Ortho Flex

mahlmt

Trådstartare
Jag har lånat hem en Ortho Flex endurance cutback för ev köp. Skulle ni vilja titta lite på bilderna och säga vad ni tycker?
Ortho83.jpg

Ortho84.jpg

Sadeln är utan vojlock och utan några balans pads. Jag skulle nästan vilja få upp bak lite men tycker när jag sitter i sadeln att jag ändå inte hamnar för långt bak. Sen ligger den ca 5 cm upp på bogbladet, det är där den hamnar och jag tycker det ser lite obekvämt ut. Panelen "rundar" sig liksom inte.
Cz tyckte att den kändes rätt ok första ridturen men idag när han skulle ställa upp som fotomodell var han lite negativ till sadeln.
Jag tycker den är skön att sitta i men har svårt att rida lätt i den. Annars känns den säker och ger mycket stöd.
Ni som har eller har provat Ortho Flex vad är era erfarenheter?
Sadeln lämnas tillbaka efter helgen så jag har inte så lång tid på mig att bestämma mig.

// Linda
Moderatorn; Jag lägger in bilderna på distans för att allmänheten på Utrustning vet inte vad en Orthoflex är.

Sv: Ortho Flex

utan att kunna så mycket om sadlar...

Så tycker jag att Panelen ligger för långt fram. Precis som du tyckte. Men ska det vara så?

Jag kan bara utgå ifrån mig själv och hade jag känt att denna sadel inte känns riktigt ok så skulle jag inte köpa.
Speciellt med tanke på att Cz var lite negativ. Kanske bara ovanan?

Min häst säger i alla fall NEJ till bomsadeln som är utprovad åt honom genom att "knäa" och ifall jag rider i den så försöker han "springa ifrån" sadeln. Byter jag då raskt tillbaka till min bomlösa så blir han glad igen! Så jag skulle nog lyssna på hästen.

Sv: Ortho Flex

Eftersom panelerna på Ortoflexen bara flexar på hur bred bommen blir och panelerna själva är rigida (jag minns väl rätt?) så tycker inte jag heller att sadeln passar. Panelerna skulle behövt ha en mer rundad form tror jag och vara kortare främst fram.

Ryttarens säte hamnar kanske lite väl långt bak med.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 620
Senast: Oknytt
·
Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 260
Senast: Tossa90
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 155
Senast: lillamy73
·
  • Låst
Gnägg Såg att det fanns en tråd sedan 2011 där folk skrivit om konstiga/otrevliga provridningar.. Men det var 2011, så varför inte skapa en...
Svar
5
· Visningar
2 506
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka