osäker ponny...

urkella

Trådstartare
Någon som har tips på hur jag ska få min hingst till att inte vara så osäker utav sig. Har haft honom i lite mer än 2 månader nu och det har blivit mycket bättre. I början sparkade han mot en och var jätte spänd när man bara rörde honom. Nu kan man ta på hela honom, tömköra, dra däck, gå på pressenig mm. Men han blir jätte rädd och osäker så fort saker kommer ovan marknivå. Samma om man skulle råka veva med grimskaftet eller göra en lite kraftig rörelse. Han kastar sig och vill verkligen bort från det "farliga". Ponnyn är 6 år och var inte så mycket hanterad när jag tog honom. Det lilla som han blivit hanterad har nog varit alldeles för skarpt för honom + att han innan gick ihop men en annan hingst som var allt ifrån snäll mot honom :( känns som vi kört fast lite då jag inte vet hur jag ska få honom att tuffa till sig.

Sv: osäker ponny...

Hej!

Jag har jobbat mycket med osäkra hästar, unga som gamla. Och tricket med att få en osäker häst - säker, är först och främst att lyckas vinna hästens förtroende. Och det går liksom inte på en dag..

Min första fråga till dig är: Är det bara du som hanterar honom, tar in och ut ur hagen, borstar ja allt vad som ska göras? Eller är ni flera?

Ett tips från mig är att alltid börja med att EN människa hanterar den osäkra hästen. Börja med att vinna hans förtroende och vänskap.
Detta är mycket viktigt innan man börjar med inkörning och liknande "krav ställande" hantering, dvs träning..

Har du tillgång till ridhus eller paddock som du kan ha honom i lös?
Ställ dig i mitten av inhängnaden (hage är mindre bra, då det är "deras fristad") och stå bara där. Stå bara där, utan att varken röra dig eller låta. Ha gärna med dig godis i fickan.. Ta kontakt med honom genom dina ögon och var avslappnad i kroppen.
Det hela går ut på att få hästen att komma till dig frivilligt. - Han ska bli nyfiken på vad du vill honom! Utan att muta med godis, ropa eller ge någon som helst kroppsrörelse förrens han/hon kommer till dig, då ger du godis och/ eller klappar på honom och berömmer med rösten.

Samma sak kan man göra i boxen om den inte är för liten.

Jag tror nämligen inte att en osäker/ rädd häst kommer bli mycket bättre om han inte lärt sig lita på sin människa först. När han gjort det, kommer han ha lättare även för andra människor och hastiga rörelser runtomkring..

Kortfattat: Bygg en relation som är ömsesidig och behandla honom med en lugn och stadig hand så kommer det (viss om tid) gå bra även om det kommer ett grimskaft flygande i stallgången, eller om sopkvasten faller i golvet. Det handlar om att få honom trygg i DIN närvaro, resten brukar komma väldigt naturligt efter det.

Har använt den taktiken på alla mina hästar, samt hästar jag ridit in och till, och speciellt på de som varit rädda och ösäkra har detta fungerat MYCKET bra.
Men du har haft honom i 2 månader och ett förtroende och en relation mellan människa och häst brukar ta längre än så.. Skulle råda dig att ta ett steg tillbaka och inte ställa för mycket krav på honom innan han lär känna dig ordentligt, stallet, området, ja du förstår väl poängen!

Hoppas det var till lite hjälp iaf, undra gärna nåt om du vill! :) Lycka till!

Är bara jag som hanterar honom, han stod på stället jag flyttade dit min andra, så han är uppväxt där jag har dom. Har varken box, paddock eller ridhus att använda mig utav. Men han är väldigt kontakt sökande mot en, kommer alltig och gnäggar när jag kommer upp till stallet. Jag leder honom ute med endast ett grimskaft runt halsen. Han är inte rädd för människor i sig. Han står som ett ljus närungar häslar på och klappar honom fast vi är bland andra hingstar och ston. Får ta på hela honom utan problem, kvastar och annat kan trilla bakom rumpan på honom, bilar kan tuta på honom utan att han bryr sig. Med inkörningen är det något utav det roligaste han vet nu att dra däck ^^ Så trygg i ens närvaro är han tills man börja be om något (NH-vis)för fort man råkar bli för kraftig i kropps språket vid markträning som han blir osäker, samt spray flaskor om de kommer över benens nivå. Har innan jag skaffade shettis (som han är) hållt på mkt med NH & western men börja fundera på om det kanske inte "funkar" på dessa små. Min andra (oxå shettis) är snarlik, vi kan leka och busa i hagen men skulle jag vifta med rep mot rumpan på honom så hade han blivit osäker, men tränar vi löst utan rep så får man honom till att göra nästan allt, tror nästan han skulle gått igenom eld om jag bad honom.

Låter som om det har hänt MASSOR på dessa två månader. Jag skulle ge hästen en paus nu och bara vara. Även äldre hästar behöver det, han är ju trots allt unghäst i hanteringen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 194
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 974
Senast: Mabuse
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 648
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar