Sv: Osäker..

Tips: Kolla i hästböcker, det brukar finnas detaljerade beskrivningar med bilder :D

naad skrev:
Tips: Kolla i hästböcker, det brukar finnas detaljerade beskrivningar med bilder :D

tips: klicka på citatsvar/snabbsvar i EXAKT det inlägget du vill svara på och inte knappen längst ner.. nu skrev du till mig och det var väl menat till trådskaparen gissar jag ;)

Mvh M

Hej! :)

Skillnad först på skolor och skänkelvikning (rättställd och motställd) är att hästen är böjd i bålen. I skänkelvikning är hästen rak i bålen. Skolorna är även samlande medans skänkelvikning är lösgörande.
...

Öppna: på rakt spår: ...
Frambenen korsas men inte bakbenen. ...
Riden man utmed en vägg går framdelen innanför och bakdelen på spåret. På diagonalt spår: Både fram och bakben korsas. Annars som ovan.

Sluta: På rakt spår: ...
Bakbenen korsar men inte frambenen. Helst tre spår. Rider man ut med en vägg så är bakbenen innanför och framdelen på spåret. Diagonalt spår: som ovan fast både fram och bakben korsar.

Förvänd sluta: "Finns" bara på linje utmed staket eller vägg. Hästen ställd och böjd i rörelse riktningen men nu istället med framdelen innanför och bakdelen på spåret. Annars som ovan.
...
Jenny

(... = kortad text i citatet)

Vad menar du med rättställd och motställd? Jag har ridit skänkelvikning med hästen rättställd (även om jag bara skulle kalla det ställd) dvs från rörelseriktningen och motställd dvs ställd i rörelseriktningen, men fungerar det verkligen att motställa i skolorna en rörelse där hästen är BÖJD? Böjd åt höger och ställd åt vänster? Kan du förklara vad du menar?

Öppna på diagonalen är inte en vanlig rörelse, men fullt möjlig, men jag räknar även diagonalen som ett rakt spår, till skillnad från volter och serpentiner. Enligt moitt sätt att se det rider jag en öppna likadant oberoende om det är rakt fram mitt på en åker, längs en långsida eller på en diagonallinje, så jag förstår inte riktigt skillnaden. Jag förstår inte heller hur du får du till det att hästen är böjd osv på samma sätt som i sluta på långsidan, rör sig på samma antal spår men i alla fall korsar både fram- och bakben. Det måste väl betyda att hästen antingen tappat böjningen (och närmar sig skänkelvikning) eller att hästentvärar mycket och rör sig på fyra spår? Och motsvarande med öppnan på diagonalen?

Att en rörelse är förvänd innebär att hästen rör sig i ett varv och är ställd/ställd-böjd åt andra hållet. Varför skulle det inte gå att rida förvänd sluta på t ex en volt likaväl som förvänd galopp???

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
833
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 205
Senast: Nota
·
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
818
Senast: Hermelin
·
Hemmet Plötsligt går min diskmaskin, som installerades för ett halvår sedan, inte att öppna helt. Diskmaskinen var begagnad när den...
Svar
11
· Visningar
640

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka