Osjälvklara valpförberedelser

phie

Trådstartare
Jag och en väninna satt och pratade djur. Hon ska skaffa sig en valp, och det blir hennes första hund. Hon har hittat en ras som passar, hon är helt kär i den tilltänkta valpen och så vidare.

Jag har tidigare haft iller, och alla som känner till hur illrar är vet att man knappt kan förbereda sig på alla konstiga saker de kan göra (hittade en iller under ett hål i garderoben, i sängmadrassen, drog upp en ur avloppet et.c et.c). Med detta i åtanke frågade jag henne om hon har förberett sig på sådana osjälvklara grejer i och med sin valps ankomst.

Hon anser att hålla koll på sladdar, dörrar, lådor och eluttag borde sätta P för de tokigheter en valp kan hitta på. Ni som har hundvana, vilket är erat bästa 'osjälvklara' tips för att hålla hushållet så säkert så möjligt för en äventyrlig och nyfiken valp?

Sv: Osjälvklara valpförberedelser

Köpa kompostgaller. Så man snabbt kan skärma av vitrinskåpets ben som någon absolut ska gnaga på. Köpa hem en bal av det billigaste hushållspappret - onödigt att ta mjuka dyra toapappret.

Jag har tagit det eftersom... Efter två månader så åkte toalettborsten upp på en hög hylla, efter fyra så fick jag köpa en ny mobiltelefon och efter fem fick jag börja lägga ut kompostgaller i sängen eftersom 7 månaders unghunden tyckte att sängen var ett superbra ställe att kissa på.. Förra valpen jag hade tuggade sönder sin första sko (som tillhörde en vän och var svindyr) när han var 1,5 år.. Plocka undan mattor, göm sladdar så gott det går och ställ undan allt som inte bör gå sönder (och köp billigt toalettpapper) så brukar det mesta ge sig eftersom.

Med den här valpen så satte vi dock upp en barngrind till sovrummet och det var riktigt skönt att bara ha ett rum att oroa sig över kiss i när man klev upp mitt i natten.. ;)

Bor hon i hus bör man valpsäkra trädgården. Hjälpte just en kompis med att tömma och täcka fågelbadet, sätta staket och laga grinden.

Annars är väl inköp av kompostgaller ett måste, som redan nämnts. :D

Håller med! Sen tycker jag att man nästan ska vänta sig att saker går sönder och att valpar kan vara sjukt vilda. Man ska inte bli chockad och tänka att det är nåt fel på valpen.

*Ställa undan alla vältbara saker som står på golvet
*Spraya något på träben och liknande
*Ha MASSVIS med leksaker och valpanpassade tuggrejjer
*Kompostgaller som många sagt

Barngrindar! Detta underbara pafund! Vi har en flyttbar/stallbar... den flyttas mellan vardagsrummet/koket for att skarma av bakre delen av huset.. o nattetid satts den upp vid sovrumsdorren sa vi kan ha dorren oppen i varmen - men valpis stannar i sovrummet anda. (Funkar bra for stora greyhoundpojkar ocksa... tills de trottnar pa att vanta o hoppar over *host*) kompostgaller funkar sakert lika bra... jag bara gillar varan barngrind massor lol

och rengoringsspray som neutraliserar doft for de sma olyckorna... kanske inte jatteviktigt for folk som inte har heltackningsmatta (jakla kanadensare alskar sin heltackningsmatta.. uack!) for mig ar de dar sprayerna varda sin vikt i diamanter...

Ättika fungerar bra som doftneutralisering och "antibit"-medel.

Jag har tidigare haft iller, och alla som känner till hur illrar är vet att man knappt kan förbereda sig på alla konstiga saker de kan göra

Jag har också haft iller :rofl: :rofl:
Och det är inte lika bökigt att säkra hemmet för en hundvalp.
Ingen av mina hundvalpar har ställt till några större problem eller krävt några ombyggnader hemma. Passning, rastning och sunt förnuft löser de flesta problemen.

barnlås på luckor!!!!! haft hund som lärt sig öppna skåp till skafferidörren samt till sopskåpet *isch!*
Annars tror jag de flesta nämnt de mesta :D
Man kanske ska tänka på att plocka bort sådant som valpen lätt kommer åt typ SKOR! Köpte supersnygga kilklacksskor som jag letat som en tok efter i panik då vi skulle på en större tillställning dan efter jag hittat å köpt skorna, MEN slarviga matte hade inte ställt undan finskorna... På morgonen var skorna.... ja ihjältuggade och låg i valpens säng *morr* bara å åka in till stan igen (ca 3,5 mil in)å försöka hitta nya till kvällen....
Sen har jag en god vän som gjort ALLT för att valpsäkra men hennes lilla yrväder hade börjat gnaga sig igenom själva lägenhetsväggen. Man såg alla sladdar bakom väggen å allt hehe, bädden blev upptuggad, skohyllor var gått som smör att äta :D en instruktör sa till mig en gång, det enda som hindrar dig är din fantasi,,,, jag tror min väns hund också hörde detta :D

Plocka undan böcker som står på de nedre hyllorna i bokhyllan. Pennor är populärt. Och dotterns mjukisdjur. Plocka undan sånt som du är rädd om helt enkelt.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
779
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8... 2
Svar
29
· Visningar
13 686
Senast: ISABEL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023
  • Shop to you drop, del 4