Osäker häst?

sandraros

Trådstartare
Min nya sköthäst är världens finaste men har en del dåliga vanor.. Hon är inte trafiksäker, cyklister och gående personer är läskiga, hoppar till för ingenting och stressar upp sig lätt på grund av detta. Hon är ett halvblod på 8år. Brukar gå promenader med henne vid vägar osv för att vänja henne men slutar ofta med att hon hoppar in i mig och att hon försöker slita sig. Från hästryggen går det bättre men hon skuttar även då lite fram och tillbaka och ibland får man verkligen hålla i sig för att inte ramla av. Hur kan jag på bästa sätt få henne att bli mindre skvättig och rädd? Känns som att det är en tidsfråga innan jag eller hon skadar sig/är med om en olycka :(

Rid ut med en bombsäker häst tills hon är så pass trygg att du känner att du kan rida själv och sätt på en martingal så att hon inte skallar dig eller sticker.
När du rider med den bombsäkra hästen så kan du efter ett tag testa att gå som täthäst.
Sen kanske du inte ska utmana ödet direkt med att gå vid vägar, börja med en sak i taget, dela upp i små steg.

Min nya sköthäst är världens finaste men har en del dåliga vanor.. Hon är inte trafiksäker, cyklister och gående personer är läskiga, hoppar till för ingenting och stressar upp sig lätt på grund av detta. Hon är ett halvblod på 8år. Brukar gå promenader med henne vid vägar osv för att vänja henne men slutar ofta med att hon hoppar in i mig och att hon försöker slita sig. Från hästryggen går det bättre men hon skuttar även då lite fram och tillbaka och ibland får man verkligen hålla i sig för att inte ramla av. Hur kan jag på bästa sätt få henne att bli mindre skvättig och rädd? Känns som att det är en tidsfråga innan jag eller hon skadar sig/är med om en olycka :(

Min är inte heller trafiksäker, men som tur är så är hon i alla fall mer stabil från marken. För oss funkar det bäst att rida "säkra" rundor med mindre trafik när vi är själva, rida de mer utsatta vägarna när vi har sällskap (som tur är så är de andra hästarna i stallet bra i trafiken, så det är bara min son spelar apa), och gå till fots för att visa henne att det inte är farligt. Tvärtemot alla andra bryr min sig inte alls när bilarna kommer bakom henne, men framifrån är det riktigt läskigt. Det värsta är att hon slänger sig runt (=jättelätt att tappa balansen) och även kastar sig mot trafiken istället för bort. Om det kommer en bil modell större som jag vet att hon kommer reagera på hoppar jag faktiskt av och håller i henne. Men då går det oftast bra från marken också, din verkar ju tycka att det är värre när du är av?

Hej!
Jag har en häst som visserligen är trafiksäker men rädd för väldigt mycket annat.
När jag möter cyklister, joggare, barnvagnar brukar jag ropa från ganska långt håll - Hej Hej! Vilket fint väder vi har idag!
Då svara ju förhoppningsvis de man möter ( jag struntar i om dom tycker att jag är knäpp) och när hästen hör att det faktiskt är en människa brukar han slappna av.
I bästa fall kanske människan till och med stannar och pratar lite och då är det ju ännu bättre!
Mvh: Den där konstiga tjejen som alltid ropar hej från hästryggen på 20 m håll

Jag hade aldrig ridit en sån häst , faktiskt, finns gott om trevliga medryttarhästar, riskera inte livet, har själv varit med om en ridolycka och det är inte värt det.
Som ägare hade jag aldrig släppt ut en medryttare på en sån häst, vart är samvetet

Rid ut med en häst som sällskap. En häst som själv är jättesäker på allt som din är rädd för! Då brukar de känna sig lite tryggare :)

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
R
Hästhantering Jag har en för mig ny häst, ganska ungt (8) sto (swb), hon är snäll och välriden men osäker. Hon tycker det är läskigt att lämna flocken...
2
Svar
21
· Visningar
3 169
Senast: WSLPZF
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 595
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30
  • Löpcykel