osäker cockerspaniel

tjej

Trådstartare
Jag har en cockerspaniel som kom till mig som omplaceringshund. De enda fakta jag fick var att han var ca 3 år och hans namn. Så nu till problemet. Jag har haft sk tuffa hundar förut amstaff och liknande.Hade ingen susning om just denna ras. Det började vid maten.Han vaktade och morrade.I början blev jag lite rädd sen tänkte jag nä detta går inte.jag gick förbi han och rörde mig runt han för att visa att jag inte var rädd. Har ju en liten pomerian med och hon blev skräckslagen. Även vid hundmöten morrar han men jag ser att han är inte arg han är otroligt glad men hetsig och tror att andra hundar har svårt med det då det har hänt att de bitit han.Han kan inte gå i koppel han springer.Vi tränar på detta. han är annars en glad hund frånsett dessa problem men hur ska jag få han att inte bli exalterad vid hundmöten och sluta vakta sin mat eller ännu värre ett ben som han inte längre får.Tips är det nåt fel på han? varför gör han så här? tacksam för svar

Hur kommer det sig att han blivit biten vid vissa hundmöten?
Är det lösspringande hundar som bitit honom? Eftersom han är osäker i hundmöten (fullt förstårligt om han har blivit biten) så är det superviktigt att du har full kontroll över mötet så han kan lita på att han till 100% inte får fram en okänd hund till sig.
Träna benhårt med kontaktövningar både hemma och promenaderna. Dagligen. Ta den belöningen som har högst värde för honom (godis, leksak) och belöna honom genom hela mötet.

Folk resonerar olika men jag har aldrig sett problemet att hundar vaktar sin matskål. Har man gett dem matskålen så bör de få äta i fred. Han man flera hundar så kan de äta i olika rum. Vill man ge ben kan de få dessa i olika rum också. I han värld är mat kanske ingen självklarhet pga tidigare upplevelser. Han kan tex fått för lite mat eller bott i stor flock med dåliga rutiner och då kan hans resursförsvar runt mat vara fullt befogat och inlärt. Jag hade inte bråkat med honom om det utan låtit honom äta ifred på toan eller så. Jag hade hellre satsat på att bygga upp en stark tillit er emellan än att ta den konflikten.

Det är säkert inget fel på honom men han är säkert missförstådd.

Jag har en cockerspaniel som kom till mig som omplaceringshund. De enda fakta jag fick var att han var ca 3 år och hans namn. Så nu till problemet. Jag har haft sk tuffa hundar förut amstaff och liknande.Hade ingen susning om just denna ras. Det började vid maten.Han vaktade och morrade.I början blev jag lite rädd sen tänkte jag nä detta går inte.jag gick förbi han och rörde mig runt han för att visa att jag inte var rädd. Har ju en liten pomerian med och hon blev skräckslagen. Även vid hundmöten morrar han men jag ser att han är inte arg han är otroligt glad men hetsig och tror att andra hundar har svårt med det då det har hänt att de bitit han.Han kan inte gå i koppel han springer.Vi tränar på detta. han är annars en glad hund frånsett dessa problem men hur ska jag få han att inte bli exalterad vid hundmöten och sluta vakta sin mat eller ännu värre ett ben som han inte längre får.Tips är det nåt fel på han? varför gör han så här? tacksam för svar

Vår cocker, som är helt trygg och inte har något jobbigt ”bagage” är en väldigt låtande hund. Hon kan ligga helt förnöjt och smågny när hon är nöjd och när hon möter andra hundar både morrar hon samt , skäller och viftar på svansen (!). När hon får hälsa på andra hundar nosar hon ganska ointresserat. Dock kan ju andra hundar och hundägare också för den delen ga svårt att tolka hennes signaler eftersom de är lite tvetydiga.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 645
Senast: ISABEL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?