Ostabil hand

Eliseeh

Trådstartare
Hejsan!
Tänkte höra om någon har tips till mig som är en liten ostabil ryttare om man nu vill kalla det så :angel:

Vid ridning av mitt sto, som förövrigt tar sin lilla tid att värma upp, känner jag mig så ostabil i handen. Jag sitter inte och varken flaxar eller sågar, utan det blir bara så att jag har svårt att hålla positionen och handen blir oftast låg och bred fast jag vet gott och väl hur jag borde ha min hand. Då hon är väl igång och tar stöd så brukar jag också kunna vara mycket mer följsammare... Men ibland tar det som sagt en stund.

Däremot, de få gångerna jag rider henne med graman så är min sits klockren. Känner att jag då kan rida med min hand enligt skolboken, jag får en följsam, högre och "smalare" hand. Krånglar hon, krånglar jag blir det ungefär!

Jag fick tips här förut att rida med sporrem mellan fingrarna för att inte sära på händerna, men jag känner att det är så "onödigt" då jag vet att jag kan ha en stabil och bra hand men det verkar inte fungera då min häst inte går i den perfekta formen redan från början... Tips någon, eller allmänna råd?? :o
 
Sv: Ostabil hand

Jag fick tips här förut att rida med sporrem mellan fingrarna för att inte sära på händerna, men jag känner att det är så "onödigt" då jag vet att jag kan ha en stabil och bra hand men det verkar inte fungera då min häst inte går i den perfekta formen redan från början... Tips någon, eller allmänna råd?? :o

Varför känns det onödigt at rida med sporrem? Det är väl ett jätte bra tips?

Jag vet att jag kan rida med bra hållning. Men jag har en tejpbit i nacken för det, bara för att det blir lättare att få 'den perfekta hållningen'. :D
 
Sv: Ostabil hand

Testa stoppa ett kortare spö mellan tumme och pekfingret i bägge händerna. Alltså spöt ligger tvärs ovanför manken, hålls fast av dina tummar och lutar på resten av näven/pekfingret. Hoppas du förstår hur jag menar :p
 
Sv: Ostabil hand

Jag tycker det låter som om du håller balansen i handen.

Du har nog problem att hålla balansen med handen i högre position om du inte får mer att hålla i, dvs graman eller som du säger "att hon söker stöd".

Om du är hoppryttare är det inte så ovanligt att det blir så.
Man blir gärna lite hukande och då åker handen bak och ner för att balansera.
 
Sv: Ostabil hand

Testa stoppa ett kortare spö mellan tumme och pekfingret i bägge händerna. Alltså spöt ligger tvärs ovanför manken, hålls fast av dina tummar och lutar på resten av näven/pekfingret. Hoppas du förstår hur jag menar :p

Det är klassiskt tips, men det hjälper nog mest bara mot "moppehänder" :/ Vi red en hel del med det på den tiden jag red på ridskola. Rätta mig gärna om jag har fel!
 
Sv: Ostabil hand

Jag tycker det låter som om du håller balansen i handen.

Du har nog problem att hålla balansen med handen i högre position om du inte får mer att hålla i, dvs graman eller som du säger "att hon söker stöd".

Om du är hoppryttare är det inte så ovanligt att det blir så.
Man blir gärna lite hukande och då åker handen bak och ner för att balansera.

Du har så rätt! Speciellt då jag rider i hoppsadeln har jag problem med det du nämnde, i dressyrsadeln däremot brukar jag vara rak i ryggen men kan tippa framåt med hela överlivet...
 
Sv: Ostabil hand

Rid på långa tyglar?
Träna både i skritt och trav på att stå i lätt sits utan att hålla i tyglarna. Rid lätt utan att hålla i tyglarna. Rid lätt med två upp och en nedsittning.
 
Sv: Ostabil hand

Bålstabilitet och bäckenvinkel skulle jag nog träna på. Hur är det med underskänkeln, ligger den i sitt läge eller måste du kompensera där också?
 
Sv: Ostabil hand

rid med långa tyglar eller bli longerad utan, och ha handen i rätt position hela tiden, rid som om du hade tyglarna.

då känner du snabbt om det är så att du har balansen i tyglarna eller sitsen.
sen är en kort rem en enkel hjälp, går ju att binda runt ena handleden så du lätt kan släppa den när det går bra och ta den igen vid behov.
 
Sv: Ostabil hand

Stämmer, kanske inte just den övningen du behöver, läste inte så noga :o
 
Sv: Ostabil hand

Jag tror du har för dålig bålstabilitet. Det brukar vara det klassiska när man hamnar så i sitsen.

Håller med Lovisa om att du förmodligen kompenserar i bäckenvinkeln för att du är för svag i bålen.
Det är många hoppryttare(kanske inte de bästa proffsen, men vanliga dödliga ;)) som får lite problem med det iom att man inte stärker bålmuskulaturen så som man gör sittandes mer upprätt i dressyrsadel.
I hoppsadel får man lite annan sits.
En del westernryttare ha samma problem. Spec om man tar dem ur sina egna westernsadlar. :p

Med bra bålstabilitet kommer bättre balans.

Sitsträning är guld värt. Men du kan behöva någon på backen för det.
Testa olika lättridningsövningar där du tex står upp två steg och sitter en och byter ordning. Rid lätt i galopp etc - i dressyrsadeln!
In med rumpan, tårna upp och blicken upp. Räta på dig och tänk "svansen in" och spänn magen.
Till slut gör du allt detta utan stigbyglar.

Det ger bra hand. Oberoende hand..
 
Sv: Ostabil hand

Problemet brukar vara ett, symptomen en lång rad. Och alla har roten i samma grundproblem. Inte sällan bålstabilitet. Och det är inget lätt problem att lösa, det kräver balans, styrka och koll på musklerna. Lättare sagt än gjort alltså.
 
Sv: Ostabil hand

Tejpbit i nacken?

Haha jag märkte inte hur udda det lät när jag skrev det ^^

Jag menar alltså att jag nästan alltid får 'gamnacke' eller i mitt fall för-mycket-dator-spel-nacke. Och om jag sätter en liten tejpbit i nacken, så sträcks den och bli obehaglig om jag 'gamnackar' mig för mycket. :p

Det har inget att göra med ostadiga händer heller, vilket det säkert såg ut som i texten...
Håhåjaja det är dags att sluta skriva när man är trött...
 
Sv: Ostabil hand

Jag tänkte också tipsa om en rem eller snöre som iaf håller ihop händerna så de ej breddas. Gummiband kanske? Att få dom att hålla sig på rätt höjd kan ju dock inte ett snöre hjälpa med, men det kanske löser sig om du inte breddar dom..? Sen är det ju ingen lösning på problemet, men kanske ett träningsverktyg som får dig att sitta bättre?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 671
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 000
Senast: Nepenthe
·
Ridning Jag har de senaste åren känt att det är dags att ta upp ridningen igen, och nu är det dags ! Men, jag har fastnat lite i mitt letande...
Svar
2
· Visningar
2 713

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp