Oseriös säljare

Jag skulle titta på en häst hos en hästhandlare (som sedan var med i Plus på SVT...). När jag kom dit så var den hästen såld och jag fick provrida några andra, men jag köpte ingen av dom. Det är inte jättelångt dit, men det tog ändå ett par timmar att åka enkel resa, så det kändes lite konstigt att hon inte ringde innan jag åkte så jag själv fick chansen att välja om jag ville åka dit för att provrida andra hästar eller inte...
 
Är det bara jag som tycker att det är fullt normalt och självklart att sälja vad det än må vara till den förste köpare man tycker är tillräckligt bra?
Ska man verkligen behöva säga det som säljare?
Jag tycker att TS får skylla sig själv som inte hade ett kontrakt och pengar i handen att åtminstone lägga en handpenning på hästen om det var så viktigt att den inte skulle försvinna?
Allt som inte finns på papper är bara goja som jag aldrig litar på.
Har man papper med underskrift är man så mycket mer skyddad.
Men tanke på hur många köpare är så kan jag inte tycka att säljaren gjorde fel.
Det är svårt att sälja häst och det är så många som säger att de vill köpa men det är bara snack så lyckas man få den såld så måste man ju ta chansen för att inte bli stående med en häst i värsta fall jättelång tid.
Tråkigt för dig TS och det suger såklart att mista den häst du velat ha, men att du förlorat tid och pengar på det är ju en del i att leta häst.
Tråkigt men sant.

Hoppas du hittar en annan häst som är minst lika bra :)
Å kom ihåg ett litet papper, penna, kvittoblock och pengar till handpenning nästa gång.
 
Hela saken handlar väl om att hon har tagit tid på sig att resa ditt och att säljer va fullt medvetan om detta. Då tycker jag att säljer borda kontakta köper och ge besked om att hon vill sälja till en annan, man låter inte bli att svara på mail/telefon/sms bara för det är jobbigt, tycker det är väldigt oschysst att agera på det sättet.

Tyvärr tycker jag ofta sånt händer i hästhandel, och att då jag själv sålde min gamla häst upplevade dom mest skumma saker som köpare som var väldigt interesserad, provred flera gångor och sedan hör man inget mer... Väldigt konstigt sätt att bete sig på, om man inte är interesserad - Ge då en besked till den andra personen! :banghead:
 
Tydligen ska man ha allt på pränt i den här branschen - och någon gång ska väl vara den första som man blir lurad?! Har letat häst i vad som känns som eeevigheter, hittar min drömhäst - men 90 mil bort, förstås! Tänker först köpa den oprovad, men så besinnar jag mig och bestämmer mig för att flyga ner - men säger till säljaren att då kan du ju inte sälja hästen till någon annan? Vilket hon självklart håller med om. Väl hos säljaren får jag reda på att det är en annan spekulant på hästen, men att jag såklart får bestämma mig först. Tycker om hästen och säger att hon ska tala om för den andra spekulanten att hästen är såld och att vi hörs efter helgen och gör upp detaljerna (då det var dagen före midsommar och hon gjort klart att inget skulle hända under helgen)


Synd för dig, men om du ville ha hästen skulle du lagt en handpenning.
Jag har haft en ponny till salu under lång tid. En del har varit och provridit. Ett par stycken har sagt att dom ville köpa ponnyn.
Det mest magstarka var nog en familj som var hos mig tidigt i våras. flickan som red vart superförtjust, likaså mamman, sen hade dom förstås en "expert" med sig. Efter provridningen sa mamman till flickan: "Det är du som bestämmer". Flicka säger: "jag vill köpa henne".

Man tar bilder på häst o pass. En ridlärare ska komma och rida på måndagen på kvällen. Sen försvann dom i bilen.

Jag vet inte vad som hände sedan. Kanske blev dom påkörda och alla dog, i alla fall så hörde jag inget av dom överhuvudtaget. Dom försvann i tomma intet.

Att sälja häst är verkligen inte roligt, man får ont i magen varenda gång. Nu är ponnyn tingad och snart har jag inga uppfödningar kvar att sälja. Endast en valack, men det vet i sjutton om jag vill gå igenom proceduren med alla dessa spekulanter och besiktning och vara orolig för om köparen inte klarar av hästen och vill lämna tillbaka.

Fy bubblan för att hålla på med uppfödning. Inget att rekommendera.




















Får sen aldrig tag på säljaren - hon svarar inte på mejl, telefonsamtal - ringer inte upp trots att jag lämnat meddelande och jag skickar SMS. På tisdagen ringer hon och berättar att hon har tråkiga nyheter - hästen är såld?!?!? WTF liksom?! Här har jag slösat både tid och pengar - och så blir jag bara dragen vid näsan. Fy fan för oseriösa hästmänniskor - och då är det här en tjej som har hästverksamhet?! Kommer ju inte bli långlivad om hon ska fortsätta på det här viset....
 
Är det bara jag som tycker att det är fullt normalt och självklart att sälja vad det än må vara till den förste köpare man tycker är tillräckligt bra?
Ska man verkligen behöva säga det som säljare?
Jag tycker att TS får skylla sig själv som inte hade ett kontrakt och pengar i handen att åtminstone lägga en handpenning på hästen om det var så viktigt att den inte skulle försvinna?
Allt som inte finns på papper är bara goja som jag aldrig litar på.
Har man papper med underskrift är man så mycket mer skyddad.
Men tanke på hur många köpare är så kan jag inte tycka att säljaren gjorde fel.
Det är svårt att sälja häst och det är så många som säger att de vill köpa men det är bara snack så lyckas man få den såld så måste man ju ta chansen för att inte bli stående med en häst i värsta fall jättelång tid.
Tråkigt för dig TS och det suger såklart att mista den häst du velat ha, men att du förlorat tid och pengar på det är ju en del i att leta häst.
Tråkigt men sant.

Hoppas du hittar en annan häst som är minst lika bra :)
Å kom ihåg ett litet papper, penna, kvittoblock och pengar till handpenning nästa gång.

När jag köpte bil, så jag provkörde och sa jag skulle fundera och höra av mig. Naturligtvis inget löfte från bilhandlaren att hålla bilen. När jag bestämt mig så ringde jag och sa det. De satte "såld"-skylt på bilen och bad mig komma in och betala en fjuttsumma i reservationsavgift. Vilket jag gjorde nästa gång jag var i stan, dvs några dagar senare. Då skrev vi även papper.

Men det var som sagt INGA problem att markera bilen som såld och därmed säga nej till ev potentiella köpare som kunde gå in i bilhallen minuten efter med 135 000 kr på fickan beredda att lägga upp på bordet direkt för just "min" bil...

Så.. Jag står på TS sida i det här, och att säljaren som jag skrivit innan borde hört av sig till TS och tyckt "ska du köpa den får du betala in handpenning och skriva på, annars har jag en annan köpare här"
 
Jag kan ju hålla med om att säljaren kunna skött det snyggare genom att svara och höra av sig när det kom en annan intressent, men samtidigt kunde köparen säkrat upp sin affär om det var så viktigt.
Att sälja en häst är svårare än att sälja bilar, så det tycker jag inte är direkt jämförbart.
 
Jag kan ju hålla med om att säljaren kunna skött det snyggare genom att svara och höra av sig när det kom en annan intressent, men samtidigt kunde köparen säkrat upp sin affär om det var så viktigt.
Att sälja en häst är svårare än att sälja bilar, så det tycker jag inte är direkt jämförbart.

Jag har aldrig någonsin behövt skriva papper eller lägga handpenning direkt vid hästköp. Jag har sagt "jag vill ha den" alt "jag vill ha den om den går igenom veterinärbesiktningen". Säljaren har betraktat den som såld. Sedan när veterinärbesiktningen är gjord har papper skrivits och pengar bytt ägare. Alternativt har papper skrivits och pengar bytt ägare när hästen hämtats/levereras om det varit en som jag inte velat vetbes.

Är möjligt det lite följer pris, att sedvanan är en annan vid hög prislapp t ex. Men som sagt.. Aldrig varit problem att lita på att säljaren inte säljer iväg när jag sagt att jag vill köpa. Det har aldrig från säljarhåll uttryckts önskan om handpenning eller skriva papper direkt heller (vilket naturligtvis skulle vara helt okej för mig att göra om säljare velat)

Men tydligen kan man inte räkna med att folk är såpass ärliga, av den här tråden att döma.
 
Alexandra, jag tror det handlar om hur eftertraktad hästen är. Det kanske aldrig har varit en fråga i de fall du köpt häst. Ingen annan intressent har visat sig, och då är det ju ingen diskussion.
 
@Alexandra_W det är ju ett väldigt osäkert tillvägagångsätt.
För säljaren så riskerar ju den att mista köparen, har man lagt handpenning brukar man inte vara så sugen på att mista den.
Eller tänk om köparen först säger att den ska ha hästen, säljaren nekar andra köpare och köparen ångrar sig och då står säljaren på ruta ett igen utan någon ersättning för eländet.
Som köpare är det ju också osäkert, tänk om det kommer en annan köpare som passar rent av bättre med hästen och den köparen erbjuder mer pengar än vad du gör.
Då är ju säljaren knäpp om den inte säljer till den andra.

Så nä jag tycker det är dumt att inte säkra upp affärer så gott det går om detär något som är så viktigt som en häst.
 
Är det bara jag som tycker att det är fullt normalt och självklart att sälja vad det än må vara till den förste köpare man tycker är tillräckligt bra?
Ska man verkligen behöva säga det som säljare?
Jag tycker att TS får skylla sig själv som inte hade ett kontrakt och pengar i handen att åtminstone lägga en handpenning på hästen om det var så viktigt att den inte skulle försvinna?
Allt som inte finns på papper är bara goja som jag aldrig litar på.
Har man papper med underskrift är man så mycket mer skyddad.
Men tanke på hur många köpare är så kan jag inte tycka att säljaren gjorde fel.
Det är svårt att sälja häst och det är så många som säger att de vill köpa men det är bara snack så lyckas man få den såld så måste man ju ta chansen för att inte bli stående med en häst i värsta fall jättelång tid.
Tråkigt för dig TS och det suger såklart att mista den häst du velat ha, men att du förlorat tid och pengar på det är ju en del i att leta häst.
Tråkigt men sant.

Hoppas du hittar en annan häst som är minst lika bra :)
Å kom ihåg ett litet papper, penna, kvittoblock och pengar till handpenning nästa gång.

Då tycker jag inte att hon skulle ha lovat att inte sälja den till någon annan när jag uttryckligen frågade!
 
Då tycker jag inte att hon skulle ha lovat att inte sälja den till någon annan när jag uttryckligen frågade!

Jag håller absolut med dig, det var både fult och taskigt av säljaren.
Men jag kan som sagt förstå säljaren också.
Men nu har du förhoppningsvis lärt dig att säkra upp affären till nästa gång.
 
Alexandra, jag tror det handlar om hur eftertraktad hästen är. Det kanske aldrig har varit en fråga i de fall du köpt häst. Ingen annan intressent har visat sig, och då är det ju ingen diskussion.

Förra hästen jag köpte var än mer eftertraktad än den här, men jag frågade om jag fick ha "första tjing" på den och ett par dar på mig att titta på film osv i lugn och ro - den hästen stod oxå 90 mil bort - och det var inga som helst problem och sen köpte jag hästen, även det utan vare sig handpenning eller kontrakt förrän hästen var veterinärbesiktigad. Så ja - jag är tydligen väldigt förskonad från såna här säljare då jag aldrig varit med om något liknande tidigare!

Jag skulle önska att det fanns betygssystem typ traderas där man kunde betygsätta säljare och själv bli betygsatt som köpare!!! :D
 
@dreampower absolut skulle säljaren ha skött det snyggare, inga tvivel.
MEN: Som köpare skulle du aldrig ens tänkt tanken att åka därifrån och lämna en hel helg emellan med ord från din sida om att "höra av dig efter helgen och fixa igenom köpet". Så gör man aldrig i hästaffärer om man verkligen vill säkra upp att hästen är din på papper och avtal. Det är handpenning som gäller - en säljare varken kan eller bör, frågar du mig, låsa en saluhäst i flera dagar utan någon som helst skrivet eller betalat. Det kan nog alla som ngnsin sålt eller säljer hästar vittna om inte är särskilt gynnsamt eller tillförlitligt när man vill sälja. Säljaren hade säkert inga konkreta intentioner precis som denne sa, att visa hästen för ngn annan över midsommarhelgen, men sen dök det ändå upp en spekulant osv osv. Det är faktiskt så det fungerar.

Däremot har du helt rätt i att vett och etikett helt klart har brustit, och även respekt för spekulantens investerade tid. Du borde ha fått ett telefonsamtal när den andra spekulanten stod på gårdsplan och ville köpa hästen, att endera betalar du nu - direkt över internet, eller så tänker säljaren sälja hästen till den andre.
 
Förra hästen jag köpte var än mer eftertraktad än den här, men jag frågade om jag fick ha "första tjing" på den och ett par dar på mig att titta på film osv i lugn och ro - den hästen stod oxå 90 mil bort - och det var inga som helst problem och sen köpte jag hästen, även det utan vare sig handpenning eller kontrakt förrän hästen var veterinärbesiktigad. Så ja - jag är tydligen väldigt förskonad från såna här säljare då jag aldrig varit med om något liknande tidigare!

Jag skulle önska att det fanns betygssystem typ traderas där man kunde betygsätta säljare och själv bli betygsatt som köpare!!! :D

isåfall har du verkligen erfarit ngt helt unikt och bortom både norm, och även vett och sans kan jag tycka, från säljarens sida, om det inte handlade om annat än att säljaren i det fallet före pris och affär i sig, ville hitta det bästa hemmet åt hästen utifrån hur de såg det hela, och därmed ville vänta. Säkert om det var en eftertraktad häst dessutom så visste de att de kunde kosta på sig det, eftersom hästen skulle vara lättsåld ändå. Då kan man resonera så. Likaså om man i sig inte har bråttom med affären att sälja.
 
Jag har aldrig någonsin behövt skriva papper eller lägga handpenning direkt vid hästköp. Jag har sagt "jag vill ha den" alt "jag vill ha den om den går igenom veterinärbesiktningen". Säljaren har betraktat den som såld. Sedan när veterinärbesiktningen är gjord har papper skrivits och pengar bytt ägare. Alternativt har papper skrivits och pengar bytt ägare när hästen hämtats/levereras om det varit en som jag inte velat vetbes.

Är möjligt det lite följer pris, att sedvanan är en annan vid hög prislapp t ex. Men som sagt.. Aldrig varit problem att lita på att säljaren inte säljer iväg när jag sagt att jag vill köpa. Det har aldrig från säljarhåll uttryckts önskan om handpenning eller skriva papper direkt heller (vilket naturligtvis skulle vara helt okej för mig att göra om säljare velat)

Men tydligen kan man inte räkna med att folk är såpass ärliga, av den här tråden att döma.

Fast @Alexandra_W det där håller jag inte med om öht och känner inte igen heller. Det finns ju hur mycket spekulanter på häst som helst, som kommer och provrider, gillar det de vill ha, och TROR verkligen att de vill ha hästen och tackar ja osv. Sen har de ett par provridningar till i trakten eller i dagarna inbokade, och åker och provar där bara för att det ändå var bokat och nära osv, och vips hittar de ngt annat som känns ÄNNU bättre, och då har de ångrat sig och ringer några dagar senare och tackar nej på hästen som då hållts till dem.
så nej - det är inte fulhet eller konstigt öht att det fungerar så utan det är underförstått i hästköparaspekt att man isåfall endera skriver avtal utifrån att besiktning clearas och/eller lägger handpenning och får kvitto på det osv.
men som sagt - ur TS story så helt klart hade det kunnat skötas snyggare enligt vett och etikett av säljaren. Men faktum kvarstår ändå, att utan pengar och utan avtal på papper, så är väldigt få hästar sålda rent konkret. Det MÅSTE man vara medveten om som köpare (och säljare).
 
Alexandra, jag tror det handlar om hur eftertraktad hästen är. Det kanske aldrig har varit en fråga i de fall du köpt häst. Ingen annan intressent har visat sig, och då är det ju ingen diskussion.

Nej, inte bara därför i alla fall. I minst två fall (de vet jag om, i de övriga vet jag ju inte) har det ringt fler spekulanter sedan jag varit där, och som varit angelägna. I åtminstone ett fall (som jag vet om) försökte de dessutom bjuda över begärt pris för att på så vis komma "runt" att ägaren redan "lovat bort" hästen.
 
Nej, inte bara därför i alla fall. I minst två fall (de vet jag om, i de övriga vet jag ju inte) har det ringt fler spekulanter sedan jag varit där, och som varit angelägna. I åtminstone ett fall (som jag vet om) försökte de dessutom bjuda över begärt pris för att på så vis komma "runt" att ägaren redan "lovat bort" hästen.

fast att ringa är ju fortfarande inte ett köp. Och fortfarande är det ju inga uber-hästar direkt du köpt in eller spekulerat på, framför allt inte prismässigt, det är ju ett faktum.
 
Fast @Alexandra_W det där håller jag inte med om öht och känner inte igen heller. Det finns ju hur mycket spekulanter på häst som helst, som kommer och provrider, gillar det de vill ha, och TROR verkligen att de vill ha hästen och tackar ja osv. Sen har de ett par provridningar till i trakten eller i dagarna inbokade, och åker och provar där bara för att det ändå var bokat och nära osv, och vips hittar de ngt annat som känns ÄNNU bättre, och då har de ångrat sig och ringer några dagar senare och tackar nej på hästen som då hållts till dem.
så nej - det är inte fulhet eller konstigt öht att det fungerar så utan det är underförstått i hästköparaspekt att man isåfall endera skriver avtal utifrån att besiktning clearas och/eller lägger handpenning och får kvitto på det osv.
men som sagt - ur TS story så helt klart hade det kunnat skötas snyggare enligt vett och etikett av säljaren. Men faktum kvarstår ändå, att utan pengar och utan avtal på papper, så är väldigt få hästar sålda rent konkret. Det MÅSTE man vara medveten om som köpare (och säljare).

Fast om man som säljare har en spekulant som säger "Jag köper den", ev då med tillägget om den går igenom besiktningen och att man vill att det bokas besiktning - och man som säljare INTE ber om handpenning/underskrivet kontrakt, är det då fortfarande okej av säljaren (enligt dig) att sälja hästen till annan?

Absolut att "Jag är intresserad men vill fundera lite, jag hör av mig då och då/senast då" INTE innebär hästen är såld, och om någon annan under betänketiden säger "Jag köper hästen" så är det helt okej.

Men när en spekulant sagt att de vill köpa, och säljaren inte begärt minsta papper eller handpenning - då anser jag att säljaren ändå får anse hästen som såld. Har säljaren dåliga erfarenheter av spek som lovar men inte håller (hade hänt med en av de jag köpte btw) så än mer anledning för säljaren att begära pengar/underskrift då? Skulle säljare begära det skulle jag inte reagera alls negativt, men om säljaren INTE ber om det utan bara accepterar att jag sagt jag vill köpa - ja då räknar jag med att vi är överens. Och skulle likt TS blir mycket besviken och irriterad om säljaren inte höll det.

Men nästa gång jag köper häst ska jag, med den här tråden i minnen, baske mig som köpare kräva att det skrivs papper så fort jag sagt ja. Jag har bara haft med säljare som värdesätter muntliga avtal lika högt som skriftliga att göra, men skulle som sagt bli mkt besviken om någon bröt det. Och har man det på pränt kan men bevisa vad som avtalats. Så...
 
fast att ringa är ju fortfarande inte ett köp. Och fortfarande är det ju inga uber-hästar direkt du köpt in eller spekulerat på, framför allt inte prismässigt, det är ju ett faktum.

Ja och därför skrev jag att det kanske är annorlunda med dyra hästar, annan sedvana där.

Och jag har ringt och sagt "Jag vill köpa" - och det har accepterats som att hästen är såld av säljaren. Ang när ringt och sagt jag vill köpa (efter provridning och funderat en stund) så hade säljaren i ena fallet haft spek som sagt ja men backat ur när det kom till kritan, andra hästen var den där det bjöds över begärt pris och erbjöds "pengarna på bordet ikväll" när säljaren svarade att hästen var såld om den gick igenom besiktning.

Och just för att båda de två var billiga hästar - så än större anledning för säljaren att ta ett högre bud och en mer okomplicerad affär än sälja till mig (som skulle ha på prov 2 v dessutom), eller för den delen sälja till första som kom med begärt pris övht. Men tacksamt nog för mig värdesatte de ord lika mycket som skriftligt.

Så som sagt - jag förstår fullt ut TS, jag tycker säljaren var ful och åtminstone borde ringt och tyckt till TS att papper och pengar idag (motsv) eller säljer till annan, och jag skulle kunnat hamna i exakt samma sits själv då jag också litat på att muntlig överenskommelse respekteras. Fast jag tänker inte riskera det igen.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 058
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 585
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 753
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 950
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp