Oseriös sadelsäljare

Sv: Oseriös sadelsäljare

När jag säljer sadlar beg. (har aldrig köpt någon beg av okänd person) så får alltid köparen åka till mej och hämta sadeln, eftersom det är den personen som är intresserad av att köpa och det finns säker flera personer som är intrsserade, om den personen vägrar komma till mej. Iaf får denna person såklart först titta på sadeln hos mej (alltis den får inte ta med sej sadeln innan jag har fått pengar) om den senare visar sej mer intresserad och vill prova sadeln på sin häst, får h*n betala för sadeln och få ett kvitto på att personen får ha sadeln i X dagar och sedan, om den inte passar, lämna tillbaka den i samma skick som personen fick sadeln i. Viktigt att alla visar leg. och sedan hem telefonnummer (mobilabonnemang är enkelt att göra sej av med) som man givetvis kollar så att det stämmer.

Jag vet inte många säljare som skulle åka mil bara för att visa en sadel, det är i sånna fall enklare att hitta köpare som kan komma till säljaren.

Jag ver ju inte nån köra ut till mig om jag inte har provat en liknande modell förut och det har varit bra. Jag kan låna hem en ny likadan sadel av butikerna runtomkring, men jag vill ändå prova deras sadel om det ska bli nåt köp.

Jag har haft många som har kommit ut till mig med deras sadlar, antagligen för att jag inte har varit oseriös eller velat fram och tillbaka.

Diabolical_Kitten skrev:
Jag har inga problem att åka 5 mil eller åka en liten omväg förbi ett samhälle om jag ändå ska åt det hållet för att sälja en sadel.

Ursäkta, men jag kan inte låta bli :devil: ! Du är 17 år och har varken körkort eller bil. Jag tror att man tänker mer realistiskt angående att "ta en liten omväg" när man HAR bil och ska betala alla kostnader, inklusive bensin, för den.

Jag har skrivit kvitto med öppet köp någon/några dagar.Har någon gång åkt ut med sadel,men aldrig längre än 1-2mil.Tycker att det ligger i köparens intresse.
Vad gäller min rubrik har jag fortfarande ej hört av ponnytjejen,men annonsen finns kvar(ej på Buke).Ska se om jag får tag i någon ansvarig som kan plocka bort annonsen.
Tycker att det är dåligt att man ej anger sitt telefonnummer,i vart fall i svarsmail där intressenten angivit både hem och mobilnummer(ej hemligt)

Diabolical_Kitten skrev:
Jag tycker inte att 50 spänn för att få en sadel såld för x antal tusen är en stor kostnad.

Nej men tänk alla de oseriösa köparna som kontaktar säljaren och vill att denna ska åka ut till dom. Fundera lite då hur stora kostnader det blir med bensinen och dels hur mycket TID det tar att åka fram och tillbaka för säljaren.

Alla köpare är inte seriösa...

Kitten har du verkligen kollat upp vad det kostar att framföra en bil???
Min bil kostar mig ca 55 kronor milen med bensin, försäkring, skatt, slitage, service mm. Rekomenderar att du går in på några bilsidor och kollar.
Jag skulle inte köra en meter utan bensinersättning och då enligt ovanstående taxa. Det är du som vill köpa sadeln, jag vill visserligen sälja den, men jag blir inte en mindre seriös säljare för att jag inte vill sponsra dig med 550:-(baserat på 5 mil tur och retur).

Rent privat skulle jag inte åka en centimeter med en sadel. Det ligger i köparens intresse att mot köpesumma och skriftligt avtal komma och hämta för att sedan lämna tillbaka om det ej passar.

I företaget kör jag ut mot körersättning som skall betalas kontant alternativt faktura. Skriver kombinerat kvitto/avtal med kunden under förutsättning att kunden är myndig. Är kunden ej myndig kräver jag att målsman är närvarande och skriver under pappren.

Apo

Senast ändrad:

Diabolical_Kitten skrev:
Jag skulle aldrig lämna något av värde hos en okänd säljare.

Men en säljare ska lämna en sadel till dig? Du resonerar väldigt konstigt.

Att låna hem sadler från affärer för att testa och redan innan ha bestämt sig för att köpa begagnat är ju inte heller något speciellt snyggt sätt. Tror du affärerna driver ideell verksamhet som sadelutlånare till dig?

Hon har väl helt enkelt sålt sadeln. Det är väl att ta i att kalla henne oseriös för det?

Senast ändrad:

Alla säljare är inte heller seriösa, så man får försöka bäst man kan att hitta de som är seriösa. Man märker ju ofta vilka som är genuint intresserade och vilka som i princip bara vill prova sadeln.

Ja, i affärerna här får jag låna hem sadlar för att provrida (jag returnerar dom i samma skick) antingen begagnade eller nya (beror ju vad de har inne) för att kolla vad som passar min häst. Jag råkar vara en väldigt bra kund som lägger x antal tusen på hästutrustning varje år och jag lämnar alltid tillbaka sadlarna i samma skick.

På de sadelprovningar jag har varit på provrider jag nästan abra nya sadlar, därför att man ska kunna kolla vilken bomvidd osv som passar, och det är inte alltid det finns begagnat till hands.

För det första skrev jag inte att det kostar 50 spänn att köra 5 mil, jag skrev att jag inte har nåt emot att lägga en 50:- för att få sadeln såld.

Om jag skulle köra min pappas bil skulle det kosta mig ca 6-8:-/mil. (företagsbil årets modell av bmw 530, vi betalar endast för diesel) och skulle jag köra vår volvo 945 - 96/-97 skulle det kosta mig ca 30-35:-/mil och skulle jag köra vår Jeep Cherokee -02/-03 skulle det kosta ca 40:-/mil men det är bara pga att den är nästan ny och pga värdeminskningen. Så jag har visst koll på vad det kostar.

Sen kan man också tänka så långt att säljaren kanske har et ärende i närheten, eller en släkting/vän som brukar vara i området som kan komma förbi så man kan prova.

Fick faktiskt svar idag att sadeln nog var såld!
Men samtidigt ny annons utlagd där priset diskuteras vsa!
Fortfarande inget telnummer!
Detta kallar jag skumt!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har hjälpt mig kompis som köpt en sadel via en auktionssite på nätet. Hon bjöd på en sadel för över 2 månader sedan och vann...
Svar
2
· Visningar
1 106
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka