Oseriös säljare

dreampower

Trådstartare
Tydligen ska man ha allt på pränt i den här branschen - och någon gång ska väl vara den första som man blir lurad?! Har letat häst i vad som känns som eeevigheter, hittar min drömhäst - men 90 mil bort, förstås! Tänker först köpa den oprovad, men så besinnar jag mig och bestämmer mig för att flyga ner - men säger till säljaren att då kan du ju inte sälja hästen till någon annan? Vilket hon självklart håller med om. Väl hos säljaren får jag reda på att det är en annan spekulant på hästen, men att jag såklart får bestämma mig först. Tycker om hästen och säger att hon ska tala om för den andra spekulanten att hästen är såld och att vi hörs efter helgen och gör upp detaljerna (då det var dagen före midsommar och hon gjort klart att inget skulle hända under helgen)

Får sen aldrig tag på säljaren - hon svarar inte på mejl, telefonsamtal - ringer inte upp trots att jag lämnat meddelande och jag skickar SMS. På tisdagen ringer hon och berättar att hon har tråkiga nyheter - hästen är såld?!?!? WTF liksom?! Här har jag slösat både tid och pengar - och så blir jag bara dragen vid näsan. Fy fan för oseriösa hästmänniskor - och då är det här en tjej som har hästverksamhet?! Kommer ju inte bli långlivad om hon ska fortsätta på det här viset....
 
Tydligen ska man ha allt på pränt i den här branschen - och någon gång ska väl vara den första som man blir lurad?! Har letat häst i vad som känns som eeevigheter, hittar min drömhäst - men 90 mil bort, förstås! Tänker först köpa den oprovad, men så besinnar jag mig och bestämmer mig för att flyga ner - men säger till säljaren att då kan du ju inte sälja hästen till någon annan? Vilket hon självklart håller med om. Väl hos säljaren får jag reda på att det är en annan spekulant på hästen, men att jag såklart får bestämma mig först. Tycker om hästen och säger att hon ska tala om för den andra spekulanten att hästen är såld och att vi hörs efter helgen och gör upp detaljerna (då det var dagen före midsommar och hon gjort klart att inget skulle hända under helgen)

Får sen aldrig tag på säljaren - hon svarar inte på mejl, telefonsamtal - ringer inte upp trots att jag lämnat meddelande och jag skickar SMS. På tisdagen ringer hon och berättar att hon har tråkiga nyheter - hästen är såld?!?!? WTF liksom?! Här har jag slösat både tid och pengar - och så blir jag bara dragen vid näsan. Fy fan för oseriösa hästmänniskor - och då är det här en tjej som har hästverksamhet?! Kommer ju inte bli långlivad om hon ska fortsätta på det här viset....

Tråkigt att du blivit lurad, men det kan bli en dyrköpt erfarenhet att om du tittar på fler hästar, så för både köparens och säljarens del så skriv papper om du vill ha något säkert. Det finns minst lika många oseriösa köpare som säljare, hur många gånger har inte säljaren ringt typ samma tid som de skulle ha provridit och sagt att de inte kunnat komma, då har man som säljare putsat upp hästen, kört den till ridhus och kanske anlitat en ryttare som ska visa hästen, så där står man utan spekulant. Andra ska absolut ha hästen efter provridning, men de hör sedan aldrig mer av sig osv
Finns det flera spekulanter så blir det den som först bestämmer sig och skriver papper ( förutsatt att man vill sälja till dem), det är nog allmänt vedertaget. Sedan kan jag hålla med om att i alla fall jag brukar höra av mig och meddela en annan spekulant om det blir så att nästa spekulant köper hästen "direkt".
 
Fast när jag sätter mig på flyget och vid provridningen meddelar säljaren att jag VILL köpa (hon sa inget om att skriva papper redan då så jag trodde att jag kunde tro henne på hennes ord) så tycker jag inte att det fanns risk att hon skulle tro att jag bara var ute och provred för skojs skull? Förstår absolut att man kan råka ut för saker som säljare oxå, och ja - jag ska verkligen se till att skriva papper nästa gång jag ska åka så långt - är visst totalt naiv som tror att muntliga överenskommelser gäller. För jag tycker faktiskt att det är ett djävla sätt att bete sig på.
 
Hon hade väl ÅTMINSTONE kunnat svara på något av alla mina SMS/telefonsamtal eller mejl och förklarat och inte låta mig vänta flera dar?! Som sagt - av en person som har hästarna som yrke så hade jag väntat mig en helt annan professionalitet - hade varit skillnad om det hade varit en privatperson jag åkte till kan jag tycka.
 
Tydligen ska man ha allt på pränt i den här branschen - och någon gång ska väl vara den första som man blir lurad?! Har letat häst i vad som känns som eeevigheter, hittar min drömhäst - men 90 mil bort, förstås! Tänker först köpa den oprovad, men så besinnar jag mig och bestämmer mig för att flyga ner - men säger till säljaren att då kan du ju inte sälja hästen till någon annan? Vilket hon självklart håller med om. Väl hos säljaren får jag reda på att det är en annan spekulant på hästen, men att jag såklart får bestämma mig först. Tycker om hästen och säger att hon ska tala om för den andra spekulanten att hästen är såld och att vi hörs efter helgen och gör upp detaljerna (då det var dagen före midsommar och hon gjort klart att inget skulle hända under helgen)

Får sen aldrig tag på säljaren - hon svarar inte på mejl, telefonsamtal - ringer inte upp trots att jag lämnat meddelande och jag skickar SMS. På tisdagen ringer hon och berättar att hon har tråkiga nyheter - hästen är såld?!?!? WTF liksom?! Här har jag slösat både tid och pengar - och så blir jag bara dragen vid näsan. Fy fan för oseriösa hästmänniskor - och då är det här en tjej som har hästverksamhet?! Kommer ju inte bli långlivad om hon ska fortsätta på det här viset....
Eller så var den andra spekulanter bättre i köparens ögon.
 
Tråkigt att du blivit lurad, men det kan bli en dyrköpt erfarenhet att om du tittar på fler hästar, så för både köparens och säljarens del så skriv papper om du vill ha något säkert. Det finns minst lika många oseriösa köpare som säljare, hur många gånger har inte säljaren ringt typ samma tid som de skulle ha provridit och sagt att de inte kunnat komma, då har man som säljare putsat upp hästen, kört den till ridhus och kanske anlitat en ryttare som ska visa hästen, så där står man utan spekulant. Andra ska absolut ha hästen efter provridning, men de hör sedan aldrig mer av sig osv
Finns det flera spekulanter så blir det den som först bestämmer sig och skriver papper ( förutsatt att man vill sälja till dem), det är nog allmänt vedertaget. Sedan kan jag hålla med om att i alla fall jag brukar höra av mig och meddela en annan spekulant om det blir så att nästa spekulant köper hästen "direkt".

Håller helt med om detta.
Inget är klart förrän kontraktet undertecknats och pengar lagts, om det så bara är en handpenning.
Varför tog du inte med dig en handpenning och bad om att få skriva köpekontrakt om du ville ha hästen med en gång när du ändå flög ner och provred?
Jag tror säljaren är fullt insatt i hästbranschen och vet precis hur det ska gå till för att få en häst såld och det är att sälja till första bästa som kommer med pengar och påskrift på köpekontrakt.
Så nej jag tycker inte att det är ett "jävla sätt", det är så man måste bedriva sitt hästföretag för att undvika att gå miste om en affär.
En positiv sak är ju att du också lärt dig något.

Bara att leta vidare, hästar finns det i överflöd och om priset skulle ligga lite över det du är villig att ge så var inte rädd att pruta. De flesta vill sälja i slutänden av ett eller annat mer eller mindre akut skäl. ;) Lycka till!
 
Tyvärr kör jag också på principen "är inget påskrivet är hästen till salu". DÄREMOT hade jag inte gjort mig omöjlig att kontakta som din säljare gjorde utan alla som är intresserade skall få säga sitt, det är ju bara till fördel för mig.

Tycker det var dåligt gjort att inte ens meddela sig förns efteråt då hästen var såld.
 
Jag tycker det är fult även om man bara ser till det att "sälja till den som kommer med pengarna först" och "det är inte sålt förrän det är betalt". TS har sagt hon vill köpa. En annan spekulant vill köpa. Det korrekta i det läget, enligt mig, hade varit att kontakta TS och tycka att om hon vill köpa hästen så skrivs papper och pengar byter ägare idag, annars går hästen till den andra spekulanten. Och då naturligtvis säga till den andra spekulanten att TS sagt hon ska köpa, men då får hon betala idag annars får de köpa den.

Men man gör inte sådär, inte när TS sagt att hon vill köpa hästen, och ingen handpenning eller papper ens begärts.
 
Jag har blivit "blåst" både som köpare och säljare, mest som säljare faktiskt.
Senast för en vecka sedan hade jag en köpare som var så på. Var och tittade pratade i bilen på vägen hem och ville hämta hästen samma kväll. Jag sa att jag vill ha ordentliga papper och det hinner jag inte i kväll med det går bra imorgon. Sedan har jag inte hört ett ljud ifrån dom. Gör inte så mycket för hästen är såld ändå.
Även andra gånger har folk varit och tittat och sagt "Jag ska ha hästen, ska bara kolla när stallplatsen är ledig" eller liknade. För att sedan aldrig höra av sig igen. Så jag räknar inte längre någon häst som såld om jag inte antingen fått handpeng eller ett underskrivet kontrakt, helst både ock.

Som köpare var det på den tiden jag letade häst/ponny till min dotter. Hittade en som vi ville ha och var beredda att köpa osett för den var allt vi ville ha. Ringde upp säljaren och sa jag tar hästen som den är rakt av och prutar inte. Jättebra sa säljaren, skönt att få den såld. Jag bad att få kontouppgifter så att jag kunde sätta in pengar och beställa transport. När det kom in en bil på gårdsplanen till säljaren som sa, vänta lite jag ska bara se vem det är. Fem minuter senare var hon tillbaka och sa att hästen var såld. Ja tänkte jag, jag hade ju köpt den eller.....?
 
Håller helt med om detta.
Inget är klart förrän kontraktet undertecknats och pengar lagts, om det så bara är en handpenning.
Varför tog du inte med dig en handpenning och bad om att få skriva köpekontrakt om du ville ha hästen med en gång när du ändå flög ner och provred?
Jag tror säljaren är fullt insatt i hästbranschen och vet precis hur det ska gå till för att få en häst såld och det är att sälja till första bästa som kommer med pengar och påskrift på köpekontrakt.
Så nej jag tycker inte att det är ett "jävla sätt", det är så man måste bedriva sitt hästföretag för att undvika att gå miste om en affär.
En positiv sak är ju att du också lärt dig något.

Bara att leta vidare, hästar finns det i överflöd och om priset skulle ligga lite över det du är villig att ge så var inte rädd att pruta. De flesta vill sälja i slutänden av ett eller annat mer eller mindre akut skäl. ;) Lycka till!

Därför att jag - min idiot - trodde att ett muntligt avtal gällde lika bra eftersom att säljaren inte sagt ett pip om vare sig papper eller handpenning..... Hur svårt hade det varit att svara på mina kontaktförsök? Som sagt - vill man ha gott rykte i den här branschen så beter man sig inte så.
 
Visst gäller muntliga avtal, men är i princip inget värt den dagen du behöver ställa hårt mot hårt. Vill jag verkligen ha något, ser jag till att styra upp det. Avtal och handpenning. I värsta fall handpenning mot kvitto.

Det kommer alltid att finnas människor som beter sig illa, jag försöker styra upp så jag inte drabbas av deras sviktande moral & etik. Det ligger liksom i mitt intresse. Jag ser till mig själv i första hand.

När det kommer till försäljning av levande djur, utgår jag från att i fall som detta har säljaren hittat en bättre köpare, mer lämplig.
 
Visst gäller muntliga avtal, men är i princip inget värt den dagen du behöver ställa hårt mot hårt. Vill jag verkligen ha något, ser jag till att styra upp det. Avtal och handpenning. I värsta fall handpenning mot kvitto.

Det kommer alltid att finnas människor som beter sig illa, jag försöker styra upp så jag inte drabbas av deras sviktande moral & etik. Det ligger liksom i mitt intresse. Jag ser till mig själv i första hand.

När det kommer till försäljning av levande djur, utgår jag från att i fall som detta har säljaren hittat en bättre köpare, mer lämplig.

Jag håller med - jag har varit otroligt naiv och får i fortsättningen utgå ifrån att alla kommer att lura mig. Angående att det skulle vara en mer lämplig köpare hade jag kunnat acceptera om det varit för hästens skull, men då det enbart i det här fallet var för att de fick (enligt säljarens uppgift) en snabbare affär så tycker jag fortfarande att hon skulle ha informerat mig innan då vi hade ett avtal - förvisso muntligt. Jag hade kunnat skriva kontrakt där och då om hon sagt något om det - alltså trodde jag inte att det behövdes.... Hästen i sig brydde hon sig inte om var den hamnade.

Undrar lite över det här med handpenning oxå - betalar ni alltså handpenning på hästar innan ni besiktigat dem? Hade jag gjort det hade jag snart inte haft några pengar kvar att köpa häst för då de jag besiktigat hittills inte har gått igenom..... För jag skulle ju knappast räkna med att få tillbaka pengarna med tanke på att större delen av häst-Sverige verkar bestå av bedragare eftersom att jag bara får skylla mig själv som inte sett till att ha skriftligt på allt?
 
Självklart ska handpenningen läggas INNAN besiktningen för att låsa affären. Sedan avtalar man ju självklart att handpenningen återbetalas om det framkommer anmärkningar på besiktningen. Det är ju bara att skriva på en bit papper, själv åker jag aldrig och tittar på något utan att ha standardutrustning med mig (penna, handpenningsavtal, kvittoblock etc). Jag vet hur jag vill ha det och styr upp det.

Jag utgår inte från att någon vill lura mig. Då hade jag ju blivit en djävulsk bitterfitta på ingen tid. Jag ser till att säkra upp för mig, jag vet hur jag vill ha det och styr upp saker utifrån det. Det finns andra som vill ha mina pengar om inte just den säljaren är intresserad.
 
...
För jag skulle ju knappast räkna med att få tillbaka pengarna med tanke på att större delen av häst-Sverige verkar bestå av bedragare eftersom att jag bara får skylla mig själv som inte sett till att ha skriftligt på allt?

Jag har aldrig varit med om att en säljare inte betalar tillbaka handpenningen på en häst som inte går igenom besiktningen om så avtalats skriftligt.
Jag brukar även i dessa fall erbjuda mig att stå för halva vet. besiktningskostnaden då jag anser att det ligger mycket i mitt intresse att jag får reda på att hästen inte är helt 100% och kan ta ställning till det innan köp.

Jag skulle inte kalla folk för bedragare, snarare försiktiga med sina hästar och sina pengar. Det är inget unikt för hästbranschen. Om du anlitat hantverkare någon gång så har du säkert också erfarit att man måste ha papper på ALLT. Annars blir det i princip alltid dyrare eller felgjort i slutänden.
Så muntliga avtal i all ära, men det bästa är att ha allt på pränt, åtminstone för sin egen skull.
 
Fast ibland har vi mycket aktivt valt bort vissa köpare eftersom vi är övertygade om att det inte kommer att bli bra. Då förstår jag att man känner sig ratad som köpare och besviken. Sedan får man ju förklara sitt beslut på bästa sätt, inte göra sig oanträffbar.
 
Då man i det här fallet varken sagt något om handpenning eller avtal tycker jag FORTFARANDE att säljaren skulle ha låtit bli att lova att inte sälja hästen till någon innan innan jag bestämde mig, innan jag flög dit - det var liksom villkoret för att jag skulle sätta mig på planet. Men eftersom att man i det här fallet enbart ville bli av med hästen till första bästa som knappt skulle göra någon besiktning och inte någon som var bättre för hästen (inte av säljarens beskrivning att döma i alla fall - däremot framgick det tydligt att det enda de brydde sig om var pengarna) så är det väl snarare så att det var fel på hästen som de visste om och inte ville skulle komma fram. Med facit i hand så har jag antagligen sparat pengar i framtida veterinärvård - men jag tycker för det att det är ett djävla sätt att bete sig på.

Säljaren har dessutom skriftligt bett om ursäkt för vad hon kallar "en miss iom att hon inte var tillräckligt tydlig" och - den lilla "missen" kostade mig 2500kr och två dar. Hon skyller även på att ägaren la sig i och ville ha en snabbt avslutad affär - vilket jag för det första inte fick en chans till att göra då jag inte fick tag på människan, vilket för det andra gör mig mer övertygad om att det är fel på hästen, vilket för det tredje är att verkligen förstöra sina chanser att få seriösa spekulanter i fortsättningen då man aktar sig noga för sådana människor......

Jag förstår absolut att man som säljare och/eller ägare vill sälja till den som är bäst för hästen, den som betalar bäst, som beslutar sig snabbast eller vad det nu är - men när man som säljare ljuger för potentiella köpare, för att sen göra sig totalt oanträffbar - en människa som har detta som yrke, inte bara en privatperson - tycker ni verkligen att det är OK alltså?
 
Nej, det är inte ett professionellt beteende. Däremot om kunden ringer och vill älta samma sak för femte gången, skulle jag kunna förstå om man undviker att svara eller lägger på med ett kort svar.
 
Då man i det här fallet varken sagt något om handpenning eller avtal tycker jag FORTFARANDE att säljaren skulle ha låtit bli att lova att inte sälja hästen till någon innan innan jag bestämde mig, innan jag flög dit - det var liksom villkoret för att jag skulle sätta mig på planet. Men eftersom att man i det här fallet enbart ville bli av med hästen till första bästa som knappt skulle göra någon besiktning och inte någon som var bättre för hästen (inte av säljarens beskrivning att döma i alla fall - däremot framgick det tydligt att det enda de brydde sig om var pengarna) så är det väl snarare så att det var fel på hästen som de visste om och inte ville skulle komma fram. Med facit i hand så har jag antagligen sparat pengar i framtida veterinärvård - men jag tycker för det att det är ett djävla sätt att bete sig på.

Säljaren har dessutom skriftligt bett om ursäkt för vad hon kallar "en miss iom att hon inte var tillräckligt tydlig" och - den lilla "missen" kostade mig 2500kr och två dar. Hon skyller även på att ägaren la sig i och ville ha en snabbt avslutad affär - vilket jag för det första inte fick en chans till att göra då jag inte fick tag på människan, vilket för det andra gör mig mer övertygad om att det är fel på hästen, vilket för det tredje är att verkligen förstöra sina chanser att få seriösa spekulanter i fortsättningen då man aktar sig noga för sådana människor......

Jag förstår absolut att man som säljare och/eller ägare vill sälja till den som är bäst för hästen, den som betalar bäst, som beslutar sig snabbast eller vad det nu är - men när man som säljare ljuger för potentiella köpare, för att sen göra sig totalt oanträffbar - en människa som har detta som yrke, inte bara en privatperson - tycker ni verkligen att det är OK alltså?

Nej, det är inte ok att inte stå för sina ord sedan spelar det ingen roll vilken situation det gäller. Dessutom tycker jag i detta fall, är säljaren affärsidkare så borde denne "visa hur det går till" vid seriösa hästaffärer. Jag förstår precis hur du känner dig. Vi var ute för samma sak. Svarade på en annons där det stod att video skickades vid seriöst intresse. Vi fick film och hörde av oss att vi var intresserade och undrade när vi kunde komma. Säljaren själv lade tiden till fredag kväll med motivationen att ridhuset oftast var tomt då så vi kunder prova första gången i lugn och ro. (Det var vinter och inte aktuellt att rida utomhus.)Vi hade flera mail-kontakter under veckan där hon ville att vi skulle berätta lite om oss o s v. På fredagseftermiddag får jag ett mail där hon flyttar tiden till lördagskväll. Ok säger jag det går bra. På lördagskvällen innan vi skulle köra tittar jag av en annan anledning på mina mail och finner ett mail från säljaren att hästen var såld! Skickat ca en timme tidigare. Jag tänker också WHAT! När jag ifrågasätter hur detta gått till får jag väldens mest otrevliga mail till svar där säljaren i princip talar om att jag är en idiot och att jag får skylla mig själv som inte kommit tidigare! Ähhhe...det var du som gav mig tiden. Vad skulle jag göra? Köra dit utan avtalad tid och kräva att få provrida hästen eller?

Jag har också blivit bemött på helt annat sätt. Jag svarade på en annons och säljaren sa genast att hon fått många svar och att hon sålde till första som bestämde sig och som hon tyckte var ok. Jag kunde inte komma förrän några dagar senare och vi bestämde tid. Men innan dess ringde hon upp och sa att hästen var såld. Helt ok eftersom hon sagt att det var många och jag fick i princip hålla mig framme.
 
Nej, det är inte ett professionellt beteende. Däremot om kunden ringer och vill älta samma sak för femte gången, skulle jag kunna förstå om man undviker att svara eller lägger på med ett kort svar.

Absolut! Nu svarade hon visserligen aldrig på varken SMS, mejl eller telefon så jag visste ju inte ens att det fanns något att älta - även om jag förstås började ana oråd.....

Edit: hon svarade på mejl några dar senare efter att hon tillslut berättat den "dåliga nyheten" men efter det har jag ju inte sett någon anledning till att kontakta henne......
 
Senast ändrad:
@Billy:

Visst är det väl konstigt hur vissa kan bete sig?!

Vad trevligt med en ärlig säljare i den andra situationen: hon var både tydlig med vad som skulle gälla och ringde och berättade!
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 058
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 585
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 753
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 950
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp