Oslo, vad får man inte missa?

Texaz

Trådstartare
På tisdag åker jag till Oslo och hälsar på dottern:banana::banana::banana:.
Hon sa att jag gärna fick ha en önskelista på vad jag ville se, men jag har ju inte så stor koll på sevärheter där...
Tror iofs att hon har koll på det med, men vore kul att få några tips.
Kommer ju bara att spendera två dagar där så alltför mycket lär ju inte hinnas med. Öarna utanför stan vet jag att vi ska besöka, de ska ju vara något alldeles extra.
Karl Johan lär väl ingå antar jag, men finns det mer?

Som du säger öarna och Karl Johan, sedan har du Vigelands (Frogner) Parken med all statyer (Sinnataggen mfl), Akershus Festning, Munch Museet, Sjöfarts-, Fram- och Kon Tiki museet på Bygdöy, Även kungsgården på Bygdöy kan vara värd ett besök.

Vigelandsskulpturerna i Frognerparken kommer jag fortfarande ihåg fast det är mer än 30 år sedan jag var där. Vi var också på Kon-Tikimuseet, mycket spännande.

Hjemmefrontsmuseet och Frognerparken/Vigelandsparken tycker jag är det bästa. Sen kan man ta båten från Aker Brygge över till Bygdøy och gå på Kon-Tiki- och Fram-museet, som flera redan tipsat om. Är man vintersportintresserad kan det vara trevligt att åka t-banan upp till Holmenkollen. Karl Johan i sig är inte så mycket att se men det ligger ju centralt så det är lätt att "bocka av".

Uppdatering efter underbara dagar i Oslo!:love:
Vandrade hela första dagen i Ekebergparken (invigdes september -13) och tittade på skulpturer som fanns utplacerade lite varstans i skogen och runt restaurangen. Kan verkligen rekommenderas! Roliga och mer klassiska konstverk (bl a Renoir och Salvador Dali)
Själva parken i sig har en lång historia och även en mörk sådan.

Gårdagen spenderades på Gressholmen med bad från härliga klippor(är nu röd som en kräfta!) och sen en snabb tur genom stan. Fick se Stortinget, Rådhuset, Operan och Slottet (på håll) samt gå nerför Karl Johann.
Det mesta var dock stängt pga terrorhotet, men jag vet ju iaf vart det är;)

Måste bara säga att jag är djupt förälskad i stan och ser framemot nästa resa dit!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka