Ostechondros i hasen

citron

Trådstartare
Har ni opererat hund för det? Hur gick det?


Igår fick jag beskedet att han även har ostechondros i hasen. Vetten sa att leden är trång och prognosen i hasen är sämre än i ett knä. Vilket inte säger mig så mycket egentligen eftersom jag inte vet hur det är med knän heller. Kompisens labbe fick 50/50 i armbågen och han klarade det inte.

All info mottages med tacksamhet för när jag söker på nätet hittar jag mest info om armbågar meninget om hasen mer än att de kan på även där......

MVH Citron
 
Sv: Ostechondros i hasen

sorry.. kan inget om hasen heller, men min labbe hade i båda armbågaran och prognosen såg inte ljus ut, men hon & veterinärerna klarade det.

Ju mindre en hund väger desto bättre måste det ju vara även när det gäller hasen.

Inser att detta inte var vad du frågade om, men jag håller tummarna för er iaf. :)
 
Sv: Ostechondros i hasen

Har inte vart med om osteochondros i hasen,men hade för ca 20 år sedan en labrador som hade i bägge armbågarna.
Han var född 81 sådet är ett antal år sen!
Han opererades på Södra djurkliniken av en Professor Olsson.
Han blev helt frisk,men man fick tänka på att hålla honom i perfekt kondition och inte ge för mycket mat.
Han levde sen tills han var 9 och operationerna gjordes innan han var året.
 
Sv: Ostechondros i hasen

Har inte vart med om osteochondros i hasen,men hade för ca 20 år sedan en labrador som hade i bägge armbågarna.
Han var född 81 sådet är ett antal år sen!
Han opererades på Södra djurkliniken av en Professor Olsson.
Han blev helt frisk,men man fick tänka på att hålla honom i perfekt kondition och inte ge för mycket mat.
Han levde sen tills han var 9 och operationerna gjordes innan han var året.

Låter precis som min tik, fast hon opererades i strömsholm när hon var strax över året.

Hon blir 5 år i år och vi har nyligen varit på återkoll och fått bekräftat att hon mår bra
 
Sv: Ostechondros i hasen

Tack för infon.Hur är det med konvalecens och så?Är det inte typ burvila efter en sådan operation?
 
Sv: Ostechondros i hasen

Ja operationerna var en del, konvalecensen en annan. Vår tjej var/är en väldigt lugn hund och det hjälpte ju en hel del. Så gott som burvila i ett par veckor, rehabilitering på strömsholm mm.

Tid och pengar kostade det.. men vår försäkring täckte operationerna och lite till, så det blev inte så jobbigt.
 
Sv: Ostechondros i hasen

Det är det som oroar mig då han för över två månader sen blev diagnostiserad panosteit och har varit i stillhet sedan dess och har i över en månads tid redan haft överskottsenergi för tre. Jag vet inte om han klarar av att sättas på burvila,han är liksom bara sju månader och redan mer vild än tam.När de sa att han hade panosteit så fick han både rimadyl och metacam och han svarade inte på något av det,antagligen beroende på att det var osteochondros hela tiden men det borde ha hjälp något tycker jag.
 
Sv: Ostechondros i hasen

kolla upp med försäkringen... det täckte inte våran när han opererades för 3 år sedan... vet sa innan op att e täckte å dumma som vi va kollades de inte upp.. sen när vi ska hämta hunden får vi höra att de itne täcker... så vi var tvungna att betala eller inte få ut hunden... skickar en lycka till kram
 
Sv: Ostechondros i hasen

Nej jag orkar inte mer,valpis somnar in på tisdag endast 7 1/2 månad gammal. Det enda orosmolnet är att jag och uppfödarna tycker olika. De tycker jag ska chansa på op och jag tycker han lidit nog.Men det är min hund så jag bestämmer även om det skär......Enl vetten så kan de inte säga något innan de har öppnat och tittat efter,det är tre veckor i bur och sedan en gång i veckan till rehab i drygt tre månader och det om han klarar sig.Finns inga garantier på att han blir frisk. Med såna odds så väljer jag att ta bort.
 
Sv: Ostechondros i hasen

förstår ditt beslut.. hade jag vetat allt som kommit efter våran hunds op hade vi nog valt att låta han somna in.

*kramar*
 
Sv: Ostechondros i hasen

Jag undrar vad oddsen är att på en och samma hund få demodex,panosteit och osteochondros i hasen(den ovanligaste leden),det är inte klokt.Varje enskild sjukdom/skada av de tre ovanstående räcker mer än väl och min bebis får allt......Tänk han får sluta sina dagar innan hans liv har börjat,så fruktansvärt orättvist.

Tack för kramen.....
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 362
Senast: Fibusen
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Öppet brev till dig tidigare helt friska person mellan 20-40 år. Har du hosta? Feber? Känns det tungt att andas? Då kan du har...
2
Svar
28
· Visningar
5 215
Senast: CarEr
·
Hästvård Mitt sto har blivit halt på vänster bak efter ett ihopsläpp. Vi åkte in till klinik och gjorde en hält utredning. Reagera lite på högt...
Svar
6
· Visningar
2 933
Senast: Jiovedi
·
Hästvård Jag befinner mig mitt i alla hästälskares mardröm.. Var hos veterinären i förrgår med vår 4åring pga att han var lite halt på ena...
Svar
7
· Visningar
3 510
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp