Osmält hö........

sissu

Trådstartare
Hästarna istallet håller nu på att vänjas in på en ny omgång hö.. Detta hö är MYCKET FINSTIMMIGT och TUNNT.

Men, nu har jag märk på de två bengetarna ( min, och stallägarens) gällande skitarna att de är fulla av trådigt hö och högarna är MEGA.

Är det så att de inte kan smälta höt och ta upp vad de skall närmingsmässigt av detta hö? Har ej varit med om detta tidigare, så tänker jag rätt eller??


MVH/
 
Sv: Osmält hö........

Är det inte så att de äter MER hö då?

Annars är det jag kan tänka mig att det blir så mjukt och fint att det blir svårt att tugga ordentligt..
 
Sv: Osmält hö........

Jo, mer blir det mängdmässigt även att det kg mässigt är samma mängd..Gällande tuggandet så har du en poäng där, men trots det så tycker jag nog allt att de tuggar länge och väl varje tugga..

Jag blir ju genomsvett då detta hö till koncistens liknar det han stod på när jag köpte honom och då var han ju bara en torr skinnbit (enl. ägarens sägo så gick han inte på svältkost igentligen, bara fel för honom), nu vet jag ju inte det värdet, vilket jag gör på detta och korrektionskompenserar. Men han är grinigare igen så det är tydligt att han inte är nöjd och belåten.

Hujeda, vilken svår häst.. Tacka vet jag de små tyngre hårbollarna som reagerar som väntat när man stoppar ngt. i dem..

MVH/
 
Sv: Osmält hö........

Om det är sk "ängshö" så är det nog tyvärr så att det är dåliga värden i det, sånt hö är aldrig gödslat..jag tycker nog att antingen skall du ta en analys eller byta till annat analyserat.....
 
Sv: Osmält hö........

martha skrev:
Om det är sk "ängshö" så är det nog tyvärr så att det är dåliga värden i det, sånt hö är aldrig gödslat..jag tycker nog att antingen skall du ta en analys eller byta till annat analyserat.....


Japp, ngn. slags mystiskt änghö. Tagit analys även på detta och den var, om än dålig, så bättre än vad jag föreställt mig.

Mj 7.6 Smrp 27.

Har fodrat hästar med kanonresultat på sämre värden, men han är inte som alla andra..
Men frågan kvarstår fortfarande om det är så att de inte har spälkat och tagit åt sig allt som finns i fodret när det kommer ut i så trådig form.
MVH/
 
Senast ändrad:
Sv: Osmält hö........

Ja det var ju inte så dåligt....det kan ju hända att det har med fibrerna att göra om det börjat nu när ni bytt hö...nä, jag vet faktiskt inte......
 
Sv: Osmält hö........

Jag får helt enkelt tolka det som så att han inte tillgodogör sig detta hö på samma vis och kompensera upp den biten..

Det har med höt att göra, har testat och kollat för att va på säkra sidan..Får se vad som händer när de går över på det helt och hållet. Det som mer är lite skumt är att förra ägaren sa att han kunde ha problem med lös mage(hade liknande hö), vilket han aldrig haft hos mig försen NU, men det kan lika gärna bero på alla rötter, smågräs och annat skit som är så mumsiga att leta fram, så nu får magen en dunderrensning så får vi se..

MVH/
 
Sv: Osmält hö........

Protein och energivärden i ängens växter hävdar sig i regel mkt väl jämfört med åkermarksvallväxter. Vissa typer av ängar har högre proteinvärde i snitt både vid försommarprovtagning och vid skördetidpunkt. En del ängsfoderväxter försämras dock rätt snabbt om de inte skördas eller betas i tid. Enstaka av växterna har dålig smältbarhet. Ett tidigt skördat ängshö är guld värt dels höga värden dels en massa andra nyttigheter olika fleromättade fetter och annat smaskens. Tror du räkade ut för ett sent skördat ängshö eller råkade på en äng med mindre bra foderväxter. Vissa kan ha dålig smältbarhet. Kanske är det tuvtåtel t ex som kommer ut osmält hos dina hästar.
Fodervärdet hos vissa ängsväxter avhandlades nyligen av Lifvendahl, borde finnas på SLUwebben. Be bonden slå ängen tidigare i sommar.
 
Sv: Osmält hö........

probelmet med ängshö är väl torkningen av örterna, olika örter torkar olika snabbt och mögelrisken är ju stor då...
Jag har klurat lite på det där då jag viljat ha sånt hö med olika örter i , som ett komplement i den vanliga grovfodergivan....men att "odla" örthö är tydligen inte så lätt....
 
Sv: Osmält hö........

Våra nya balar har också sådant "glasnudelhö". Det är grönt och fint men hästarna gillar det INTE, ratar det i stort sett... Ska bli intressant att se hur de kommer att påverkas i muskler och hull för halmen vi har är som sugrör :(
 
Sv: Osmält hö........

Förra året hade vi även ett parti "ängshö", smalt, finstimmigt och slaget relativt sent, nog närmare mitten på juli. 8 MJ och 32 g smrp per kg foder. Vi belv överlyckliga, för vi hade nog trott att det skulle ligga nere under 20 på proteinet. Det var hygieniskt det absolut bästa vi kunde hitta då, därav att vi köpte det.
 
Sv: Osmält hö........

Jämför man samma vall i olika stadier ger ett senare skördat hö en lägre smältbarhet ju mer växten hinner lignifieras (d.v.s. ju hårdare cellvägar). Mellan olika vallar kan det skilja i botanisk sammansättning, gödsling m.m.
 

Liknande trådar

R
Hästhantering Jag har ett äldre sto, pigg och fräch och som i hela sitt liv varit känd för sin dominans. Hon har ständigt varit ledaren i de flockar...
Svar
11
· Visningar
1 744
Senast: Qosack
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 178
Senast: Madick
·
Ekonomi & Juridik Lösdriftstaket har rasat in pga att stallägaren/uthyraren (samma person) inte tagit bort snö från det. Det var ett stort tak och kvar...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 128
Senast: Lobelia
·
K
Foder & Strö Hej! Måste fråga er på forumet - läser en del trådar om vad ni betalar för hö/hösilage per kilo. Nu varierar det ju hur många...
2
Svar
38
· Visningar
3 278
Senast: Jaba
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp