleden vid artroskopin. Hon blev helt återställd.

Största fördelen med artroskopi i diagnostiskt syfte är att man kan se broskskador, som inte syns på rtg.

(Sen har en annan av mina hästar genomgått en tenoskopi, det är samma sak men de gick in i en senskida och inte leden)
Ja så kanske det hette? :smirk:
Jo jag undrar...den hästen som blev triangelmärkt, hur funkar den nu? Rids den?
Jag ska in med min nästa vecka då han har kotledsinflammation i ett bakben. Har blivit behandlad 1 gång o blev lite bättre men visade ännu mkt vid böjprov. Jag är jättenervös för vad dom ska säja!!!! Vi vet att han har lite pålagringar som syns på röntgen och han är inte heller helt korrekt i benet...shit va nervös jag är för det... Vad va det för defekt den hästen hade som blev triangelmärkt?

Ja så kanske det hette? :smirk:
Jo jag undrar...den hästen som blev triangelmärkt, hur funkar den nu? Rids den?
Jag ska in med min nästa vecka då han har kotledsinflammation i ett bakben. Har blivit behandlad 1 gång o blev lite bättre men visade ännu mkt vid böjprov. Jag är jättenervös för vad dom ska säja!!!! Vi vet att han har lite pålagringar som syns på röntgen och han är inte heller helt korrekt i benet...shit va nervös jag är för det... Vad va det för defekt den hästen hade som blev triangelmärkt?

Triangelmärkte herrn spöade alla prognoser och både reds och hoppades efter T-märkningen (aldrig hoppat innan). Dock naturligtvis på anpassad nivå, han är óch förblir ju förtidspensionerad, och skulle inte tåla 'regelrätt' arbete ens på LC-nivå. Men en mix av glada skogsturer med mer eller mindre allvar, undvikande av böjda spår, samt hoppning upp till metern (han är maxad D) gick prima.

Just nu är han inte igång dock, fick en senskada av att rulla fast i boxen, och samtidigt triggades etta ktivt spattanfall igång (vi visste inte ens han hade spatt innan det, det har kommit efter T-märkningen), men jag ser ingen anledning varför han inte skulle komma tillbaka på 'sin pensionärsnivå' igen.

Han har en defekt på inre rullkamen i hasleden. En gammal OCD-defekt, det saknas en stor bit ben helt enkelt, som om någon tagit en glasskes och gröpt ur en bit.

oj, syntes det inte på röntgen?
Så han är typ promenadhäst då iaf?

oj, syntes det inte på röntgen?
Så han är typ promenadhäst då iaf?

Jodå, syns klart och tydligt på röntgen. Däremot så t ex broskskador syns inte på rtg, och när han inte svarade på behandling valde de att gå in, för att se om det fanns broskskador, om det fanns slipfåror eller andra skador som inte går att se på rtg.

Kompisens häst t ex hade fula broskskador, och där syntes ju inte ett smack på rtg, för sånt syns inte med rtg helt enkelt. Därför man kan välja att gå in både om man inte har några röntgenfynd, och om man har röntgenfynd. För det är mer som syns när man är 'därinne' än man kan se utifrån.

Han är typ promenadhäst ja, rids (eller reds då innan senskadan, han har inte kommit igång efter den än) i alla gångarter i skog och mark 3 - 4 dagar i veckan, något pass på ridbanan nu och då och några skutt över hinder nu och då. När han gick som intensivast (efter T-märkningen alltså) gick han 4 dagar/v, 3 av dem i skogen, det fjärde hoppträning en timme. Han mådde strålande. (Jag kollar honom var sjätte månad med böjprov och hela kitet för att se så han verkligen mår bra). Sen slutade vi hoppträna när det krockade med mina nya arbetstider dock, så nu husbehovsskuttar vi bara.

Min dåförra häst fick avlivas efter artoskopin då den visade att han nästan inte hade något brosk vilket orsakade smärta. Enligt vetrinären hade min vikt samt att han reds i god form varit orsaken till att han ändå höll då länge.

Min dåförra häst fick avlivas efter artoskopin då den visade att han nästan inte hade något brosk vilket orsakade smärta. Enligt vetrinären hade min vikt samt att han reds i god form varit orsaken till att han ändå höll då länge.

Hur gamla har dessa hästar varit? Min är nämligen bara 4 år o reds i ca 1 år (med paus för sommarbete och vintervila)innan han blev halt...

Han är typ promenadhäst ja, rids (eller reds då innan senskadan, han har inte kommit igång efter den än) i alla gångarter i skog och mark 3 - 4 dagar i veckan, något pass på ridbanan nu och då och några skutt över hinder nu och då. När han gick som intensivast (efter T-märkningen alltså) gick han 4 dagar/v, 3 av dem i skogen, det fjärde hoppträning en timme. Han mådde strålande. (Jag kollar honom var sjätte månad med böjprov och hela kitet för att se så han verkligen mår bra). Sen slutade vi hoppträna när det krockade med mina nya arbetstider dock, så nu husbehovsskuttar vi bara.
Jo jag tänkte på en sak... När dom hade konstaterat vad din häst hade för fel, hur gick dom vidare och behandlade då? Hur lång tid tog det innan han va frisk o kunde börja sättas igång?

Jo jag tänkte på en sak... När dom hade konstaterat vad din häst hade för fel, hur gick dom vidare och behandlade då? Hur lång tid tog det innan han va frisk o kunde börja sättas igång?

Frisk blir han ju aldrig, det är därför han är T-märkt =)

Men, i augusti 03 tyckte jag han kändes 'off' inte riktigt hundra. Jag hade flera år innan dess 'gnällt' om att något inte riktigt var som det skulle med det där bakbenet. Inte så han var halt, men jag tyckte att det var 'något'. Då han inte var halt varken på böjprov eller i rörelse så fick jag ingen rtg, och när totalt under åren fem veterinärer tyckt 'det är inget fel på det bakbenet' släppte jag det ju. Han kunde dock ibland 'haka fast' med det i galopp, det kom och gick dock och oftast var det inga problem.

Hursom, han kändes inte helt okej där hösten 03. Han hade varit en liten miljon hela sommaren, varit kanonfin och vi hade tagit ett rejält kliv uppåt i utbildningen. Så jag kände att lika bra att kolla, han kan ju vara lite sliten.

Ohalt initialt, ohalt vid longering men sparade VB lite. 1 grad halt på böjprov från hasen. Den kliniken röntgar alltid redan första besöket tack och lov. Röntgen visade defekten. Hästen var 8 år vid det här laget, och defekten nästan lika gammal så från början tyckte de att den nog inte skulle påverka, att han bara blivit lite överansträngd och fått en hasledsinflammation. Så han sprutades i hasleden med tuppkam och kortison. På ÅB var han lite bättre men inte bra så behandlades igen. Kändes bra vid igångsättning och sattes igång mycket lugnt och försiktigt, skrittade en hel månad, sen lite trav under en månad till. Dock så när vi skulle börja galoppera så - det bara gick inte. (Säkert tecken på att hasen mår skit).

In på nytt klinikbesök i februari 2004. Hästen sämre än han varit första besöket. Man tog beslutet att gå in och göra en artroskopi och den gjordes samma dag. Sen var det 8 veckors boxvila med promenader, och sen två veckors hagvila. I april 04 började han skrittas igång igen, men såfort det var dags för trav kände jag att det var inte bättre. Så på återbesöket i maj 2004, då han var sämre än innan op, då hade han en initialhälta med, dömdes han ut.

Jag hade tänkt ta bort, det är ingen häst som hade trivts med att bara loda i hage, och det var ungefär det man trodde han skulle klara, det och lite kravlösa skogspromenader. Jag ville dock ge honom en 'sista sommar', och beh vet skulle flytta, så jag triangelmärkte för att ha tid att i lugn och ro ge honom den sista sommaren. På livskadeintyget var 'framtida prognos som ridhäst' satt till 'noll'..

Han gick i hagen den sommaren, och över alla under tycktes han tycka det var rätt okej. Så jag sköt upp avlivningen, han fick lalla här sålänge han tyckte det var okej. Jag valde medvetet att inte börja skritta honom förrän han började bli uttråkad, allt för att förlänga den begränsade tid vi hade ihop. Veterinärens sista ord innan han flyttade var för övrigt 'Ha KUL ihop så länge det varar', och med de ordent ingande i örat så när han framåt hösten började tycka det var trist började jag skritta och trava honom. Rakt fram i skogen bara och utan att försöka 'känna efter' så mycket utan gå på hur hästen verkade. Ville han spara sitt VB så fick han det helt enkelt, jag ställde inga krav.

Julen 04 kontrollböjdes han, och var ren! Den bästa julklapp jag kunde få. Så framåt våren började jag galoppera honom igen. Och om han inte kunde galoppera den dagen - ja då struntade vi i det. Gick han på dubbla spår, ja då fick han göra det. Höger galopp fanns inte ens på kartan i det här läget, han kunde inte, och hade inte kunnat på länge. Men vi larvade runt i skogen som två skogsmullar och jag låt honom 'bestämma'.

Ny kontrollbörjning på våren, en hav grad från hasleden. Heltgodkänt, upp till en grad böjreaktion, ingen initialhälta men en rörelsestörning är helt okej för honom, det 'får' han ha.

Jag vågade ställa lite pytteyttekrav på honom, och det fortsatte fungera. Helt plötsligt dök höger galopp upp på kartan igen, och i samma veva gick han ren gnom böjprov igen. Dock så har han kvar sin rörelsestörning, och han skulle inte klara dressyrträning en gång i veckan ens på LC-nivå igen, då skulle det kajka ihop igen.

Han fick börja hoppa som sagt, på låga höjder, allt för att hålla honom glad. Och han fortsatte att hålla sig på rätt sida gränsen. Man får ta det från dag till dag, han har bra dagar och han har dåliga dagar. I perioder när underlaget är jobbigt för hasen (tungt underlag, lera djupsnö och sånt) får han dessutom med veterinärens goda minne en buttakur för att förebygga ny inflammation.

Sist han kollades så hade han ½ grad böjreaktion från hasen, rörelsestörningen är tydlig i trav på böjt spår utan ryttare, men försvinner under ryttare, dvs jag lyckas hjälpa honom såpass att den försvinner.

Dock så har han nu (tyvärr) stått sen i oktober. Han fick ju först senskadan och sen upptäckte vi spatten. Han ska eg inte stå pga spatten, men diverse andra saker har gjort att han inte kommit igång. Först en envis sträckning, och sen att min fbl stått på boxvila. Men målet, meningen och tron är att han utan problem ska komma tillbaka till 3 dagar i veckan i skritt, trav och galopp i skogen, med hänsyn till bra och dåliga dagar, och fortsatt att han FÅR välja att avlasta, gå på dubbla spår i galopp och vad han nu känner att han behöver. Jag går benhårt efter att 'han vet bäst själv' vad det gäller hasleden. Och eftersom konceptet fungerat så bra hitills så överger jag det ogärna ;)

Sen är det en hel del 'dutt och pyssel' i övrigt runtomkring för att hålla honom såpass 'fräsch' som han ändå är. Han träffar equiatrikern var 8:e vecka, han får ledtillskott, och soms agt i perioder när det är jobbigt för honom butta eller pronaxen, och det är alltid hans dagsform som avgör.

oj, tack för det lååånga svaret :)
Du hade haft 2 st va som dom hade gjort en sånhär koll på. Va den andra hästen oxå tvungen att stå i box 8 veckor??? Sjukhage? Jag tror min skulle bli djupt deperimerad om han va tvungen att göra det.....

oj, tack för det lååånga svaret :)
Du hade haft 2 st va som dom hade gjort en sånhär koll på. Va den andra hästen oxå tvungen att stå i box 8 veckor??? Sjukhage? Jag tror min skulle bli djupt deperimerad om han va tvungen att göra det.....

Depression går över. Sen, boxhage/sjukhage gick bra med (sån liiiten), men där höll sig min spjuver inte lugn, så han fick stå på box.

Ja, den andra damen gick de in och tog bort ett löst fragment i kotleden. Samma konvalescens, 2 veckor box, 6 veckor liten hage, sen stor hage. Skrittpromenader. Hon hade dock andra ideer, stod 5 dagar på box och 5 dagar sjukhage, sen fick jag ge henne liten hade, och efter tre dagar släppte hon ut sig själv i stor hage med kompisarna och då fick hon gå där. Det är dock INTE idealiskt, och det är en dum risk att ta om man inte absolut, absolut måste.

Sen är det en hel del 'dutt och pyssel' i övrigt runtomkring för att hålla honom såpass 'fräsch' som han ändå är. Han träffar equiatrikern var 8:e vecka, han får ledtillskott, och soms agt i perioder när det är jobbigt för honom butta eller pronaxen, och det är alltid hans dagsform som avgör.

Vad är det för ledtillskott du ger?

Depression går över. Sen, boxhage/sjukhage gick bra med (sån liiiten), men där höll sig min spjuver inte lugn, så han fick stå på box.

Ja, den andra damen gick de in och tog bort ett löst fragment i kotleden. Samma konvalescens, 2 veckor box, 6 veckor liten hage, sen stor hage. Skrittpromenader. Hon hade dock andra ideer, stod 5 dagar på box och 5 dagar sjukhage, sen fick jag ge henne liten hade, och efter tre dagar släppte hon ut sig själv i stor hage med kompisarna och då fick hon gå där. Det är dock INTE idealiskt, och det är en dum risk att ta om man inte absolut, absolut måste.
Hon blev helt återställd va? eller hur va det du skrev ...?...
Jag antar att efterbehandlingen är väldigt varierande beroende på vad dom hittar o åtgärdar. Jag hoppas sssåååå på att min ska bli frisk igen :cry:

Hon blev helt återställd va? eller hur va det du skrev ...?...
Jag antar att efterbehandlingen är väldigt varierande beroende på vad dom hittar o åtgärdar. Jag hoppas sssåååå på att min ska bli frisk igen :cry:

Grundkonvalescensen är densamma, det är ca 8 veckor med sjukhage/liten hage och kontrollerad rörelse (läs: skritt). Man har varit inne i leden liksom. Sen, beroende på vad de hittar kan konvalescensen dels förlängas ja, och även bli striktare (t ex kan det blir strikt boxvila, inga promenader, till en början).

Stoet blev fullt återställd men finns tyvärr inte kvar idag av andra anledningar.

Grundkonvalescensen är densamma, det är ca 8 veckor med sjukhage/liten hage och kontrollerad rörelse (läs: skritt). Man har varit inne i leden liksom. Sen, beroende på vad de hittar kan konvalescensen dels förlängas ja, och även bli striktare (t ex kan det blir strikt boxvila, inga promenader, till en början).

Stoet blev fullt återställd men finns tyvärr inte kvar idag av andra anledningar.
Ok....ja det är väl bara att vänta o se vad dom kommer fram till...herregud. 8 v i sjukhage, det blir grejer det... Men det viktigaste är att han blir frisk! Så vi får hoppas dom inte hittar nåt alltför galet :cry:

Min häst SKA op 2 okt (strömsholm) för förändringar i innre knäleden v bakknä och s.k "smågrus",sen har hon en misstänkt cysta:confused:.50% chans att hon blir så pass bra att jag kan fortsätta med att träna och tävla,annars blir det skogshäst,ev ta ett föl.
Vad har din häst för problem?,diagnos.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 065
Hästvård Någon som har erfarenhet av skadad SI-led och skadad disk mellan L6/S1? Disken är tydligen en följdskada av att SI-leden är skadad…...
Svar
2
· Visningar
361
Senast: slant98
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
596
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
709

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka