Osämja i stallet

friper_1

Trådstartare
Jag har en häst i ett stall där ägaren av stallet har två egna. Alldeles
nyligen tillkom den sista hästen med sin ägare till stallet och platserna blev fulltaliga. Vi släppte ihop en med de andra i hagen och alla är dessutom ston.
Direkt visade det sig att den nya hästen blev jagad, biten och utstött.
På några timmar hade hennes täcke blivit sönderbiten av vad som visade sig vara av min häst. Ledarstoet också.
Vi undrade om vi inte skulle dela av hagen då det inte verkade fungera. Ägaren ville ge det en ny chans och hoppades att det kanske skulle lägga sig. Hon köper ett nytt dyrt täcke till sin häst som även det blir sönderbitet, denna gång av ledarstoet.
När vi möts i stallet senare är hon upprörd och arg och tycker att hon vill ha ersättning för täcket, att det inte är roligt längre. Jag säger att det är inte bara är min häst som är skyldig vilket hon inte tror på för hon har bara sett henne bita. Dessutom så hade hon sin häst i hagen med det fina täcket på egen risk, hon visste ju om att de bet sönder det. Vi hade ju erbjudit att dela av hagen för den sakens skull som hon avböjde.
Tycker då faktiskt inte att jag är skyldig att ersätta henne nånting, allt görs ju på egen risk. Sparkar hennes häst min så den blir halt kan jag ju inte begära henne betala veterinären. Jag har ju min häst i hagen på egen risk!
Förstår inte att den typiska fjortis attityden ska följa med upp i vuxen ålder bland hästfolk. Man kan prata med varandra och istället fråga: hur löser vi nu detta? Utan tjafs!
Förstår att hon inte vill ha sina täcken förstörda men då måste hon ha ett eget intresse av att vilja lösa problemet. Kan ju inte be min häst sluta bita!
Dessutom så har hon andra klagomål i stallet fast hon visste om dem innan hon valde platsen. Tycker det är tråkigt när det blir så här för jag vill bara ha det trevligt i stallet och att man löser diverse små problem/dispyter på ett sansat och moget sätt så alla trivs!
Vad är era åsikter om detta?
 
Sv: Osämja i stallet

Ett tips är att alla i framtiden måste vara överens vad som gäller.

När jag delar hage så vill jag försäkra mig om att alla anser att det sker på egen risk både vad gäller hästarna och ev täcken som går sönder.
 
Sv: Osämja i stallet

Fråga henne hur hon tänkte när hon ersatte det sönderbitna täcket med ett nytt dyrt? De allra flesta skulle i den situationen satt på det sämsta täcket man har. Fråga henne också varför hon valde att tacka nej till att dela av hagen?
Sen kan man kanske fråga henne hur hon tänkte när hon flyttade in i ett stall som hon känner till och inte var helt nöjd med men ändå valde att flytta dit?

Ta inte åt dig utan lägg tillbaka det på henne för hennes val är hennes ansvar.
 
Sv: Osämja i stallet

Fast det där är något helt annat, där har någon slarvat.
Vid hopsläpp tar man en risk och man får själv välja om man tycker det är värt risken eller om man vill att hästen ska stå ensam i hagen. Det är inget slarv och situationerna kan inte jämföras. Det kan de bara göras OM någon av slarv släppt ut hästen i fel hage.

Jag har själv varit i båda situationerna, d v s min ena häst jagade och bet min andra (sin egen dotter som varit borta hemifrån ett tag och kom tillbaka kaxig). Det var inte roligt att äga någon av hästarna, mamman som jagade och satte på plats och dottern som inte ville ge sig. Jag satte på dottern det eländigaste täcket jag hade för att det skulle skydda mot betten.
 
Sv: Osämja i stallet

Usch, vilken sits. Mina spontana tankar är 1) läs det Görel skriver, vem är så dum att den lägger på hästen ett nytt, dyrt täcke när personen vet om att de andra hästarna redan slaktat ett täcke för henne, jag hade definitivt valt det sämsta täcke jag hade, och 2) vad säger stallägaren? Jag tycker absolut inte att du har gjort något som helst fel i det här, men det underlättar alltid att ha stallägaren bakom sig.

Att släppa ihop hästar utan att det blir bråk är en omöjlighet. Min 10:a är fruktansvärt ranghög, hon är en sån där som inte viker ner sig en tum. Idag går hon med två äldre herrar, födda -92 och -86, som det går bra med (särskilt den som är född -86, de är verkligen bästa vänner), samt en annan unghäst, valack född -11. Dessa två kommer inte överens alls, och trots att de gått tillsammans i över en månad tar hon fortfarande alla chanser att få sparka till honom eller ge honom ett tjuvnyp. Jag förstår om ägarna till den hästen tycker att det är tråkigt, men samtidigt finns det ingenting jag kan göra. Även om jag reste ett tält i hagen och bodde där 24/7 kunde jag inte hindra henne från att bråka. Jag hade ju personligen hoppats att de där två unga skulle kunna ha roligt tillsammans och få lite utbyte istället för gammelfarbröderna som inte vill springa i onödan, men nu är det inte så, och det finns inte så mycket vi människor kan göra åt deras små grupperingar.

När det gäller din sits kan man ju alltid hoppas att personen snart får nog och flyttar igen... :angel: Det känns ju som att hon inte tänkt igenom sitt beslut överhuvudtaget när hon redan hittat saker att klaga på. Du har åtminstone inte gjort något fel.
 
Sv: Osämja i stallet

Om jag var stallägare hade jag slängt ut denne direkt!

Det är bara en i raden av "frälsare" som ska tala om hur ett stall ska skötas och vad som är dåligt (aldrig något som är bra naturligtvis).
En sak är säker och det är att personen inte kommer att bli bättre med tiden, det kommer snarare att bli värre och värre och till slut kommer ingen att vilja gå till stallet...

Ut med gnällspikarna och in med trevligt och ödmjukt folk. :)
 
Sv: Osämja i stallet

Skulle ha betalat hälften och sagt att jag inte längre är intresserad av att ha min häst tillsammans med hennes.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 399
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 775
Senast: Juli0a
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 094
Senast: Roheryn
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 857
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp