Osäker på hoppning ;(

S

Sabbiz

Jag är väldigt osäker på hoppning,men jag vill ändå börja tävla!! Nån som har några ideer om hur jag ska få osäkerheten att försvinna? Rider ej på ridskola,men har medryttarhäst.

Sv: Osäker på hoppning ;(

Träna mer, för en bra hopptränare, tills du inte känner dig osäker längre.

Som ovanstående inlägg, försök hitta en bra tränare som lägger sig på nivå efter elevernas kunskaper och önskemål, det är guld värt att hitta en som tar i akt att du är försiktig, självförtroendet ökar och du kan känna dig säker och tycka det är roligt.

Börja hoppa lågt, bara så att du känner dig säker, och höj successivt i den takt med att du och hästen utvecklas och känner er säkra tillsammans.

Ta det lugnt bara!:banana:

Träna, träna, träna... för en bra tränare.

Ha en säker häst som dessutom har kapacitet att hoppa mycket högre än vad du vill göra. Om man känner att hästen klarar hoppen galant kommer hoppen inte kännas så våghalsiga.

En häst som kan komma rätt på hindrena själv, tar jämna och fina spång och ingen konstig ryggverksamhet som skjuter en ur sadeln eller liknande underlättar också. :)

Lycka till!

börjar med bommar eller låga hinder och gå til högre när du känner dig redo och tränar för en tränare det är lättare och du gör kanske de små misstagen som man har sådana betydelse, du kanske inte gör det men många gör det när man är nybörjare i hoppning.:)

jag var också osäker länge, speciellt när det började bli högre. min osäkerhet fanns där pga prestationsångest. För att få bukt på det så tränar jag min avståndsbedömning, nästan varje gång jag rider markarbete. Bommar på marken är det allra bästa, lägg ut en bombana. Köp boken strömsholmsmetoden, där finns mkt bra tips! Bomövningar är också bra gymnastik som inte sliter på hästarna. Ta kontakt med en erkännt bra tränare och träna, träna, träna. Ge dig ALDRIG ut på en tävling innan du vet att ditt självförtroende sitter där det ska, det skadar ditt självförtroende bara ännumer (om det slutar med pannkaka). Det är också orättvist mot hästen om du tar ut den innan ni är redo. Jag tror att alla kan lära sig hoppa, man måste bara ha viljan att fortsätta även om det går dåligt. Man måste lära sig att leva på dom perfekta spången och ha dom i tanken när man kommer in på en bana.

som alla andra sagt... träna och åter träna för en bra tränare och hoppa mycket låga hinder! A och O är att sitta på en ruttinerad häst som du litar på. Lycka till!

om du är osäker på hoppningen ska du defenitivt börja hoppa på en SÄKER häst, på låga hinder och senare börja öka höjden på hindren och svårighets graden
men A och O är att du ska kunna grunderna i dressyren och i hoppnigen, tkr jag iallfall

Det är bara att nöta, nöta,nöta... hoppning är en färskvara så ju mer du hoppar desto säkrare blir du. Börja på låga hinder och höj inte före du känner dig mogen för det..

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
835
Senast: Red_Chili
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 023
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 314
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 616
Senast: villhöver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar