Osäker om min hästs hull

C

cazi

Har en stor halvblodsvalack 5 år. Stor i modellen (172 cm och ngt grov)

Jag har fastnat i tankarna att han är otroligt fet/överviktig och tänkte höra vad ni tycker.

Har två bilder från idag.

Idag äter han
13kg hösilage av normalvärden
1kg havre
0,25 kg torr betfor
0,25 kg korn
minderal och b-vit

Tacksam för svar.
Jag skulle gentligen vilja ge mer hösilage på dagarna för han får knappt i sig så mycket ute pga elaka hagkompisar...

bilder ligger i inlägget nedanför

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Osäker om min hästs hull

56628_1268835369.jpg

30757_1268834874.jpg

Går det att se bilderna?

Utifrån bilderna tycker jag att den hästen ser ut att vara i perfekt hull. Fin i pälsen också. Det du kna göra är att känna över revbenen. Med ett jämt tryck ska man känna revbenen lite grann genom hullet när du drar med fingrarna över. Ligger de precis under huden och känns väldigt tydligt är hästen för tunn, ligger de dolda under ett tjockt späcklager så du knappt känner dem när du letar är förmodligen hästen lite i överhull. Däremellan brukar vara lagom.

Är det lite väl tjockt med späck kan du ju försöka vara ute och skritta lite mer, och helt enkelt röra mer på hästen. :) Ev minska lite på fodret men jag skulle inte ta bort mer än 1 kg silage så det blir ordentligt med foder kvar att tugga på. Men som sagt, utifrån bilderna tycker jag den är jättefin.

tack för svar! revbenen känns men inte så de sticker ut eller syns. han har alltid varit väldigt fin i pälsen även nu när han fäller vilket ja hoppas är positivt med tanke på hur andra kusar kan se ut?!
ja ska prova att skritta ut mer eller bara gå på promenader de 3 dagar han har vila. ja vill inte rida för hårt så att han slits ut, brukar rida cirka 4-5 dagar i veckan och då alltid 2 dagar ut och 2 dagar på banan och en dag på linan.

när jag köpte honom (2½år sen) var han otroligt mager och har haft svårt att gå upp i vikt... så ja ser hellre att han e liiite tjock än så smal igen!

Senast ändrad av en moderator:

hej din häst ser ut att må bra han är i fint hull och har en bra glans i pälsen.
på bilderna se man att han står på halm.om han ibland ser lite svullen ut i magen så blir dom det om dom äter av halmen.lite bukiga som vi säger.men det är ingen fara.hästar brukar gå ner i vikt nu på våren för att vårat foder blir så mycket dåligare för att det är inte lika mycket näring i det nu.sen går dom upp allt och lite till när gräset har kommit:)
jag tycker han är jätte fin:laugh:
ha det bra hälsningar pillan

Fast det där är bara en myt enligt SLU. Inget energi eller protein eller mineraler försvinner från höet, om det inte är utsatt för parasiter eller mögel. Möjligen kan det bli lite torrt och då kan lite fler gröna blad trilla av när man hanterar det, och de är ju proteinrika. Om de tappar i vikt nu är det för att de fått lite i underkant av protein hela vintern vilket syns först efter några månader. Eller så kan brist på vitamin göra att de får lite sämre näringsupptag. Plus att det inte finns något att äta i hagen och de har tråkigt samtidigt som vårkänslor börjar sätta in och de därmed rör sig mer och skulle behöva lite mer mat.

Vill man inte att hästen ska falla ur i februari-mars är det ett bra knep att öka foderstaten ett litet snäpp i slutet på januari, tex 1 kg extra hö. Brukar jag göra på de hästar som lätt tappar. :)

Väldigt fin häst måste jag säga.. blank och fin i pälsen! Jag tycker inte att han ser speciellt överviktig ut.. men ta fingrarna och "leta" efter hans revben.. känner du revbenen mycket så är han lite underviktig, känner du dem inte alls så är hästen lite överviktig, känner du revbenen en aning så är det ganska bra (:
för övrigt, ger du hästen torr betfor? Jag har alltid lärt mig att man måste blöta betfor, annars sväller det redan i halsen och hästen får då svårt att andas, det börjar rinna ut näsborrar och ögon osv. kommer inte ihåg vad symptomen hette ..

troligtvis så ger h*n inte hästen torr betfor, h*n har bara skrivit hur mkt betfor hästen får.

Fin häst i fint hull! :bump::bump: (hull är förövrigt ett sjukt ful ord insåg jag nu, ursäkta ot:t)

Väldigt fin häst måste jag säga.. blank och fin i pälsen! Jag tycker inte att han ser speciellt överviktig ut.. men ta fingrarna och "leta" efter hans revben.. känner du revbenen mycket så är han lite underviktig, känner du dem inte alls så är hästen lite överviktig, känner du revbenen en aning så är det ganska bra (:
för övrigt, ger du hästen torr betfor? Jag har alltid lärt mig att man måste blöta betfor, annars sväller det redan i halsen och hästen får då svårt att andas, det börjar rinna ut näsborrar och ögon osv. kommer inte ihåg vad symptomen hette ..

HOn ger honom nog inte torr betfor utan det är bara för att visa hur mycket han får. Det är en otrolig skillnad på 0.25 kg torr betfor och 0.25 blötlagt betfor. HOn väger upp det, sen blöter det, tror jag!

Förstår du? :laugh:

Om era hästar brukar gå ned i vikt bara för det är vår så bör ni kanske se över era foderstater. Hästar ska inte gå ned i vikt bara för det är vår, då ger man för dåligt foder helt enkelt.

hästar brukar gå ner i vikt nu på våren för att vårat foder blir så mycket dåligare för att det är inte lika mycket näring i det nu.sen går dom upp allt och lite till när gräset har kommit

Där hänger jag inte riktigt med. Hur kan näringen försvinna i fodret bara för att det blir vår? Borde det inte rimligtvis vara ungefär samma? Och om inte gräset räcker till får ni väll väga upp med något annat, hö exempelvis?

hästar brukar gå ner i vikt nu på våren för att vårat foder blir så mycket dåligare för att det är inte lika mycket näring i det nu.sen går dom upp allt och lite till när gräset har kommit:)

Och vad har ni för konstigt foder som bli dåligt framåt våren?? :confused:

Alla värden brukar vara ganska intakta OM man lagra på rätt sätt.

Enda "raset" är vitaminer.

En häst som går ner i hull på våren är felfodrad.

I övrigt håller jag med övriga.

TS häst ser bra ut på bilderna.

Kanske lite vass över manken men det kan vara bilden som ljuger..hehe.

Eller annars är det jag som är miljöskadad då jag bara har högdräktiga märrar omkring mig nu, som ser ut som Finlandsfärjor. :D

AM

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 706
Senast: axel
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 049
Senast: axel
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att få upp min häst i vikt.. det är en arabvalack på 9 år som åkte på borrelia i somras. Och tappade enormt...
Svar
4
· Visningar
1 163
Senast: MissMisty
·
A
Foder & Strö Min häst har tyvärr tappat hull och aptit p g a att jag trodde mig hjälpa hans mage med ett "magpulver" (som skulle vara så bra..:( Jag...
Svar
9
· Visningar
1 391
Senast: asahes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka