Osämja i stall - bland alla eller bara i vissa grupper?

Sv: Osämja i stall - bland alla eller bara i vissa grupper?

Du är väl ett praktexempel på varför jag föredrar att umgås med killar - både privat och i jobb. Tycker att du kan ta och tagga ner din otrevliga ton, jag har mina erfarenheter och du har dina.

Min åsikt i frågan bygger på egna erfarenheter,nämligen att det blir en jävla hönsgård när det är bara tjejer i stallet. Två går bra, tre eller fler innebär tjafs.
Har du andra erfarenheter? Beskriv dem och ge f-n i att hoppa på mig som person.
 
Sv: Osämja i stall - bland alla eller bara i vissa grupper?

Om du har inställningen att det inte går att samarbeta med flera kvinnor så är det väl knappast så konstigt att det inte funkar för dig? Du går ju in i det hela negativt och dömande.

Jag är förvånad över hur många det är som verkar ha denna inställningen. Det blir ju lätt en självuppfylld profetia.

Jag har stått i 3 olika stall med mina hästar och aldrig varit med om några stora konflikter eller en massa tjafs. Olika åsikter, ja, men det får man lov att ha och även acceptera. Alla människor, både inackorderingar och stallägare, har dock varit trevliga att ha att göra med.
 
Sv: Osämja i stall - bland alla eller bara i vissa grupper?

Min erfarenhet är att det är åldersbundet, detta med tjafs. När barn kommer upp i en viss ålder blir de "lillgamla" och kan allt och vet allt och vill då gärna ge råd åt andra trots minimalt med erfarenhet. Tonåringar är väl kanske inte heller den mest harmoniska och kommunikativa grupp som finns; man har fullt upp med att hitta sig själv och sin plats i livet, därtill en massa hormoner som valsar runt i kroppen så det kan nog bli en del stormar om vem som ska vara alfahannen/honan, skitsnack och gängbildningar; särskilt på stora ställen där de vuxna kanske inte hinner vara med ungdomarna så mycket.
Att det skulle vara könsbundet har jag absolut inte sett, vare sig i stall eller i andra sammanhang.
 
Sv: Osämja i stall - bland alla eller bara i vissa grupper?

Jag tycker det är så tråkigt att kvinnor "ser ner på sig själv", vilket är precis det man gör med din inställning. Jag föredrar alla gånger att jobba med kvinnor, kvinnor är effektiva och får massa gjort. Personligen tycker jag aldrig att det blir lika effektivit med män. Att det lätt kan bli tjafs när det är många kvinnor tror jag beror på att vi inte är lika konflikträdda som män.

Jag blir så ledsen varje gång jag hör denna klyschan:( Vi kvinnor har det svårt nog i samhället ändå. Vi ska hålla ihop och inte motarbeta varandra. Men går man in med inställningen att kvinnor tjafsar som i en hönsgård då är det ju inte konstigt att det inte funkar. Helt enkelt en tråkig "vi ska underkasta oss mannen attityd".

Mina personliga upplevelser är att det inte alls är könsbundet med tjafsiga grupper. Det beror på individerna och deras inställning helt enkelt:)
 
Sv: Osämja i stall - bland alla eller bara i vissa grupper?

Den värsta stallmaran jag någonsin upplevt hade travhästar. Så nej, tror knappast det beror på vilken gren man håller på med. Snarare bristande empati, ödmjukhet och vanligt hyfs! Man behöver inte lägga sig i allt det de andra gör så länge det inte handlar om regelrätt vanvård, och man behöver inte säga vad man tycker om man inte blir tillfrågad. Att sköta sitt verkar vara en utopi i de flesta stall. :crazy:

Jag avskyr bråk och gnälliga människor som talar bakom rygg, och det var en bidragande orsak till att vi skaffade egen gård och att jag INTE vill ha några inackorderingar. Jag har alltid hållit mig utom bråk och försökt att inte bli inblandad men ändå känns det fruktansvärt olustig att vara i stall där det bråkas och snackas skit hela tiden.
 
Sv: Osämja i stall - bland alla eller bara i vissa grupper?

Jag lyssnade på ett inslag på p1 för några dagar sedan om idrottsutövande på elitnivå, framförallt individuella sporter och vad det kan göra med oss mentalt. Det slog mig att det mycket väl kan vara grundproblemet i den osämja vi ser i många stall. Vi är förutom hyresgäster ofta konkurrenter och mäter våra prestationer mot varandra (det här resonemanget missar givetvis alla stall där tävlandet eller strävandet mot större utmaningar inte är så påtagligt men iaf).

Min erfarenhet är att vi har svårt att ge uppmuntran till den som utan att vara tillräckligt duktig själv köper en för dyr eller bra häst. Att det kan ta emot att se sin stallkompis få resultat och lyckas bättre, speciellt om vi startade på samma nivå.

Nu har jag mina hästar hemma så det var inte igår jag mötte den här problematiken men jag är helt säker på att den finns, och att vi borde våga prata om den. Individuella sporter är tuffa, att hålla isär person och prestation är jätteviktigt och oavsett vilken nivå vi befinner oss på så kan man nog förutsätta att alla som håller på med ridsporten kämpar. Mitt höstlöfte(jag tror mer på höstlöften än nyårslöften) är att verkligen gå in för att stötta och uppmuntra de medryttare jag träffar i kurser och på träningar till hösten. Mår hästägarna bra blir dom så mycket lättare att ha o göra med :) Väldigt sällan är grundproblemet att en sopkvast står fel eller att hästen har fått på sig fel täcke, det är bara ett sätt att kanalisera sin ilska.
 
Sv: Osämja i stall - bland alla eller bara i vissa grupper?

Min erfarenhet är att det mesta tjaffset är i stall där det inte finns någon självklar ledargestalt. I mitt gamla stall var vi tre inackorderade familjer, och stallägaren var inte engagerad i hästarna och stallet överhuvudtaget. Han hyrde ut boxarna och upplät marken, men mer kontakt ville han inte ha med stallet (han var trevlig som person annars dock). En av familjerna "tog på sig" rollen som ledare, och argumenterade sönder alla som inte gjorde exakt som de. Den andra tjejen köpte deras idéer, henne lät de vara. Jag gjorde det inte, och blev så utmobbad att jag fick flytta mina hästar därifrån.

I mitt nya stall är stallägaren själv med ute i stallet. Det är hon som bestämmer när/hur/var allt ska göras, och i och med att hon är där hela tiden så ser hon lika bra som alla andra om det är någon som är jobbig. Det är tydliga regler, och det funkar mycket bättre.

Säger stallägaren något lyssnar man, men en självutnämnd besserwisser som tar sina åsikter ur luften orkar man inte med i längden. Sen beror det ju givetvis på hur man är som person också. Många kan låta det gå in genom ena örat och ut genom det andra, andra kan inte låta bli att tjaffsa tillbaka och ytterligare andra tiger och lider.
 
Sv: Osämja i stall - bland alla eller bara i vissa grupper?

Min erfarenhet är att de blir mest bråk/tjaffs i stall där alla hjälps åt med in och utsläpp och fodringar.
Man ger fel påse, släpper ut fel tid sätter på täcket fel eller fel täcke öht, han gär si och man gör så fel.

Många viljor och många olika liv som ser olika ut en kasnke börjar 0640 och när den har utsläpp kommer hästarna ut 0500.En annan jobbar natt och slutar 08 och då kommer hästarna ut 0830.
Ja det är nästan omöjligt att få rutiner och iof jag tror inte hästarna dör eller tar skada av de, dom lär sig.

Men det finns så många olika faktorer som man akn bråka om när man har det såhär.
Vissa är tuffa andra lite fega och inte vågar ta ut den store busen i stallet och då blir de bråk om de för då vill ägaren till den store buse inte ta in den snälle lunkentussen heller.
Och man kan ha svårt att förstå den rädde,

Om man istället står i ett stall där stallägaren sköter allt, in och utsläpp fodringar året om så är min erfarenhet att det blir ytterst sällan bråk.
Då har man inget med varandra att göra och man behöve inte ta på andras hästar utan man åker ut mockar fixar mat.
Man bara är och då kan man lägga energin på att prata och ha de roligt med dom andra istället.

Jag står i ett stall idag när allt ingår in och utsläpp och 1 täckesbyte fodringar ret om alla veckans dagar ingår. Inge tjaffs i stallet så långt ögat når utan alla är lika glada och trevliga och inge snobberi alls.Och då har vi alltifrån dressyrryttare på hög nivå, hobbyryttare, hoppryttare och så jag islandshästryttare. En salig underbar go blandning:love:

Men om jag ska våga ge mig in på varför bråk uppstår tror jag det dels beror på oförmågan att sätta sig in i hur andra känner, oförmågan att ge och ta.. folk vill bara ha och inte ge.
Oförmågan att vara flexibel att inse att i ett kollektivstallkan inte hästarna komma in och ut exakt prick på minuten sammatider varje dag, då folk jobbar olika tider.
Oförmågan att inte lägga sig i hur andra gör och inte gör med sina hästar, att man bara måste hävda att sin åsikt endast är den rätta.

Vissa har täcken , andra inte, vissa har benskydd andra inte osv, och när parterna skall hävda att just sin metod är den bättre blir det inge bra.
 
Sv: Osämja i stall - bland alla eller bara i vissa grupper?

Törs jag säga att jag tror det inte handlar om "vissa" grupper utan uppstår lite oftare där det är många tjejer/kvinnor inblandad. (Jag är själv kvinna) men den som jobbat inom vården/dagis/ såväl som i stall har nog stött på osämja bara att de är olika orsaker, trots att intresset är detsamma.
Okej det behöver inte alltid vara så,(jag bor ju trots allt i Norrland och vi är väl lite inavlade här brukar min man säga iaf ;)) så är det inte så ni andra är vana med så är det ju bra, men min erfarenhet och även från samtliga bekanta är att det är väldigt vanligt.
 
Sv: Osämja i stall - bland alla eller bara i vissa grupper?

Vad tror ni? Vad har ni erfarenhet av? Och vad är det egentligen som gör att vi (vi = hästmänniskor i allmänhet) anser att vårt eget sätt är det bästa och alla andra borde förstå det utan att vi behöver säga något?

Jag har nästan bara positiva erfarenheter av hästmänniskor och jag har träffat många, många i en mängd dicipliner. Om man har synen att omgivningen är "gnatiga kärringar" (av båda könen då) kanske man ser saker på ett annat sätt - jag tror också att man då underblåser ev konflikter.
 
Sv: Osämja i stall - bland alla eller bara i vissa grupper?

Det är nog min erfarenhet också. Och i ett kollektivstall blir det lätt så att vissa ständigt gör mer än andra vilket oxå blir upphov till konflikter.
Själv har jag svårt att förstå rädsla, inte rädslan i sig men att man väljer att ställa sig i ett kollektivstall om man är osäker med hästar. Det ingår ju liksom att hantera andras hästar när man åtar sig ett sånt kontrakt.

Sen tror jag också det är viktigt att ha en chef. Jag upplever nog inte alls att det är problem med många kvinnor på samma ställe som många andra- jag jobbar inom en ganska kvinnodominerad bransch och har aldrig stött på den här typen av problem inom arbetet.

själv byter jag nu stall pga småtjafs, det jag upplever som mest besvärande är den totala oviljan att diskutera saker utan att folk tar det personligt, att det hela våren varit extremt många pass för några få och inte fler än vanligt för de flesta andra och att det funnits hästrädda i stallet vilket gjort att det har varit svårt att få ihop passen när några vägrar ta in och uttag.

Ger kollektiv en chans till, men funkar inte det får det vara nog, då blir det helinackordering!
 
Sv: Osämja i stall - bland alla eller bara i vissa grupper?

KL

Gud vad det verkar som att jag har hållit till i ett underbart kollektivstall! :eek:

I och för sig bara som medryttare och som "delansvarig" åt en häst med en annan tjej. Men vi hade inget direkt skitsnack eller grupper, men det var också lite "äldre" unga människor med någon tonåring som var mycket ambitiös och trevlig. De flesta arbetade/gick i skolan/var borta olika tider och de som hade gården (vars dotter hade häst i stallet) var oftast de som hade morgonutsläppet om de inte skulle bort, men det var inga problem att hitta någon annan som kunde ta det. Det här var mest "skogshästar" dock, inga ryttare med tävlingsambitioner förutom kanske en eller två. Det var väldigt lite prestige och konkurrens och trevlig stämning. :love:

Däremot så vet jag utomstående som skulle ha sina hästar i stallet men drog och inte tyckte att det var så trevligt, men saken är den att i det stallet var det ordning och reda som gällde. Jag är en sådan som avskyr o-ordning i stallet och det ska inte ligga saker ivägen i stallgången, man hänger upp påsar och lägger dem inte bara på backen och man sopar ordentligt och håller reda på sina saker. Det passade kanske inte alla.

Däremot så är min erfarenhet, baserad på samtliga stall jag hållit till i även om kollektivstallet var underbart, att det oftast är trevligare stämning i travstall än ridstall. Men det är som sagt bara vad mina erfarenheter säger. :D
 
Sv: Osämja i stall - bland alla eller bara i vissa grupper?

Halvt kl

Jag är tvärtom, min nya erfarenhet är att kollektivstall är bättre när det kommer till missnöje och irritation.

Är det vanligare att det är stökigare i kollektivt? :)

Annars kanske jag har prickat väldigt rätt där vi alla är lika, har lika syn på hästhållning mm och vi skapar alla våra rutiner tillsammans, där vi också ser till att alla är nöjda..man kanske får kompromissa lite ibland.

I tidigare stall har det största irritationsmomentet varit stallägaren faktiskt, som antingen inte gjort något alls eller lagt sig i på tok för mycket så att det blivit stökigt i stallet..eller skapat ovettiga rutiner för de inhyrda. Altså en otydlig ledare som ändrar/brytit rutiner efter eget tycke ofta så att det blivit stökigt.

Kollektivt är det bästa jag varit med om utifrån våra förutsättningar iom att vi styr allt tillsammans utan att någon "yttre" bestämmer hur vi ska göra/sköta våra hästar, jätteskönt.

Börjar bli mer och mer övertygad om att det beror på vad det är för sorts människor man "buntar" ihop på liten yta ;)
 
Sv: Osämja i stall - bland alla eller bara i vissa grupper?

Börjar bli mer och mer övertygad om att det beror på vad det är för sorts människor man "buntar" ihop på liten yta ;)

Där tror jag du slog huvudet på spiken :idea: Eller spiken i huvudet, eller vad man nu säger :crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 252
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp