S

SHOTEN

hur lär jag mej att sitta på min häst.? han har så mycke bakbensaktivitet så det är omöjligt....Förslag:banana:

Sv: osittbar

Låt någon longera dig.
Rid mycket övergångar.
Korta tempot något.
Lägg upp stigbyglarna och spänn magen, framförallt!
Good luck:)

Det brukar hänga ihop med att hästen inte arbetar över ryggen när de är jobbiga/skumpiga att sitta på. Försök rida hästen i en lägre form så att den blir rundare över ryggen. Då brukar det bli mera svikt i steget. För mycket bakbensaktivitet tror jag inte det beror på. Inte rätt aktivitet i alla fall.

Det kan ju vara tvärtom också... Att den har så stora rörelser och arbetar genom ryggen, tänker jag.

Träna, träna... Lättast är det ju att sitta om hästen går i rätt form, men det vet du säkert redan.

Sitt en kort stund, rid lätt, sitt igen, rid lätt osv. Till slut går det! Vet jag - av egen erfarenhet. :cool: Jag har också hjälp av Sally Swifts liknelse att man ska tänka att man är en gran. Rotsystemet - från midjan och neråt söker sig neråt, ovanför uppåt. Mittpunkten ska vara center, du ska vara avslappnad men ändå stabil.. :crazy: Jisses vad svårt det var att förklara... Du ska liksom vara så centrerad i kroppens mittpunkt, straxt nedanför naveln en bit in mot ryggraden, så att du är som en sån rysk docka, oavsett hur du blir "puttad" åt olika håll så fjädrar du tillbaka...

Glöm inte att andas! ;)

Det här blev jätteflummigt. Hoppas du fattar något! Kan rekommendera Sally Swifts böcker!! Där får du många tips vad gäller sitsen!

Men arbetar hästen bra över ryggen brukar det svikta och inte vara svårt att sitta. Om det är så är det nog bäst att träna sits på lina ett tag.

kan bara hålla med. Det är vad min dressyrtränare säger oxå, nä ryggen kommer upp o de blir ordentligt eftergivna är det infa problm att sitta. Om de inte har ett väldigt extremt rörelsemönster.

OM det är så så har hästen extremt dålig ridbarhet:( men det tror jag inte, jag tror det är som Bigganl skrev, träna framåt nedåt så kommer nog en trevligare trav:). Lycka till

Visst- en häst som arbetar över ryggen brukar vara mjuk och sviktande. Men kan det vara så på en häst med extrem gång att det är snudd på omöjligt att sitta fint även om det sviktar...
Kan det svikta för mycket:angel:?
Kan en häst ha för mycket gång för sitt eget bästa???
Bara undrar:confused:

mkt bakbensaktivitet behöver ju inte betyda att den är svår att sitta på. borde ju vara tvärtom i så fall?

min tanke är om hästen är för stor för dig?

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Kursen är öppen för alla som vill lära sig mer om att bygga säkra fälttävlanshinder för träning. Lär dig mer om hur du med enkla medel...
Svar
0
· Visningar
129
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten står inför en avgörande tidpunkt där hästens välbefinnande och ryttarens fysiska kondition måste prioriteras högre än...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama