Osäker.. Unghäst och röntgen

Nethril

Trådstartare
Jag har funderat lite fram och tillbaka nu. På om jag ska röntga fröken eller ej. Har ett sto född 06 som jag funderar på om jag borde röntga kotor och knän på. Har hört om så himla mycket röntgenfynd på den här typen av häst (paint/quarter) under den senaste tiden att jag blivit alldeles nojjig!

Har inte märkt av några problem eller hittat något onormalt på utsidan, utan hon är frisk som en nötkärna. Växer jämt och fint nu och verkar inte dra iväg på höjden. Aldrig varit skadad eller halt, bara haft några småsår och varit lite stel under växtperioderna men vem fasen skulle inte varit det :D

Jag undrar därför att jag vill kunna sätta igång med träningen till våren och veta att hon är totalt hel och frisk.
Blir alldeles mörkrädd av tanken att man skulle hitta något dock. Vad händer då? Man kanske helst ska vara lyckligt ovetande sålänge hästen inte visar att den har problem utav något? Det kan ju lika gärna vara att de hittar något som hästen kan gå med hela livet utan problem? Och planen är ju att hon ska stanna hos mig, inte tävlas speciellt hårt och hålla sig frisk :)

Samtidigt känns det ju för jäkligt om man tränar en häst som senare visar sig ha haft någon form av skit i benen och kanske har haft ont utav det utan att man märkt det? Eller om den visar sig ha något som, om det upptäckts tidigare, hade gått att åtgärda och det vid upptäcktstillfället är för sent? :(
massa tankar snurrar, hur har ni gjort med era små?

Sv: Osäker.. Unghäst och röntgen

Om den verkar pigg och glad och rör sig normalt så hade jag inte röntgat. Om man verkligen vill veta att hästen inte har ont någonstans så får man ju lägga ner en hel förmögenhet på att kolla ben, rygg, tänder, muskler. Lita på det du ser och var vaksam när du börjar träna henne. Skulle det dyka upp något så röntga då.

Jag inte heller röntgat. På röntgen kan man hitta vad sjutton som helst - ofta bifynd som aldrig kommer att påverka hästen. Har man väl hittat dem är det dock svårt att avgöra deras betydelse. Och så ska man behöva tänka på det jämt och ständigt.

Om hästen känns minsta tveksam däremot - ta dina bilder då.

Jag skulle absolut inte röntga om jag var du. Var lyhörd för hästen och kolla upp om du tycker att något känns konstigt när ni väl satt i gång med ridning & träning. Jag tycker jag känner min häst och märker direkt små, små tecken på att något kan vara fel. I ett sånt läge tvekar jag inte att röntga däremot.

Tack för alla svar! :)

Jo jag har bestämt mig för att inte röntga. Det är bara det att jag blir så fjantig ibland! Det här är ju min första egna unghäst också så det är väl en bidragande faktor. ;)

Precis som du säger TantEster; Man lär/kan ju hitta allt möjligt och så kan man inte släppa det sen! Nej usch!

Skulle hon däremot kännas knackig så blir det koll på direkten!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 524
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 484
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka