Ostadig underskänkel, trampa ner hälen, lång häst, stel häst??

Gilette

Trådstartare
Jag har ostadig underskänkel och trampar inte ner hälen ordentligt, något tips??

Vad gör man de dagar då hästen är fullkomligt ovillig, saknar framåtbjudning, blir lång, tappar bakbenen, vill inte arbeta, och är stel och allmänt trött och ovillig?? strunta i att rida? :confused:
Har haft en jätte bra period då hästen har varit pigg, glad, samarbetsvillig och jätte duktig, men idag stämde hon in på ovanstående beskrivning. Hon var till och med stel i sidorna vilket hon aldrig brukar vara:confused:

Varför blir hästen stel? tycker alla i min omgivning håller på att prata om stela hästar hela tiden :S

Sv: Ostadig underskänkel, trampa ner hälen, lång häst, stel häst??

Jag har haft samma problem med ostadig underskänkel. Fick stränga order om att korta läderna två hål och rida ut ut stående i fältsits i ALLA tre gångarterna. Tänkte först att det kommer inte att hjälpa, problemet lär komma tillbaka när jag länger lädrena igen. Men jag gjorde som min tränare och sa och på två veckor var problemet löst:bump: Vet inte om det hjälper för dig men testa, du får en sjuhelsikes balans!

Om det varit min häst så hade jag nog gjort nåt annat den dan, gått promenad, ridit ut eller longerat. Upperpar det sig bör du nog kolla med vet. eftersom hästen varit pigg och glad innan. Men hästean kan ju bara ha en dålig dagf, behöver inte betyda ngt. Träningsvärk kan det oxå vara. Om hästen är frisk så är det bästa att göra vid sånna dagar att variera så mkt som möjligt, byt varv, gångart och övning ofta. Traggla inte! Ta många skrittpauser och gör inga övningar mer två-tre gånger åt gången. Varitation är det viktigaste!

En häst kan bli stel av många anledningar. Den kan ha ont, träningvärk, felaktigt riden (ej riktigt lösgjord) ej uppvärmd m.m

Lycka till nu med träningen :banana:

hmm...de kanske jag skulle ta och prova!! Eller man kanske skulle prvoa att rida med jätte korta läder i början av passet oxå och sen länga ;) Tack för tipset!

Angående din sits först;
Sitter du med ditt bäckenupprätt, delad vikt på de tre punkterna (sittben, sittben, skrev). Gör du inte det fortplantar detta sig ner i benet, ditt bäcken måste vara rörligt och ta upp stötarna, så resten av kroppen kan vara stilla. :idea: Som Frajda sa, korta stigländerna så du får ett lätt tramp och knäna kommer ifrån sadeln, så du inte kniper. Du kan även prova att rida utan stigbyglar, vilket har gjort susens för mig långa perider. Men nu fungerar inte det längre och får gå tillbaka till att jobba med bäcken och korta stigläder. ;)

Angående hästen;
Ser du något samband? Vad har du gjort dagarna innan hon blir sådan här? Skriver du dagbok över dina pass, annars, börja med det. Då är det mycket lättare att se hur olika träningsmetoder påverkar sin häst. Rider du varierat? Min tumregel är att inte rida två likdana pass i veckan. Vet att vi pratat om det förut, det finns mängder av sätt att arbeta hästen på.

Sitsen: Prova att att ändra lättridningstakt, stå på 1 och 2 och sitt på 3. Det är ett jättebra sätt att kolla om man sitter fel.
Sen är det jättebra att låta bli att rida med stigbyglar då och då.

Hästen: Öva på att ha tålamod.

Rid med sätet och inte med skänklarna! Slappna bara av och försök tänka att benen är lååååånga och ramar in hästen.
Trampa INTE ner hälen! Foten ska bara vila lätt i stigbygeln. Trampar du ner hälen så spjärnar du bara emot stigbygeln och kommer inte ner på hästen. Känns det som att hälen åker upp beror det antagligen på att du kniper dig fast antingen med ljumskarna eller med knäna och alltså inte sitter avslappnat i sadeln och inte rider korrekt med sätet.

Nedtrampad häl och sk. knäslut är ingenting att sträva efter

Nirak

Rumpnissen skrev:
Angående din sits först;
Sitter du med ditt bäckenupprätt, delad vikt på de tre punkterna (sittben, sittben, skrev). Gör du inte det fortplantar detta sig ner i benet, ditt bäcken måste vara rörligt och ta upp stötarna, så resten av kroppen kan vara stilla. :idea: Som Frajda sa, korta stigländerna så du får ett lätt tramp och knäna kommer ifrån sadeln, så du inte kniper. Du kan även prova att rida utan stigbyglar, vilket har gjort susens för mig långa perider. Men nu fungerar inte det längre och får gå tillbaka till att jobba med bäcken och korta stigläder. ;)

Angående hästen;
Ser du något samband? Vad har du gjort dagarna innan hon blir sådan här? Skriver du dagbok över dina pass, annars, börja med det. Då är det mycket lättare att se hur olika träningsmetoder påverkar sin häst. Rider du varierat? Min tumregel är att inte rida två likdana pass i veckan. Vet att vi pratat om det förut, det finns mängder av sätt att arbeta hästen på.

hmmm...det där med hur jag sitter har jag inte ahft en tanke på. Säkert sitter jag fel, sitter typ och putar ut med rumpan säger många. Hur vet man om man sitter rätt? kan man känna det?
Tack för tipset!

ja jag sriver riddagbok....dagen innan hade jag ridit ut och galiopperat väldigt mkt - då var hon pigg och glad.
Men har läst igenom boken och sett ett litet samband. Hon går alltid bäst de gånger jag har ridit barbacka. Har gjort de ett tag på grund av skavsår och det har gått super. Nu igår var första gången med sadel på ett tag, det kanske beror på det? Sadeln kanske inte passar längre, trot du de kan bero på de?
:confused:

NiraK skrev:
Rid med sätet och inte med skänklarna! Slappna bara av och försök tänka att benen är lååååånga och ramar in hästen.
Trampa INTE ner hälen! Foten ska bara vila lätt i stigbygeln. Trampar du ner hälen så spjärnar du bara emot stigbygeln och kommer inte ner på hästen. Känns det som att hälen åker upp beror det antagligen på att du kniper dig fast antingen med ljumskarna eller med knäna och alltså inte sitter avslappnat i sadeln och inte rider korrekt med sätet.

Nedtrampad häl och sk. knäslut är ingenting att sträva efter

Nirak

Jag har aldrig förstått hur man rider korrekt med sätet?
Jag trampar inte ner hälarna och det är därför mina underben rör sig:S

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 547
Senast: Liten
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka