S

straaawberry

Hur gör man öppna/sluta? Jag har aldrig lärt mej det och det är lite pinsamt att jag inte har det.:o

Sv: Osäker..

Hej! :)

Skillnad först på skolor och skänkelvikning (rättställd och motställd) är att hästen är böjd i bålen. I skänkelvikning är hästen rak i bålen. Skolorna är även samlande medans skänkelvikning är lösgörande.

Skolorna kan ridas på raktspår (ex. medellinjen, långsida) Eller på diagonallinje. I tyskan tex har man olika namn på skola på rakt spår respektive diagonalt spår.

Öppna: på rakt spår: hästen ställd och böjd från rörelseriktiningen. Frambenen korsas men inte bakbenen. Ser man hästen framifrån skall (helst) ytterbak och inerfram gå på samma spår (tre spår, det "ser ut som häsrten bara har tre ben"). Riden man utmed en vägg går framdelen innanför och bakdelen på spåret. På diagonalt spår: Både fram och bakben korsas. Annars som ovan.

Sluta: På rakt spår: Hästen ställd och böjd i rörelseriktningen. Bakbenen korsar men inte frambenen. Helst tre spår. Rider man ut med en vägg så är bakbenen innanför och framdelen på spåret. Diagonalt spår: som ovan fast både fram och bakben korsar.

Förvänd sluta: "Finns" bara på linje utmed staket eller vägg. Hästen ställd och böjd i rörelse riktningen men nu istället med framdelen innanför och bakdelen på spåret. Annars som ovan.

Tog bara med det "enklaste". Hoppas du får ut ngt av det! :)
God jul!
Jenny

Låna en bra bok, t ex Bo Tibblins ridlära, titta på bilderna och behåll dem i huvudet när du ska träna. Jag tycker det är lättare att lära mig en grej om jag har det klart för mig teoretiskt först.

Hur man rider övningarna? Öppna är ju bogen innanför (öppnar, påbörjar en volt) och sluta är bakdelen innanför (sluter, avslutar en volt).
Hur jag rider övnimgarna varierar lite på vilken häst jag sitter på. När min häst är väl genomriden och mjuk så rider jag en öppna genom att dra bak inneraxeln och en sluta genom att släppa ner ytter sittben.

Hej! Jag är också väldigt osäker när det gäller öppna och sluta.....så i öppna ska frambenen korsas..och i sluta är det bakbenen? Ska hästen vara ställd på något sätt?? ska man rida på en rak linje eller på en diagonal...??? Jag ska träna sånt här men min häst, för vi ska träna galoppen...

Hästen ska vara böjd genom hela kroppen i både öppna och sluta. I öppnan är hästen böjd från rörelseriktningen och i slutan i rörelseriktningen.

En öppna rids vanligtvis på en rak linje, tex utefter spåret, kvartslinjen eller medellinjen.

En sluta kan göras både på en rak linje (samma som för öppnan) och en diagonal. I den diagonala slutan är hjälperna de samma men här får även frambenen korsas.

Slutan kan även ridas i en så kallad förvänd sluta. Då rider du med framdelen innanför spåret istället men i övrigt är rörelsen den samma.

Det går att rida skolorna på andra linjer (tex voltspår) än de jag beskrev men ovan är de vanliga och de som förekommer inom tävlingsdressyren (förutom förvänd sluta).

Ta gärna hjälp av en bok som någon skrev (om du inte har en tränare som kan visa). Till stor hjälp att kolla bilder och liknande innan man försöker själv.

Lite krångligt det här...jag får nog låna en bok där man ser bilder...så får man försöka att få in det i huvudet..:crazy:

Boken Dressyr med Lussan är också jättebra likaså Tibblins Ridlära.

När du ska rida öppna kan du börja med att rida på en volt, för att sedan när du kommer ut till långsidan "tänka" att du ska rida in i volten igen och använder de hjälperna som krävs för att rida på en rund och fin volt. Men istället för att forsätta i volten så rider du istället rakt fram men hästen ska fortfarande se ut i kroppen som den gör på volten. Blev säkert helflummigt men men.. ;)

Börja med några steg i taget ut från volten, precis som bilden illustrerar. Sedan kan du gå in på en ny volt och gå ut i öppna igen några steg, in på ny volt igen osv. Det ska vara lätt! :p

nu börjar jag förstå hur man gör....jag får träna på det här när jag ska rida idag! tack :bow: Jo...det var jättebra bilder nu börjar jag förstå

Senast ändrad:

Håller med SofiaOfS att börja lite i taget, kräv inte för mycket. Tittar du dock på en häst som är färdig ska den gå på tre spår i öppnan och fyra i slutan. Alltså om du står på spåret och tittar på din häst frammifrån eller bakifrån så ska i

öppnan
ytter bak = ett spår
inner bak + ytter fram = två spår
inner fram = tre spår

slutan
ytter fram = ett spår
inner fram = två spår
ytter bak = tre spår
inner bak = fyra spår

Detta är den tävlingsmässiga definitionen och inget du behöver kräva av din häst. Förut räckte det med att slutan gick på tre spår men detta ändrades för något år sedan (ifall du läser en bok och det står tre spår).

Ja gör det, bilder är ovärderliga :). Ganska enkelt bara man får se det uppritat.

Lussan har bra illustrationer.

mm.....ska nu börja ta lektioner med min häst..det ska bli jättespännande..:banana: Då borde ju ridlärarn vet vad öppna och sluta är.

Hej! :)

Skillnad först på skolor och skänkelvikning (rättställd och motställd) är att hästen är böjd i bålen. I skänkelvikning är hästen rak i bålen. Skolorna är även samlande medans skänkelvikning är lösgörande.

Skolorna kan ridas på raktspår (ex. medellinjen, långsida) Eller på diagonallinje. I tyskan tex har man olika namn på skola på rakt spår respektive diagonalt spår.

Öppna: på rakt spår: hästen ställd och böjd från rörelseriktiningen. Frambenen korsas men inte bakbenen. Ser man hästen framifrån skall (helst) ytterbak och inerfram Ytterfram och Innerbak gå på samma spår (tre spår, det "ser ut som häsrten bara har tre ben"). Riden man utmed en vägg går framdelen innanför och bakdelen på spåret. På diagonalt spår: Både fram och bakben korsas. Annars som ovan.

Sluta: På rakt spår: Hästen ställd och böjd i rörelseriktningen. Bakbenen korsar men inte frambenen. Helst tre spår. Rider man ut med en vägg så är bakbenen innanför och framdelen på spåret. Diagonalt spår: som ovan fast både fram och bakben korsar.

Förvänd sluta: "Finns" bara på linje utmed staket eller vägg. Hästen ställd och böjd i rörelse riktningen men nu istället med framdelen innanför och bakdelen på spåret. Annars som ovan.

Tog bara med det "enklaste". Hoppas du får ut ngt av det! :)
God jul!
Jenny

ser att det var ett litet fel där ;)

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
833
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 205
Senast: Nota
·
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
818
Senast: Hermelin
·
Hemmet Plötsligt går min diskmaskin, som installerades för ett halvår sedan, inte att öppna helt. Diskmaskinen var begagnad när den...
Svar
11
· Visningar
640

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar