Oseriös säljare

@Alexandra_W vi är helt överrens om att säljaren kunde hanterat vett och etikett betydligt bättre, som sagt, utifrån vad jag tidigare skrivit om det.
Men du gör som sagt klokt i om du ska köpa häst att inte göra som TS i framtiden. Jag tycker inte det är några konstigheter alls om man ser till det heller, vare sig från säljares eller köpares sida faktiskt öht.
 
@dreampower absolut skulle säljaren ha skött det snyggare, inga tvivel.
MEN: Som köpare skulle du aldrig ens tänkt tanken att åka därifrån och lämna en hel helg emellan med ord från din sida om att "höra av dig efter helgen och fixa igenom köpet". Så gör man aldrig i hästaffärer om man verkligen vill säkra upp att hästen är din på papper och avtal. Det är handpenning som gäller - en säljare varken kan eller bör, frågar du mig, låsa en saluhäst i flera dagar utan någon som helst skrivet eller betalat. Det kan nog alla som ngnsin sålt eller säljer hästar vittna om inte är särskilt gynnsamt eller tillförlitligt när man vill sälja. Säljaren hade säkert inga konkreta intentioner precis som denne sa, att visa hästen för ngn annan över midsommarhelgen, men sen dök det ändå upp en spekulant osv osv. Det är faktiskt så det fungerar.

Däremot har du helt rätt i att vett och etikett helt klart har brustit, och även respekt för spekulantens investerade tid. Du borde ha fått ett telefonsamtal när den andra spekulanten stod på gårdsplan och ville köpa hästen, att endera betalar du nu - direkt över internet, eller så tänker säljaren sälja hästen till den andre.

Nu var det ju t o m så att säljaren hade inte ens behövt ta initiativ till att höra av sig - hon hade kunnat svara på något av mina kontaktförsök - men ja - det var midsommar och jag höll lite låg profil trots att hon inte svarade då för jag trodde - i min enfald :wtf: - att hon bara ville vara ledig över midsommar då hon uttryckligen hade sagt att inget skulle ske då......

Men visst - jag har ju lärt mig den hårda vägen, men jag har alltså köpt måååånga hästar tidigare och aldrig varit med om något liknande. Och det känns ju förstås extra surt när jag har så svårt att hitta hästar som jag tycker om - det här var den tredje på drygt tre månader - de andra två har inte gått igenom besiktningen :(
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 058
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 585
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 753
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 950
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp