Oseriös sadelsäljare

MoQ

Trådstartare
Hittade på midsommarafton en Kieffer hoppsadel jag ville ha.
Den fanns dessutom inom köravstånd<20mil.
Jag har mailat ett antal ggr och så småningom fått ett svar att bilder kan dröja pga svårighet med kamera.
Detta kan jag förstå,men människan (ponnytjej)svarar inte när jag skriver att jag vill titta på sadeln!
Är urakut för mig ,då jag inte har någon hoppsadel,efter att ha lämnat tillbaka den jag köpte som hade fel i bommen(men trevlig säljare som tog tillbaka sadlen utan problem).
Har bett tjejen att ringa mig ,men hon hör inte av sig Och inget telefonnummer finns i annonsen!
Nu beställer jag en annan sadel som jag får skicka efter ,men hellre det än strulpellar!

Sv: Oseriös sadelsäljare

Tråkigt! Och "synd" för henne som förmodligen hade fått sin sadel såld!

Antingen har hon fått sadeln såld eller så var det bara en "skojannons". Det finns så mkt konstigt folk...

Jag gillar inte heller sånt... Var med om en tjej som sa sig ha en Stubben Siegfried CS i 17,5 och 32 bom (som jag hade letat efter i 1 år..) så jag mailade henne.. Sen påstod hon att den är SOM en Stubben 17,5 32 bom men egentligen är den en Haglunds (och de är ju inte lika i varken bom eller säte/stöd) men är 17 30 bom. Den var dessutom sydd av Kieffer (Alla vet ju att de är sydda av Stubben...) men med Stubbens bom och läder... Jaha tänkte jag. Sen när jag ifrågasatte och begärde bilder så slutade hon höra av sig........

Varit med om miljoner såna personer som påstår sig ha en sadel men sen är den "typ" så..... Och nåt jag stör mig på är folk som inte ens vill köra 5 mil för att jag ska få prova sadeln (mkt mer omständigt för mig att köra iväg med hästen) och om dom ska komma till mig vill dom ha resepengar... Är dom inte mer intresserade än så av att sälja sadeln så är ju inte jag mer intresserad av att köpa sadeln...

Var också med om en tjej här i stan som inte ville åka ut till min häst som bor 1 mil utanför centrum.... Hon ville att jag skule köra sadeln av henne i stan på öppet köp... Öh? Jo tjena....

Det är väl klart att de ska ha ersättning för bensinkostnader! Tror du att de kör gratis för att du ska prova sadeln och sedan kanske säga att den passar inte tack o hej? Ev skulle jag personligen kunna tänka mig att inte ta betalt för körningen om det blir köp av annars är det klart att jag ska ha stålar! Man kan ju vända på det också och fundera på om det inte är värt en tur med hästen för att kunna prova en sadel? Har man en mycket svårlastad häst eller inte har någon transport så visst kan man köra med sadeln.

Tänk på att du gör inte någon en tjänst genom att köpa deras sadel! De har en vara, förhoppningsvis av kvalitet, och den vill du köpa. Annars finns det ju butiker och nya sadlar, men de kostar ju lite mer...

Inte sjutton kan man åka runt till en massa spekulanter så att de får provrida!
Sannolikheten att sadeln passar första bästa häst är ju inte så stor så det kan bli många resor... 5 mil tor = 10 mil * 11:- bensin (1 l/mil) = 110:- * 10 spekulanter = 1100:- (Om sadeln är värd 3500:- blir det inte mycket kvar...)

Jag brukar göra så att man träffas halvvägs o spekulanten helt sonika får låna hem sadeln o rida i den. Alt. om jag har vägarna förbi i andra ärenden kan jag tänka mig att leverera sadeln.

Håller helt och fullt med dig, säljaren ska inte behöva åka kors och tvärs över hela kommunen för att få sin sadel såld. När jag köpt/sålt sadeln har antingen säljaren kommit till mig och lånat den på öppet köp, och sedan fått ett par dagar på sig att prova den. Har sadeln inte passat har köparen fått åka tillbaka till mig med sadeln, eller så har jag och köparen åkt halva vägen var, och på så sätt har köparen kunnat låna hem sadeln på öppet köp.

ALDRIG att JAG skulle åka runt och "visa upp" sadeln för ev köpare, det åtagandet får de själva ta.

Svarar er alla:
Om de vill få sin sadel såld, ochg jag vill prova den, är det lättare för dom att åka 5 mil än att jag ska åka 5 mil med häst. Var ska jag provrida sadeln då? Det är inte ofta de har tillgång till ett stall.

Sen ska dom ju inte åka om man inte är seriöst intresserad, men jag bryr mig ju inte heller om att prova sadlar som jag inte tror har en bra chans att passa.

Jag har inga problem att åka 5 mil eller åka en liten omväg förbi ett samhälle om jag ändå ska åt det hållet för att sälja en sadel.
Jag skulle aldrig llåna hem sadeln av en säljare (isf endast om jag inte behövde köpa den först) pga så många som inte ger pengarna tillbaka eller efter man har köpt den och ska lämna tillbaka den så går de inte att nå helt plötsligt... Och jag köper inte en sadel som jag inte har provat.
Man vet aldrig om nåt är snett, sönder eller fel.

Skulle aldrig köra ut till ngn som eventuellt ville köpa min sadel. Möjligtvis om vi bodde väldigt nära varandra men 5 mil är ju toklångt att ligga och köra. Hade en tjej som kom hem till mig och hämtade sadeln för provning. Inte riktigt säljarens ansvar om en köpare råkar befinna sig långt ifrån saluförd vara. Svara bara på annonser i din närhet eller åk till en affär!

DU kan väl hellre åka och HÄMTA sadeln och lämna något i "pant" medan du provrider!

Gud vad jobbigt med folk som strular om det nu var en riktig annons.....

Som jag skrev i inlägget ovan: Jag litar inte på att få tilblaka det.

5 mil är väl inte alls långt. Jag kör 4 mil om dagen på min moppe för att komma till stallet.....

5 mil enkel resa....alltså 10 mil....det är en bra bit att köra faktiskt...bensinkostnaden och sen kanske vederbörande inte köper sadeln heller...och så roligt är det inte att köra bil!
4mil på en moppe som går i 40km/h? Det tar dig alltså en timma att ta dig till stallet....och sen hem igen.

Nej, 2 mil dit och sen 2 mil hem. Det är en vanlig 25 moppe så den går i genomsnitt i 30, alltså tar det 1 timma dit och sen 1 timma hem.

Diabolical_Kitten skrev:
Jag skulle aldrig llåna hem sadeln av en säljare (isf endast om jag inte behövde köpa den först) pga så många som inte ger pengarna tillbaka eller efter man har köpt den och ska lämna tillbaka den så går de inte att nå helt plötsligt...

Du skrver aldrig kvitto/kontrakt när du köper/säljer sadel? Det gör alltid jag när jag både säljer och köper sadel, och på de X antal sadlar som jag köpt/sålt genom åren har det aldrig varit problem varesig för mig som säljare eller köpare att få tillbaka sadel eller pengar.
Visserligen om personen man gör affär med "går under jorden" är det absoluit inget roligt, men då har du ändå ett skrivet avtal, och borde å det yttersta gälla enligt lagen.

Senast ändrad av en moderator:

Men varför ska man isf ta risken att behöva krångla med rättsystemet (dyrt och tar himla tid) om man lika gärna kan få dom att komma ut till mig?

Jag skriver kvitto, men det finns hur många som helst som har falskleg och som inte är dom de påstår sig vara, och då gäller inte ett kvitto.

Problemet är att man oftast inte kan "få någon" att åka X antal mil för att EVENTUELLT få sadeln såld.
Visst finns det säkerligen folk som använder sig av falskleg eller på andra sätt inte uppger korrekta uppgifter, även om jag själv inte råkat ut för det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har hjälpt mig kompis som köpt en sadel via en auktionssite på nätet. Hon bjöd på en sadel för över 2 månader sedan och vann...
Svar
2
· Visningar
1 106
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka