Sv: osäker ponny...
Hej!
Jag har jobbat mycket med osäkra hästar, unga som gamla. Och tricket med att få en osäker häst - säker, är först och främst att lyckas vinna hästens förtroende. Och det går liksom inte på en dag..
Min första fråga till dig är: Är det bara du som hanterar honom, tar in och ut ur hagen, borstar ja allt vad som ska göras? Eller är ni flera?
Ett tips från mig är att alltid börja med att EN människa hanterar den osäkra hästen. Börja med att vinna hans förtroende och
vänskap.
Detta är mycket viktigt
innan man börjar med inkörning och liknande "krav ställande" hantering, dvs träning..
Har du tillgång till ridhus eller paddock som du kan ha honom i lös?
Ställ dig i mitten av inhängnaden (hage är mindre bra, då det är "deras fristad") och stå bara där. Stå bara där, utan att varken röra dig eller låta. Ha gärna med dig godis i fickan.. Ta kontakt med honom genom dina ögon och var avslappnad i kroppen.
Det hela går ut på att få hästen att komma till dig frivilligt. - Han ska bli nyfiken på vad du vill honom! Utan att muta med godis, ropa eller ge någon som helst kroppsrörelse förrens han/hon kommer till dig, då ger du godis och/ eller klappar på honom och berömmer med rösten.
Samma sak kan man göra i boxen om den inte är för liten.
Jag tror nämligen inte att en osäker/ rädd häst kommer bli mycket bättre om han inte lärt sig lita på sin människa först. När han gjort det, kommer han ha lättare även för andra människor och hastiga rörelser runtomkring..
Kortfattat: Bygg en relation som är ömsesidig och behandla honom med en lugn och stadig hand så kommer det (viss om tid) gå bra även om det kommer ett grimskaft flygande i stallgången, eller om sopkvasten faller i golvet. Det handlar om att få honom trygg i DIN närvaro, resten brukar komma väldigt naturligt efter det.
Har använt den taktiken på alla mina hästar, samt hästar jag ridit in och till, och speciellt på de som varit rädda och ösäkra har detta fungerat MYCKET bra.
Men du har haft honom i 2 månader och ett förtroende och en relation mellan människa och häst brukar ta längre än så.. Skulle råda dig att ta ett steg tillbaka och inte ställa
för mycket krav på honom innan han lär känna dig ordentligt, stallet, området, ja du förstår väl poängen!
Hoppas det var till lite hjälp iaf, undra gärna nåt om du vill!
Lycka till!